Nowe nocne kursy Kolei Małopolskich w nowym rozkładzie jazdy pociągów
Małopolska wprowadziła od 14 grudnia najbardziej rozbudowany rozkład jazdy w swojej historii. Pasażerowie zyskają nocne pociągi SKA, szybsze relacje między Krakowem a Bielskiem-Białą, więcej kursów do Częstochowy, Wolbromia i Krynicy oraz długo wyczekiwany powrót pociągów do nowego przystanku Rabka-Zaryte.
Pomimo modernizacji części infrastruktury kolejowej oferta przewozowa wzrośnie o 3,5% – do rekordowych ponad 10 milionów pociągokilometrów i 567 pociągów dziennie.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla mieszkańców i turystów przyniesie uruchomienie nocnych połączeń SKA w Krakowie?
- W jaki sposób nowe i wydłużone połączenia – m.in. do Rabki-Zaryte, Krynicy-Zdroju czy Bielska-Białej – poprawią mobilność w regionie?
- Jak modernizacja linii nr 8 Kraków–Sędziszów wpłynie na funkcjonowanie połączeń kolejowych w pierwszej połowie 2026 roku?
Rabka-Zaryte wraca na kolejową mapę – 10 par pociągów dziennie
Jak podkreśla marszałek województwa:
– Nowy rozkład jazdy i dodatkowe pociągi to efekt naszej konsekwentnej polityki inwestycji w transport aglomeracyjny. Kupujemy i modernizujemy tabor, rozwijamy ofertę przewozową, bo chcemy, żeby kolej była pierwszym wyborem dla pasażerów. A podróże były wygodne, szybkie i dostępne dla wszystkich – mówi marszałek Łukasz Smółka.
Od 14 grudnia wszystkie pociągi kursujące na odcinku:
- Zakopane – Rabka-Zdrój
- Sucha Beskidzka – Rabka-Zdrój
zostaną wydłużone do nowego przystanku Rabka-Zaryte. Łącznie będzie to 10 par połączeń dziennie, co znacząco zwiększy dostępność transportową regionu.
Nowy Sącz – Męcina: reaktywacja i rozwój połączeń
Od 14 czerwca 2026 roku planowane jest uruchomienie 14 par pociągów między Nowym Sączem a Marcinkowicami. Jeśli modernizacja zostanie ukończona w II półroczu 2026 r., pociągi zostaną skomunikowane z trasami do Tarnowa i Piwnicznej, a od 1 września 2026 relacje będą wydłużone do Męciny (13 par).
Nowe przystanki będą objęte „Taryfą Małopolską” i „Taryfą Górską”, co ułatwi dojazdy turystyczne i codzienne podróże.
Szybsze i wygodniejsze połączenia Bielsko-Biała – Kraków
Na trasie pojawią się trzy dodatkowe pociągi przyspieszone: „Groń”, „Szyndzielnia” i „Skawa”. Obsłużą m.in.:
Bielsko-Biała – Kozy – Kęty – Andrychów – Wadowice – Kalwaria Zebrzydowska – Skawina – Kraków
Czas przejazdu skróci się do około 2 godzin, co znacząco poprawi atrakcyjność tej relacji.
Krynica-Zdrój z lepszym połączeniem z Małopolską i Śląskiem
Pociąg „Nikifor” codziennie połączy Krynicę-Zdrój z Krakowem i Katowicami, umożliwiając wygodną podróż między regionami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodatkowo do Krynicy zostanie wydłużona poranna para pociągów Tarnów – Muszyna:
- Tarnów 4:35 → Krynica-Zdrój 7:59
- Krynica-Zdrój 8:58 → Tarnów 12:21
Częstochowa – Kraków z czwartą parą połączeń
Od 31 sierpnia kursują już trzy pary codziennych pociągów. Od grudnia dołączy czwarta:
- Częstochowa 10:15 → Kraków Główny 11:44
- Kraków Główny 12:00 → Częstochowa 13:33
To ważny krok w kierunku budowy silnej osi transportowej między Małopolską a województwem śląskim.
Kraków nocą – nowe kursy SKA po 1:00
Od 14 grudnia pojawią się pierwsze w historii nocne połączenia SKA, pozwalające wrócić z centrum Krakowa po godzinie 1:00:
- SKA1: Kraków Główny 1:19 → Wieliczka Rynek-Kopalnia 1:40
- SKA2: Kraków Główny 1:23 → Skawina 1:49
- SKA3: Kraków Główny 1:27 → Tarnów 2:46
Dodatkowo w piątki i soboty ostatni kurs do Krakowa pojawi się o 23:30 z Tarnowa (przyjazd 0:48).
Na SKA2 dojdzie nocny kurs o 23:51 do Skawiny, zamykając jedyny kierunek bez późnowieczornego połączenia.
Modernizacja linii nr 8: Kraków – Sędziszów – utrudnienia do 2026 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują linię kolejową nr 8, w tym:
- nowe centrum sterowania w Krakowie Batowicach,
- dodatkowe perony w Miechowie i Zastowie.
Największe utrudnienia wystąpią od marca do czerwca 2026 r., gdy odcinek będzie działał jednotorowo, co wymusi odwołanie części pociągów. Priorytetowo utrzymywane będą jednak połączenia aglomeracyjne.
Kolej w Małopolsce – wygodniejsza i bardziej dostępna
Nowy rozkład jazdy jest kolejnym krokiem w konsekwentnej rozbudowie małopolskiej siatki połączeń. Zwiększona liczba kursów, skrócone czasy przejazdu i nowe przystanki sprawią, że mieszkańcy i turyści będą podróżować szybciej, wygodniej i bardziej ekologicznie.
Małopolska stawia na kolej – a nowy rozkład jazdy 2025/2026 jest najlepszym dowodem, że inwestycje przynoszą efekty.




Komentarze