Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Krakowska stodwójka w Warszawie

infotram
08.05.2025 10:30
0 Komentarzy

W wakacje na stołeczne tory wyjedzie niebieski, historyczny tramwaj typu 102Na, który przez 30 lat jeździł po Krakowie. Będzie go można spotkać na linii 36.

Tramwaj wyprodukowała Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych w 1970 r.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są cechy charakterystyczne historycznego tramwaju typu 102Na, który w wakacje pojawi się na warszawskich torach?
  2. W jakich latach produkowano wagony 102Na i czym różniły się one od swoich poprzedników – tramwajów typu 102N?
  3. W jakich miastach w Polsce eksploatowane były tramwaje 102Na i w jakiej wersji jeździły w Łodzi?

Tramwaj nr 210

Wagon 210 służył mieszkańcom Krakowa przez ponad 30 lat, pokonując w tym czasie ponad 2 mln km.

„Wszystkie zmiany wprowadzone przez te dekady zostały zachowane, co czyni go prawdziwą kapsułą czasu na torach. W Warszawie takie tramwaje w regularnym ruchu nigdy nie jeździły. U nas w tym czasie królowały krótsze tramwaje – 13N” – przekazali tramwajarze.

Warszawskie tramwaje nazywane były „parówkami”.

Wagony 102Na wytwarzano w latach 1970–1973. Są zmodyfikowaną wersją tramwajów typu 102N. Te dwa rodzaje różnią się zwłaszcza kształtem ścian czołowej i tylnej – zrezygnowano z kanciastej formy stosowanej w wozach 102N, powracając do zaokrąglonego kształtu typowego dla wcześniejszych wagonów 13N, dzięki czemu tramwaj otrzymał bardzo nowoczesną – jak na owe czasy – opływową sylwetkę.

Wagony 102Na były eksploatowane w większości miast w Polsce mających komunikacją tramwajową. W Łodzi, gdzie jest węższy rozstaw torów, jeździła wersja wąskotorowa 102NaW.

Dane wagonu:

Numer boczny: 210

Produkcja: 1970 rok

Długość: 19,3 m

Waga: 24 tony (masa własna)

Pojemność: 185 miejsc, w tym 32 siedzące

Silniki: 4 x 41,5 kW

Komentarze