Wszystkie poznańskie autobusy wodorowe Solarisa wycofane z ruchu. Komunikat MPK
3 marca 2025 roku MPK Poznań poinformowało o nagłym wycofaniu z ruchu wszystkich autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen.
Decyzja została podjęta w trybie awaryjnym po tym, jak pokładowe systemy diagnostyczne we wszystkich pojazdach wykryły niespodziewane usterki. Awaria miała miejsce w godzinach dopołudniowych, a jej przyczyna nie została jeszcze ustalona.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 Hydrogen zostało wycofanych z ruchu przez MPK Poznań?
- Co było przyczyną?
- Kto odpowiada za dostawy wodoru dla poznańskich autobusów wodorowych?
Do zajezdni
Jak przekazał przewoźnik, autobusy zostały natychmiast skierowane do zajezdni. Priorytetem dla MPK było zapewnienie ciągłości realizacji kursów liniowych, dlatego w miejsce wycofanych Solarisów niezwłocznie wysłano pojazdy z napędem konwencjonalnym, co pozwoliło uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu transportu publicznego w mieście.
-„Obecnie wspólnie z producentem autobusów oraz dostawcą paliwa wodorowego pracujemy nad wyjaśnieniem przyczyny i rozwiązaniem problemów. O dalszym rozwoju sytuacji będziemy informować na bieżąco” – poinformowało MPK Poznań w oficjalnym komunikacie.
Awaryjny powrót dotyczył wszystkich 25. autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 Hydrogen, które zostały zakupione w 2023 roku. Pojazdy te były elementem pilotażowego projektu związanym z dekarbonizacją floty komunikacyjnej stolicy Wielkopolski. Są to 12-metrowe autobusy niskopodłogowe, wyposażone w wodorowe ogniwo paliwowe o mocy 70 kW, zasilane z magazynów wodoru o pojemności 37,5 kg. Maksymalny zasięg tych pojazdów na jednym tankowaniu wynosi do 350 km.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zakup wodorowych Solarisów był współfinansowany z programu Zielony Transport Publiczny, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wartość jednego autobusu wodorowego dla Poznania wynosiła ok. 3.200.000 PLN netto, czyli 3.936.000 PLN brutto.
W obliczu tej niespodziewanej sytuacji, kluczowe stało się szybkie określenie przyczyn usterki, zwłaszcza że Poznań jest jednym z pierwszych miast w Polsce, które zdecydowało się na włączenie autobusów wodorowych do regularnej eksploatacji. Współpraca MPK Poznań, Solaris Bus & Coach oraz Orlen , który odpowiada za dostawy wodoru, ma pomóc w jak najszybszym przywróceniu pojazdów do ruchu.
Pierwsza taka awaria
Zarówno dla MPK, jak i dla Solarisa, to pierwszy tak poważny incydent związany z technologią wodorową w Polsce, co nadaje sprawie szczególną wagę. Na razie nie wiadomo, jak długo potrwa diagnostyka i czy przyczyną awarii są komponenty pojazdów, jakość paliwa czy może problemy z oprogramowaniem systemów zarządzających ogniwami paliwowymi.
Pasażerowie sieci ZTM Poznań mogą być jednak spokojni – MPK zapewnia, że kursy realizowane są zgodnie z rozkładem jazdy. Flota spalinowa oraz elektryczna została odpowiednio przeorganizowana, by pokryć ubytek wodorowych autobusów. Jak podkreśla MPK Poznań, bezpieczeństwo pasażerów oraz sprawność operacyjna całego systemu transportu publicznego są najważniejsze.
Natomiast już cała sprawa jest szeroko komentowana w lokalnej prasie – awaryjne wycofanie całej floty wodorowej jednego dnia to sytuacja bez precedensu w polskim transporcie publicznym. Stawia to pytania nie tylko o niezawodność samej technologii, ale również o jakość tankowanego paliwa. Wyniki prowadzonego postępowania wyjaśniającego będą miały istotne znaczenie dla przyszłości projektów wodorowych w całej Polsce. Sprawę będziemy monitorować na bieżąco.
Komentarze