Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy polski odbiorca z lokomotywą Vectron homologowaną na Włochy

inforail
11.11.2025 10:30
0 Komentarzy

Siemens Mobility oraz ELL Polska Asset Sp. z o.o. przekazały pierwszą lokomotywę wielosystemową Vectron MS nowemu klientowi – firmie Bahnoperator.

To pierwsza lokomotywa Vectron MS dla polskiego odbiorcy z homologacją obejmującą również Włochy. Zakup został współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla rozwoju transportu intermodalnego w Polsce ma przekazanie lokomotywy Vectron MS firmie Bahnoperator?
  2. W jaki sposób zakup lokomotyw został wsparty przez środki z Krajowego Planu Odbudowy?
  3. Jakie korzyści przyniesie współpraca między ELL Polska Asset, Bahnoperatorem i Siemens Mobility?
Lokomotywa Vectron dla ELL Polska
Lokomotywa Vectron dla ELL Polska

Zakup wsparty przez Krajowy Plan Odbudowy

Nowoczesne lokomotywy Vectron to kluczowy element rozwoju europejskiego transportu kolejowego, zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Siemens dostarczył już ponad 2900 lokomotyw z tej serii do ponad 100 operatorów kolejowych na całym kontynencie. W Polsce eksploatowanych jest już ponad 170 elektrycznych lokomotyw Siemensa, a teraz do grona użytkowników dołącza spółka ELL Polska Asset.

Na początku listopada ELL Polska Asset odebrała w Poznaniu pierwszą z dwóch lokomotyw Vectron MS. Zakup zeroemisyjnych jednostek trakcyjnych przeznaczonych do transportu intermodalnego został współfinansowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach KPO.
Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności i efektywności transportu intermodalnego w Polsce oraz jego szersze wykorzystanie w przewozach towarowych.

Nowe lokomotywy przyczynią się do poprawy jakości połączeń intermodalnych, a ich homologacja obejmuje Polskę, Niemcy, Austrię, Włochy, Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowenię oraz Chorwację.

Vectron MS dysponuje mocą 6,4 MW przy zasilaniu prądem przemiennym oraz 6,0 MW przy zasilaniu prądem stałym, a także wyposażony jest w system ETCS Baseline 3, zgodny z obowiązującymi europejskimi specyfikacjami bezpieczeństwa.

Wsparcie dla transportu euroazjatyckiego

Nowe lokomotywy będą wykorzystywane przez Grupę Bahnoperator przede wszystkim do obsługi połączeń między Azją a terminalami intermodalnymi we Włoszech. Dzięki możliwości jazdy jednym pojazdem przez wiele krajów, firma zyska większą efektywność i krótsze czasy przewozu.

– „Rozbudowa naszej floty stanowi wyraźny sygnał dla zrównoważonego rozwoju i międzynarodowej integracji w kolejowym transporcie towarowym” – powiedział Marcel Stein, prezes Grupy Bahnoperator. – „Technologia Vectron wspiera naszą wizję uczynienia transportu dalekobieżnego bardziej wydajnym, bezpieczniejszym i przyjaznym dla środowiska.”

Jak dodał Stein, inwestycja pozwoli grupie umocnić pozycję lidera w euroazjatyckim transporcie kolejowym, stawiając na jakość, niezawodność i bliskość z klientem. Współpraca z ELL – profesjonalnym dostawcą lokomotyw Vectron – idealnie wpisuje się w strategię działania Bahnoperatora.

Komentarze