Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lokomotywa HLD77 z systemem The Signalling Company dopuszczona do eksploatacji w Belgii

inforail
10.09.2025 14:30
0 Komentarzy

The Signalling Company (TSC), spółka powiązana z Škoda Group, osiągnęła kolejny ważny etap współpracy z przewoźnikiem Lineas – największym prywatnym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Europie.

Belgijskie władze przyznały autoryzację eksploatacyjną dla pierwszej lokomotywy HLD77 wyposażonej w modułową, programowalną platformę bezpieczeństwa stworzoną przez TSC.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla operatorów kolejowych daje modułowa platforma bezpieczeństwa RailOS® i komputer pokładowy iEVC®?
  2. W jaki sposób dopuszczenie lokomotywy HLD77 w Belgii otwiera drogę do jej eksploatacji na rynkach międzynarodowych?
  3. Jakie są dalsze plany The Signalling Company w zakresie rozwoju aplikacji sygnalizacyjnych, takich jak ETCS i PZB?
Belgijskie władze przyznały autoryzację eksploatacyjną dla pierwszej lokomotywy HLD77
Belgijskie władze przyznały autoryzację eksploatacyjną dla pierwszej lokomotywy HLD77/foto: Skoda

RailOS® i iEVC® – nowa generacja systemów sterowania

Lokomotywa HLD77 została wyposażona w system RailOS® oraz komputer pokładowy iEVC®, który umożliwia obsługę wielu aplikacji sygnalizacyjnych w ramach jednego urządzenia. W pierwszej fazie wdrożono belgijską aplikację bezpieczeństwa TBL1+, lecz konstrukcja systemu pozwala na szybkie i tanie aktualizacje – w tym instalację systemu ETCS. Dzięki temu w przyszłości flota HLD77 będzie mogła kursować nie tylko w Belgii, ale także na trasach międzynarodowych, m.in. w Niemczech, Holandii i Luksemburgu.

Autoryzacja HLD77 to realizacja wizji, którą od początku dzieliliśmy z Lineas, a którą następnie wsparła Škoda Group. Sygnalizacja definiowana programowo to nie tylko koncepcja – to realne rozwiązanie, dostępne już dziś. Jest to dopiero pierwszy krok do wyposażenia całej floty HLD77 w aplikacje sygnalizacyjne, w tym ETCS, co umożliwi jej pełną mobilność międzynarodową – podkreślił Alexandre Bétis, dyrektor zarządzający TSC.

Bezpieczeństwo, efektywność i modernizacja

Nowa platforma spełnia najbardziej rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa obowiązujące w Europie. System jest kompaktowy, energooszczędny i łatwy do wdrożenia w istniejących pojazdach, co czyni go doskonałym narzędziem do modernizacji taboru.

François Alban, dyrektor operacyjny Lineas, zwrócił uwagę, że możliwość łączenia różnych narodowych systemów bezpieczeństwa oraz ETCS w ramach jednej platformy zapewnia operatorowi dużą elastyczność.

Platforma TSC przełamuje dotychczasowy paradygmat kosztowy pokładowych systemów bezpieczeństwa. Innowacja w przystępnej cenie to krok milowy zarówno dla Lineas, jak i całego sektora – zaznaczył.

Przyszłość systemu i dalsze plany

Obecnie TSC prowadzi zaawansowane prace nad certyfikacją ETCS oraz aplikacją PZB dla rynku niemieckiego i innych państw. Autoryzacja HLD77 jest efektem szeroko zakrojonego procesu walidacji i weryfikacji, prowadzonego przez zespół TSC z Brukseli.

To kolejny wspaniały etap w podróży, która zaczęła się w 2019 roku. Już wkrótce będziemy gotowi do dalszych modernizacji systemu dla Lineas, aby umożliwić flocie HLD77 swobodne kursowanie po międzynarodowych liniach – powiedział współzałożyciel firmy, Stanislas Pinte.

Autoryzacja ta stanowi ważny krok w kierunku dostarczania elastycznych, nowoczesnych i opłacalnych rozwiązań sygnalizacyjnych dla europejskich przewoźników kolejowych.

Komentarze