Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe pociągi Škoda 26Ev dla Arriva Vlaky przechodzą testy aerodynamiczne

inforail
08.10.2025 11:30
0 Komentarzy

W Pradze rozpoczęły się testy aerodynamiczne modelu nowoczesnych jednostek kolejowych Škoda 26Ev, które od grudnia 2028 roku mają obsługiwać połączenia z Pragi przez Beroun i Pilzno do Klatov oraz Chebu.

Próby prowadzone są w specjalistycznym tunelu aerodynamicznym, a ich celem jest dokładne sprawdzenie zachowania pociągu w różnych warunkach atmosferycznych, zwłaszcza przy silnym bocznym wietrze.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki jest główny cel testów aerodynamicznych prowadzonych w tunelu w praskich Letňanach dla modelu Škoda 26Ev?
  2. W jakich warunkach będą eksploatowane nowe pociągi i jakie prędkości maksymalne osiągną jednostki Škoda 26Ev?
  3. Które instytuty badawcze biorą udział w testach aerodynamicznych i jakie mają doświadczenie w tej dziedzinie?

Testy w tunelu aerodynamicznym

Model nowej jednostki został wykonany w skali 1:25. Jego dach i podwozie są aluminiowe, pozostałe elementy powstały z plastiku i drewna. Wewnątrz zamontowano specjalną aparaturę pomiarową. Całość umieszczono na obrotowej platformie symulującej nasyp kolejowy. W tunelu model poddawany jest działaniu strumienia powietrza o prędkości dochodzącej do 270 km/h. Producent – Škoda Group – zaplanował trzydzieści różnych testów, których wyniki posłużą do dalszych analiz i procesów certyfikacyjnych.

Model pociągu dla Arriva Vlaky
Model pociągu dla Arriva Vlaky

Kluczowy etap w procesie rozwoju

Aerodynamika jest jednym z najważniejszych elementów w projektowaniu nowoczesnych pojazdów szynowych. Testy pozwalają potwierdzić, że nowe jednostki będą bezpieczne i komfortowe nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych. Optymalny kształt pociągu ma również wpływ na efektywność energetyczną i redukcję emisji, co wpisuje się w cele ekologicznego transportu.

Współpraca z ekspertami

Za naukową stronę badań odpowiadają eksperci z renomowanych instytutów badawczych VÚKV i VZLU AEROSPACE. Te ośrodki specjalizują się w aerodynamice nie tylko w sektorze lotniczym, lecz także kolejowym i przemysłowym. Posiadane przez nie tunele aerodynamiczne są wykorzystywane m.in. do testów samolotów, pociągów dużych prędkości oraz analiz przepływu powietrza wokół budynków i w miejskich aglomeracjach.

Model pociągu dla Arriva Vlaky
Model pociągu dla Arriva Vlaky

Nowe pociągi dla zachodnich Czech

Jednostki Škoda 26Ev będą mogły osiągać prędkość do 200 km/h. Powstaną w dwóch wersjach: trzyczłonowej, oferującej 224 miejsca siedzące (16 egzemplarzy), oraz czteroczłonowej, mieszczącej 315 pasażerów. Nowoczesne pociągi mają zapewnić wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa, a jednocześnie przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego w zachodnich Czechach.

Komentarze