Minister Klimczak: Radio-stop będzie szyfrowany. Koniec ingerencji w systemy łączności kolejowej
Po aktach dywersji na trasie Warszawa–Lublin rząd zapowiada zdecydowane działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa polskiej kolei.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że wkrótce niemożliwa będzie jakakolwiek ingerencja w system łączności kolejowej, a kluczowy system bezpieczeństwa – „radio-stop” – zostanie objęty szyfrowaniem.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe zmiany w systemach bezpieczeństwa kolejowego zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak?
- Dlaczego system „radio-stop” wymaga wprowadzenia szyfrowania i jakie incydenty ujawniły jego słabe zabezpieczenia?
- W jaki sposób cyfrowy system łączności maszynisty z dyspozytorem ma zwiększyć bezpieczeństwo przewozów towarowych?
Akt dywersji na trasie Warszawa–Lublin
W miniony weekend doszło do dwóch niebezpiecznych incydentów na linii Warszawa – Lublin. W pierwszym przypadku eksplozja uszkodziła tor kolejowy. W drugim pociąg przewożący 475 pasażerów musiał gwałtownie hamować z powodu uszkodzenia infrastruktury. Prokuratura prowadzi śledztwo w sprawie aktów o charakterze terrorystycznym.
Końcowy etap prac nad cyfrowymi systemami bezpieczeństwa
Minister Klimczak poinformował, że resort infrastruktury jest na finiszu negocjacji z wykonawcami nowoczesnych systemów cyfrowych, które mają zabezpieczyć kolej przed sabotażem i cyberatakami. Minister uczestniczył we wtorek w odprawie z władzami PKP Polskie Linie Kolejowe i przekazał, że celem jest pełna cyfryzacja i ochrona systemów zarządzania ruchem.
Wybrane towary tylko z cyfrową łącznością
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy część ładunków będzie mogła być przewożona wyłącznie przy wykorzystaniu cyfrowego systemu komunikacji między maszynistą a dyspozytorem. Dotychczas używane systemy analogowe przy tego typu przewozach zostaną wycofane.
Szyfrowanie sygnału „radio-stop” jeszcze w tym roku
Jednym z kluczowych elementów modernizacji jest szyfrowanie systemu „radio-stop”. Umożliwia on natychmiastowe zatrzymanie pociągów poprzez wysłanie komendy na określonej częstotliwości radiowej. W ostatnich latach system był podatny na zakłócenia, ponieważ komendy nie były szyfrowane ani autoryzowane.
Klimczak zapowiedział, że szyfrowanie sygnału radio-stop ma zostać wdrożone z końcem lub na przełomie tego roku.
Wcześniejsze incydenty z nieautoryzowanym „radio-stop”
W sierpniu 2023 roku doszło do jednego z najbardziej znanych ataków na system radio-stop – kilkanaście pociągów zatrzymało się po nieuprawnionym nadaniu komendy. Sprawcy wykorzystali lukę w systemie, a w tle nadawanego sygnału pojawił się hymn Rosji i fragment przemówienia Władimira Putina. Incydent ujawnił poważne braki w zabezpieczeniach.
Kolej w Polsce czeka cyfrowa rewolucja
Zapowiadane przez ministra zmiany mają doprowadzić do całkowitej modernizacji systemów łączności kolejowej. Cel jest jasny: zwiększenie bezpieczeństwa, odporności na ataki oraz ograniczenie ryzyka dywersji, a także unowocześnienie zarządzania ruchem pociągów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze