Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FPS przeprowadził ankietę w sprawie nowego wagonu dla PKP Intercity. Co z niej wynika?

inforail
01.10.2025 15:30
0 Komentarzy

Pierwsza publiczna prezentacja prototypu nowego wagonu zbudowanego przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych w uzgodnieniu z PKP Intercity była okazją do zebrania opinii, które pomogą lepiej dostosować wnętrze pojazdów do oczekiwań pasażerów.

Podczas targów kolejowych Trako 2025 producent przeprowadził ankietę, zbierając kilkaset odpowiedzi i komentarzy. Zebrane dane posłużą do dalszych prac nad zapewnieniem wygody i najwyższego komfortu podróży.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze uwagi zgłosili pasażerowie w trakcie ankiety dotyczącej prototypu wagonu zaprezentowanego na targach TRAKO 2025?
  2. Jakie zmiany PKP Intercity i H. Cegielski – FPS planują wprowadzić w projekcie wagonu, aby lepiej dostosować go do oczekiwań pasażerów?
  3. Jakie rodzaje wagonów powstaną w ramach zamówienia 300 pojazdów i w jaki sposób mają one odpowiadać na różne potrzeby podróżnych?
Wagon FPS
Wagon FPS dla PKP Intercity

Weryfikacja rozwiązań

Prezentowany wagon jest jednym z 300 zamówionych pojazdów. Pierwsze egzemplarze powinny być dostarczone w trzecim kwartale 2026 roku. Zamówiono siedem rodzajów wagonów – między innymi z przedziałami, bezprzedziałowe, pierwszej i drugiej klasy, a także wagony restauracyjne, dzienno-nocne i rowerowe. Pokaz podczas targów umożliwił ocenę zaproponowanych rozwiązań w przestrzeni pasażerskiej wagonu przedziałowego drugiej klasy. Przygotowana przez producenta i zamawiającego szczegółowa ankieta koncentrowała się między innymi na ocenie przedziałów, kolorystyki, materiałów wykończeniowych, oświetlenia oraz innych detali.

Liczy się każda opinia

Zebrano około 400 ankiet, które posłużyły do określenia możliwych kierunków zmian. PKP Intercity wspólnie z H. Cegielski – FPS przeanalizowali już wszystkie odpowiedzi, koncentrując się na najważniejszych obszarach wymagających korekty.

Fotele pod lupą

Jednym z najczęściej komentowanych elementów były fotele – szczególnie komfort ich użytkowania, jak również ich pokrycie i wykończenie. Przewoźnik rozważy zastosowanie nowych tkanin zaproponowanych przez producenta. Analizie zostanie poddany również sam model fotela oraz jego wypełnienie. Docelowe rozwiązanie uwzględni uwagi pasażerów i zamawiającego.

Więcej światła dziennego

Duże zainteresowanie wzbudziła kwestia przeszklenia ścian między przedziałami a korytarzem.
W odpowiedzi na sugestie pasażerów przewoźnik i producent pracują nad możliwością zwiększenia powierzchni przeszklonych od strony korytarza, co poprawi dostęp światła dziennego i widoczność poza przedziałem.

Zmianami mogą zostać objęte także inne detale, które wpływają na komfort podróży – na przykład zastosowanie blatów pod oknem wraz z modyfikacją zaproponowanych śmietniczek. Ponownie przeanalizowana zostanie również kolorystyka ścian i proporcje użytych barw. PKP Intercity i H. Cegielski – FPS opracują szczegółowy zakres i harmonogram wdrożenia niezbędnych zmian, które powinny spełniać oczekiwania pasażerów.

Co się sprawdziło?

Wiele elementów wagonu zostało ocenionych pozytywnie. Dotyczy to między innymi systemu regulacji oświetlenia.. Dobre oceny zebrała także kolorystyka korytarzy, nowe wykończenia sufitów oraz system indywidualnego oświetlenia. W przedziałach każdy pasażer będzie miał do dyspozycji trzy rodzaje gniazdek: klasyczne oraz porty USB typu A i C.

Różnorodność wagonów – różnorodność potrzeb

Prezentowany wagon to tylko jeden z kilku typów, które powstaną w ramach zamówienia. Docelowo pociągi będą zestawiane wyłącznie z nowych wagonów, z których każdy odpowiadać będzie na inne potrzeby pasażerów.

W wagonach drugiej klasy znajdzie się przestrzeń dla rodziców podróżujących z dziećmi – połączenie części pasażerskiej z bezpieczną strefą zabaw. Będzie również przestrzeń dla osób
z niepełnosprawnościami. Wagony pierwszej klasy zyskają spójny, wyższy standard, obejmujący zarówno wersje przedziałowe, jak i bezprzedziałowe. W wyposażeniu znajdą się na przykład ładowarki indukcyjne oraz drewniane elementy wystroju. Pasażerowie w pierwszej klasie będą mieli także więcej miejsca na nogi i fotele zapewniające wyższy komfort podróżowania.

W wagonach restauracyjnych pojawi się kameralne i klimatyczne wnętrze. Zróżnicowane wnętrza pojazdów sprawią, że podróżni będą mieli szeroki wybór spośród wagonów z przedziałami, bez przedziałów, z fotelami w układzie lotniczym oraz ze stolikami. W składach znajdą się również wagony rowerowe oraz dzienno-nocne.

Komfort podróży z prędkością 200 km/h – także za granicą

Zgodnie z umową, pierwsze wagony z pasażerami wyjadą na tory do końca 2026 roku. Do tego czasu producent i zamawiający będą intensywnie pracować nad wszystkimi detalami, które wpływają na komfort podróży. Wagony będą przystosowane do jazdy z prędkością 200 km/h zarówno w kraju, jak i za granicą.

W planach są połączenia międzynarodowe, między innymi do Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Po uzyskaniu homologacji nowe wagony będą mogły obsługiwać trasy takie jak: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin czy Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga.

Komentarze