Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozpoczęły się kasacje lokomotyw EP09. Na pierwszy rzut 015 i 017

inforail
04.09.2025 14:45
0 Komentarzy

Lokomotywy elektryczne serii EP09, przez lata kojarzone z flagowymi pociągami PKP Intercity, zbliżają się do końca swojej służby u narodowego przewoźnika.

Do kasacji zostały skierowane dwa elektrowozy zakupione od przewoźnika przez firmę zajmującą się m.in. złomowaniem pojazdów. To lokomotywy EP09-015 i EP09-017. Żaden z przewoźników nie zdecydował się na zakup tych lokomotyw.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką rolę odgrywały lokomotywy EP09 w historii flagowych pociągów PKP Intercity?
  2. Co sprawia, że lokomotywy serii EP09 zbliżają się do końca swojej eksploatacji?
  3. Jakim taborem PKP Intercity planuje zastąpić lokomotywy EP09 w najbliższych latach?
Pociąg PKP Intercity
Lokomotywa EP09

Sukcesywne wyłączanie i sprzedaż

Proces ich wycofywania z eksploatacji i dalszego zagospodarowania będzie rozłożony w czasie. Decyzja o sukcesywnym trybie wynika z potrzeb przewoźników, którzy – jeśli będą zainteresowani zakupem – będą oczekiwali kilku maszyn tego samego typu, a nie pojedynczych egzemplarzy.

„Będziemy to robić sukcesywnie. Na razie jeszcze żadna nie została wystawiona na sprzedaż. Będziemy to robić paczkami, po kilka lokomotyw.” – mówił kilka miesięcy temu Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.

Lokomotywy EP09, produkowane w latach 1986–1997 przez H. Cegielski – Poznań, pełniły przez dekady kluczową rolę w obsłudze pociągów ekspresowych i międzynarodowych. Choć wiele z nich przeszło modernizacje, stopniowo ustępują miejsca nowszym jednostkom, spełniającym wyższe wymagania eksploatacyjne, np. pod względem prędkości i komfortu jazdy.

Komentarze