Wielka modernizacja linii kolejowej Hamburg–Berlin. Inwestycja za 2,5 mld euro
Od sierpnia 2025 roku rusza jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w niemieckim transporcie kolejowym. Deutsche Bahn (DB) wraz z rządem federalnym przeprowadzi kompleksową generalsanację 278-kilometrowej magistrali kolejowej Hamburg–Berlin, jednej z najbardziej obciążonych tras w Niemczech.
Projekt pochłonie około 2,5 miliarda euro, a jego celem jest przekształcenie tej osi transportowej w nowoczesny, wydajny i cyfrowy korytarz kolejowy.
Rozkład jazdy:
- Jakie technologie cyfrowe, takie jak ETCS i FRMCS, mają kluczowe znaczenie dla przyszłości kolei na trasie Hamburg–Berlin?
- W jaki sposób zaplanowane zmiany infrastrukturalne wpłyną na codzienną obsługę pasażerów, zwłaszcza na stacjach lokalnych?
- Jakie konsekwencje dla połączeń międzynarodowych – w tym z Polską – niesie ze sobą 9-miesięczne zamknięcie tej strategicznej magistrali?
Kluczowa arteria w nowej odsłonie
Linia Hamburg–Berlin to strategiczna trasa obsługująca zarówno ruch dalekobieżny (ICE), regionalny, jak i towarowy. Dziennie korzysta z niej około 30 tysięcy pasażerów, a sam przebieg linii pełni rolę kręgosłupa komunikacyjnego północno-wschodnich Niemiec.
Podczas 9-miesięcznego całkowitego zamknięcia trasy (01.08.2025–30.04.2026) zaplanowano m.in.:
- wymianę ponad 180 km torów i 200 rozjazdów,
- modernizację 28 stacji (toalety, zadaszenia, systemy informacji pasażerskiej, windy),
- rozbudowę infrastruktury dla rowerzystów i pieszych,
- budowę 6 nowych punktów przełączania torów, które umożliwią płynniejsze mijanie się składów,
- wdrożenie systemu bezpieczeństwa ETCS i rozbudowę infrastruktury FRMCS (5G).
Szeroki zakres zamknięć i reorganizacja ruchu
Inwestycja obejmie 3 główne odcinki: Hamburg–Büchen, Büchen–Dergenthin oraz Dergenthin–Berlin. Jednak ze względu na integrację systemów sterowania ruchem i budowę nowych nastawni, ograniczenia w ruchu obejmą też szereg linii lokalnych, m.in. relacje Hagenow–Schwerin, Wittenberge–Perleberg czy Mölln–Lauenburg.
Komfort pasażera priorytetem
Modernizacja stacji ma nie tylko poprawić przepustowość, ale także znacząco zwiększyć komfort podróży. DB przewiduje:
- nowe windy i rampy,
- rozszerzenie liczby zadaszonych peronów,
- lepsze oznakowanie oraz
- infrastrukturę rowerową (parkingi, stacje serwisowe).
Stacje takie jak Schwarzenbek czy Müssen zyskają dłuższe perony, umożliwiające wprowadzenie dłuższych składów regionalnych na trasie Hamburg–Büchen.
Technologia 5G dla cyfrowej kolei
Jednym z filarów modernizacji będzie wdrożenie systemu FRMCS (Future Railway Mobile Communication System), czyli następcy przestarzałego GSM-R. Wzdłuż całej trasy zostaną zbudowane 15-metrowe maszty telekomunikacyjne, które zapewnią:
- niezawodną transmisję danych między pociągami a infrastrukturą (zarządzanie ruchem, sygnalizacja),
- lepszy zasięg sieci komórkowej dla pasażerów w podróży,
- podstawę pod rozwój cyfrowych usług pokładowych, w tym zdalnej diagnostyki i zarządzania flotą.
Znaczenie dla Polski
Prace na trasie Hamburg–Berlin wymuszą także czasowe skrócenie tras międzynarodowych, m.in. z Pragi i Warszawy, które przez dziewięć miesięcy kończyć się będą w Berlinie. To wyzwanie nie tylko dla pasażerów, ale i dla operatorów zastępczej komunikacji autobusowej – m.in. czeski SOR zrealizuje na potrzeby tej inwestycji rekordowe zamówienie na 142 autobusy NS18 (czytaj więcej tutaj).
Podsumowanie:
- Czas realizacji: sierpień 2025 – kwiecień 2026
- Koszt: ok. 2,5 mld euro
- Zakres: tory, rozjazdy, stacje, ETCS, FRMCS, architektura
- Cel: nowoczesny, cyfrowy korytarz kolejowy, bez potrzeby dużych remontów przez kolejne 5 lat
- Wpływ: czasowe przerwy w ruchu międzynarodowym, organizacja największej komunikacji zastępczej w historii DB
Więcej: Generalsanierung Hamburg–Berlin – oficjalna strona projektu DB
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze