Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Testy wodorowej lokomotywy w Kolejach Dolnośląskich ograniczone do jednego przejazdu?

inforail
02.09.2025 17:30
0 Komentarzy

3 września 2025 roku na Dolnym Śląsku odbędzie się wyjątkowy przejazd pociągu prowadzonego przez lokomotywę wodorową.

Wydarzenie zorganizowane przy okazji Forum Ekonomicznego w Karpaczu ma na celu zaprezentowanie możliwości wodorowych technologii w transporcie kolejowym oraz podkreślenie roli regionu w procesie transformacji energetycznej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie symboliczne i praktyczne miał przejazd lokomotywy wodorowej z Jeleniej Góry do Karpacza?
  2. Jakie tematy poruszono podczas briefingu prasowego w Karpaczu?
  3. W jaki sposób Dolny Śląsk chce wykorzystać wodór w rozwoju transportu kolejowego?
Lokomotywa wodorowa
Lokomotywa wodorowa

Pociąg KD Retro z napędem przyszłości

O godzinie 11:33 ze stacji Jelenia Góra wyruszy pociąg specjalny nr 66756 relacji Jelenia Góra – Karpacz. Skład wagonowy KD Retro poprowadzi lokomotywa wodorowa, symbolizując połączenie tradycji z innowacją. Na pokładzie pojawić się mają przedstawiciele samorządów, przewoźników, a także gość specjalny – minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

Póki co nie ma żadnych dalszych informacji o testach lokomotywy wodorowej w Kolejach Dolnośląskich.

Symbol transformacji

Pokazowy przejazd z Jeleniej Góry do Karpacza był nie tylko atrakcją dla pasażerów, lecz także ważnym sygnałem dla branży kolejowej i energetycznej. Wodór, jako paliwo przyszłości, ma szansę odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu i poprawie jakości powietrza w regionach o dużym natężeniu ruchu kolejowego.

Dalsze testy

W dniach 4-7 września na infrastrukturze wewnętrznej Grupy Kapitałowej KGHM odbywać się będą testy lokomotywy wodorowej PESA, z uwzględnieniem różnorodnych warunków pracy obejmujących m.in. pomiary zużycia wodoru, zasięgu operacyjnego oraz zachowania pojazdu w trakcie manewrów i przy dużym obciążeniu. Projekt testów maszyn zasilanych wodorem wpisuje się w działania Grupy KGHM związane z realizacją założeń Programu Dekarbonizacji. 

Komentarze