Nowe pociągi Škoda 26Ev dla Arriva Vlaky przechodzą testy aerodynamiczne
W Pradze rozpoczęły się testy aerodynamiczne modelu nowoczesnych jednostek kolejowych Škoda 26Ev, które od grudnia 2028 roku mają obsługiwać połączenia z Pragi przez Beroun i Pilzno do Klatov oraz Chebu.
Próby prowadzone są w specjalistycznym tunelu aerodynamicznym, a ich celem jest dokładne sprawdzenie zachowania pociągu w różnych warunkach atmosferycznych, zwłaszcza przy silnym bocznym wietrze.
Rozkład jazdy:
- Jaki jest główny cel testów aerodynamicznych prowadzonych w tunelu w praskich Letňanach dla modelu Škoda 26Ev?
- W jakich warunkach będą eksploatowane nowe pociągi i jakie prędkości maksymalne osiągną jednostki Škoda 26Ev?
- Które instytuty badawcze biorą udział w testach aerodynamicznych i jakie mają doświadczenie w tej dziedzinie?
Testy w tunelu aerodynamicznym
Model nowej jednostki został wykonany w skali 1:25. Jego dach i podwozie są aluminiowe, pozostałe elementy powstały z plastiku i drewna. Wewnątrz zamontowano specjalną aparaturę pomiarową. Całość umieszczono na obrotowej platformie symulującej nasyp kolejowy. W tunelu model poddawany jest działaniu strumienia powietrza o prędkości dochodzącej do 270 km/h. Producent – Škoda Group – zaplanował trzydzieści różnych testów, których wyniki posłużą do dalszych analiz i procesów certyfikacyjnych.
Kluczowy etap w procesie rozwoju
Aerodynamika jest jednym z najważniejszych elementów w projektowaniu nowoczesnych pojazdów szynowych. Testy pozwalają potwierdzić, że nowe jednostki będą bezpieczne i komfortowe nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych. Optymalny kształt pociągu ma również wpływ na efektywność energetyczną i redukcję emisji, co wpisuje się w cele ekologicznego transportu.
Współpraca z ekspertami
Za naukową stronę badań odpowiadają eksperci z renomowanych instytutów badawczych VÚKV i VZLU AEROSPACE. Te ośrodki specjalizują się w aerodynamice nie tylko w sektorze lotniczym, lecz także kolejowym i przemysłowym. Posiadane przez nie tunele aerodynamiczne są wykorzystywane m.in. do testów samolotów, pociągów dużych prędkości oraz analiz przepływu powietrza wokół budynków i w miejskich aglomeracjach.
Nowe pociągi dla zachodnich Czech
Jednostki Škoda 26Ev będą mogły osiągać prędkość do 200 km/h. Powstaną w dwóch wersjach: trzyczłonowej, oferującej 224 miejsca siedzące (16 egzemplarzy), oraz czteroczłonowej, mieszczącej 315 pasażerów. Nowoczesne pociągi mają zapewnić wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa, a jednocześnie przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego w zachodnich Czechach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze