Gdynia: 17 nowych autobusów i trolejbusów od Solarisa. Bez złotówki z budżetu miasta
21 maja 2025 roku w Gdyni podpisano umowy na zakup 9 trolejbusów Solaris Trollino 12 oraz 8 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric.
Łączna wartość kontraktu to prawie 70 mln zł brutto. Wszystkie pojazdy zostaną dostarczone do Gdyni w 2026 roku. Uroczystość miała miejsce w siedzibie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej (PKT). O zamówieniu na kolejne „autobusu na szelkach” dla pomorskiego miasta pisaliśmy wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile trolejbusów Solaris Trollino 12 zakupiła Gdynia w 2025 roku?
- Jakie linie będą obsługiwać nowe autobusy elektryczne Solaris Urbino 18 electric?
- Jakie baterie będą wykorzystywane w nowych trolejbusach obsługujących linię 28?
100% dofinansowania
Jak podkreśliła Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni, zakup został w całości sfinansowany ze środków zewnętrznych – z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) za pośrednictwem programu „Zielony Transport Publiczny” od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miasto dołoży jedynie 50% kosztów infrastruktury do ładowania, która zostanie wyłoniona w osobnym przetargu.
– To ogromny i ważny dzień dla komunikacji miejskiej w Gdyni – mówiła prezydent Kosiorek. – Te nowoczesne, ciche i niskoemisyjne pojazdy pozwolą nam rozbudować i zoptymalizować siatkę połączeń. Co ważne, nie obciążą budżetu miasta.
Nowe Solarisy Trollino 12 o wartości 35,19 mln zł brutto zasilą flotę PKT. Trolejbusy trafią na wydłużoną trasę linii 28 – z Pustek Cisowskich przez centrum aż do szpitala w Redłowie.
– Trasa zostanie wydłużona i częściowo obsługiwana bez sieci trakcyjnej, dzięki bateriom o pojemności 91 kWh – wyjaśnił Piotr Małolepszy, prezes PKT. – To największe baterie, jakie dotąd mieliśmy w zajezdni. Pozwolą przejechać nawet 50 km na zasilaniu autonomicznym.
Zmiana trasy zwiększy o 23% liczbę wozokilometrów, a rozkład jazdy zapewni standardowy takt: co 15 minut w szczycie, co 20 poza nim i co 30 minut w niedziele oraz wieczorem.
– To Gdynia była inicjatorem rozwoju trolejbusów w Polsce – przypomniał Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej w Solaris Bus & Coach.
Autobusy dla PKA
Równolegle PKA Gdynia kupiło 8 przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric za 33,95 mln zł brutto. Pojazdy obsłużą głównie linię 194 (Plac Kaszubski – Pogórze Górne, niektóre kursy do Suchego Dworu) oraz sezonowo linię G do Gdańska Oliwa ZOO.
– Są w pełni zeroemisyjne – ogrzewane elektrycznie, z bateriami o pojemności 400 kWh i zasięgiem do 200 km – informował Jacek Szemraj, członek zarządu PKA. – Będą ładowane w zajezdni (plug-in) oraz na końcówkach tras (pantografem).
Nowe pojazdy zastąpią najstarsze autobusy z lat 2006–2013.
Plus elektrobusy dla PKM
Oprócz wyżej wymienionych pojazdów, PKM Gdynia już wcześniej – 9 maja – zawarło umowę na trzy przegubowe Solarisy Urbino 18 electric – także z dotacją z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Obsłużą one wybrane kursy linii 147 (Dworzec Główny PKP – Karwiny Nowowiczlińska). Pojazdy będą ładowane nocą i na pętli końcowej. Wszystkie nowe pojazdy zapewnią pełne wyposażenie pasażerskie:
- systemy informacji pasażerskiej,
- klimatyzację,
- monitoring,
- porty USB,
- niską podłogę i rampy dla wózków.
– To najwyższy standard wyposażenia i bezpieczeństwa, jakiego oczekują dziś pasażerowie – zaznaczył Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.
Wraz z dostawą nowych pojazdów zaplanowano aktualizację rozkładów jazdy i tras linii. Zmieniona linia 28 zapewni lepszy dojazd do szpitala w Redłowie i nowych osiedli przy ul. Legionów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze