Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie będą nowe Elfy2 dla Kolei Dolnośląskich?

inforail
15.11.2025 08:30
0 Komentarzy

Koleje Dolnośląskie już wkrótce wzbogacą swoją flotę o kolejne nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne ELF2, produkowane przez PESA Bydgoszcz SA.

Nowe pojazdy to w pełni niskopodłogowe, pięcioczłonowe składy zaprojektowane z myślą o dynamicznie rozwijającej się sieci połączeń w województwie dolnośląskim oraz rosnących oczekiwaniach pasażerów. O umowie pisaliśmy tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie udogodnienia dla pasażerów znajdą się na wyposażeniu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ELF2?
  2. W jaki sposób system ERTMS/ETCS podniesie poziom bezpieczeństwa podróży w nowych pociągach Kolei Dolnośląskich?
  3. Które parametry techniczne wyróżniają nowe Elfy na tle dotychczas eksploatowanego taboru w regionie?
Elf Kolei Dolnośląskich

Nowoczesna konstrukcja i wysoki komfort podróży

ELF2 dla Kolei Dolnośląskich przygotowano w wersji aglomeracyjnej, co oznacza większą liczbę drzwi oraz układ wnętrza dopasowany do częstych wymian pasażerów na przystankach. Każdy z pojazdów będzie liczył 5 członów i oferował dostęp przez 8 par drzwi na stronę, co znacznie usprawni obsługę podróżnych podczas intensywnego ruchu.

W składach przewidziano:

  • klimatyzację,
  • Wi-Fi,
  • miejsce na przewóz rowerów,
  • przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami,
  • dwa miejsca dla wózków,
  • monitoring,
  • defibrylatory AED zwiększające bezpieczeństwo w nagłych przypadkach.

Łącznie w każdym pojeździe znajdzie się 235 stałych miejsc siedzących oraz dodatkowe 15 miejsc składanych.

Elf Kolei Dolnośląskich
Elf Kolei Dolnośląskich

Parametry techniczne podkreślające innowacyjność

Nowe Elfy osiągną maksymalną prędkość 160 km/h, co pozwoli w pełni wykorzystać potencjał zmodernizowanych linii kolejowych w regionie i skróci czas przejazdów na kluczowych trasach.

Najważniejsze dane techniczne:

  • Długość całkowita: 90 530 mm
  • Szerokość: 2 840 mm
  • Wysokość: 4 300 mm
  • Układ osi: Bo’(2’)(2’)2’(2’)Bo’
  • Wysokość podłogi w strefie wejścia: 760 mm
  • Prędkość maksymalna: 160 km/h
  • ETCS poziom 2: Tak
  • Liczba kabin WC: 2
  • Wytrzymałość konstrukcji: zgodna z PN EN 12663-1
  • Wytrzymałość zderzeniowa: Kategoria C1 wg PN-EN 15227

Pojazdy zostały zaprojektowane tak, by spełniały najnowsze wymogi bezpieczeństwa oraz ergonomii pracy maszynisty i komfortu pasażerów.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Każdy ELF2 będzie wyposażony w System Bezpieczeństwa ERTMS/ETCS, zapewniający kompatybilność z nowoczesną infrastrukturą kolejową i znacząco zwiększający poziom bezpieczeństwa na sieci. Dodatkowo pojazdy otrzymają:

  • nowoczesne systemy rejestracji parametrów jazdy,
  • systemy informacji pasażerskiej i monitoringu,
  • rozwiązania ułatwiające obsługę i podnoszące komfort pracy personelu.

Ekologia i ekonomia użytkowania

PESA podkreśla, że przy produkcji zastosowano materiały, które nadają się do recyklingu i ponownego użycia, co zmniejsza wpływ na środowisko. Jednocześnie projekt ELF2 zakłada łatwą serwisowalność, co pozwoli utrzymać niskie koszty eksploatacji przez cały okres użytkowania.

Nowoczesność na dolnośląskich torach

Zakup nowych ELF-ów to kolejny krok Kolei Dolnośląskich w kierunku rozwoju ekologicznego i komfortowego transportu kolejowego. Pojazdy te usprawnią obsługę zarówno tras aglomeracyjnych, jak i regionalnych, zapewniając pasażerom wysoki standard podróży oraz zwiększone bezpieczeństwo.

Nowe Elfy to jedne z najnowocześniejszych pociągów, jakie wyjadą na dolnośląskie tory – szybkie, komfortowe i dostosowane do potrzeb współczesnych podróżnych.

Komentarze