Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Uralwagonzawod przechodzi na czterodniowy tydzień pracy. Brakuje zamówień

inforail
12.10.2025 08:30
0 Komentarzy

Rosyjskie zakłady Uralwagonzawod (UVZ), znane z produkcji czołgów oraz wagonów kolejowych, wprowadzają czterodniowy tydzień pracy.

Decyzja ta wynika ze zmniejszającej się liczby zamówień na produkty cywilne – poinformował Reuters, powołując się na rosyjskie media.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie czynniki doprowadziły do wprowadzenia czterodniowego tygodnia pracy w zakładach Uralwagonzawod?
  2. W jaki sposób zmniejszenie liczby zamówień cywilnych wpływa na kondycję finansową i zatrudnienie w UVZ?
  3. Czy decyzja o skróceniu tygodnia pracy może oznaczać szersze problemy w rosyjskim przemyśle zbrojeniowym i kolejowym?

Reakcja na spadek zamówień

Zgodnie z informacjami agencji, skrócenie tygodnia pracy dotyczy pracowników segmentu cywilnego zakładów. Władze przedsiębiorstwa tłumaczą, że jest to reakcja na spadek popytu na wagony towarowe i inne produkty nie związane z przemysłem obronnym.
Biuro prasowe UVZ zapewniło, że mimo „przejściowych wahań na rynku wagonów kolejowych” firma utrzymuje stabilną działalność dzięki zdywersyfikowanej strukturze produkcji.

Nie podano jednak, ilu pracowników objęto decyzją o skróceniu tygodnia pracy. Kierownictwo zakładów poinformowało, że osobom z działów objętych redukcją czasu pracy zaproponowano przeniesienie do innych obszarów produkcji, w których realizowane są zamówienia wojskowe i państwowe.

Odbicie trendu na rosyjskim rynku pracy

Jak wskazuje Reuters, decyzja Uralwagonzawodu wpisuje się w szerszy trend obserwowany w rosyjskiej gospodarce. W ostatnich miesiącach wiele dużych przedsiębiorstw wprowadziło urlopy bezpłatne, redukcje etatów lub skrócone tygodnie pracy.
Według źródeł agencji, powodem takich działań jest spowolnienie gospodarki wojennej, ograniczenie eksportu oraz spadek popytu krajowego, który wcześniej napędzały wydatki państwowe i zbrojeniowe.

Eksperci cytowani przez Reutersa zwracają uwagę, że po początkowym boomie zbrojeniowym związanym z inwazją na Ukrainę, rosyjska gospodarka zaczyna tracić impet, a sektor cywilny odczuwa coraz większe skutki koncentracji produkcji na potrzebach armii.

Uralwagonzawod – filar rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego

Uralwagonzawod, z siedzibą w Niżnym Tagile, to największy w Rosji producent pojazdów opancerzonych, w tym czołgów T-90 oraz modernizowanych wersji T-72. Oprócz sprzętu wojskowego zakład produkuje również wagony towarowe i inny tabor kolejowy.

W 2021 roku firma zatrudniała około 20 tys. pracowników, a po rozpoczęciu wojny w Ukrainie liczba ta miała rosnąć o około 5 tys. osób rocznie, głównie w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na sprzęt wojskowy.

Uralwagonzawod jest częścią państwowego koncernu Rostiech, który zrzesza 15 holdingów, w tym 11 działających w przemyśle zbrojeniowym.

Sygnalny moment dla rosyjskiego przemysłu

Przejście zakładów UVZ na czterodniowy tydzień pracy uznawane jest za symboliczny sygnał pogarszającej się kondycji rosyjskiego sektora przemysłowego, zwłaszcza w części niezwiązanej z produkcją militarną. Choć władze starają się podkreślać stabilność przedsiębiorstwa, decyzja wskazuje na trudności w utrzymaniu dotychczasowego poziomu produkcji cywilnej i potencjalne problemy z płynnością rynku pracy w rosyjskim przemyśle ciężkim.

Komentarze