Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linia kolejowa nr 139 do Zwardonia zostanie zmodernizowana. Jest umowa

inforail
26.03.2025 11:30
0 Komentarzy

Spółka Trakcja podpisała wartą ponad 120 mln zł netto umowę z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na modernizację linii kolejowej nr 139 na odcinku od Wilkowic Bystrej do Zwardonia na granicy ze Słowacją – wynika z informacji spółki.

To część kolejowego połączenia Bielska-Białej ze Zwardoniem, a dalej ze słowackimi Czadcą i Żyliną. Jak informowały wcześniej PKP PLK, prace rozpoczną się jeszcze w kwietniu od fragmentu szlaku między Rajczą i Zwardoniem. Już teraz kursuje tam zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA).

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega umowa podpisana przez spółkę Trakcja z PKP PLK i jaki jest jej zakres finansowy?
  2. Jakie prace modernizacyjne zostaną przeprowadzone na linii kolejowej nr 139 między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem?
  3. Dlaczego na odcinku Rajcza – Zwardoń wprowadzono zastępczą komunikację autobusową i kiedy mają rozpocząć się zasadnicze roboty budowlane?
Stacja Zwardoń
Stacja Zwardoń

Umowa podpisana

Jak podała w raporcie bieżącym Trakcja, tego dnia spółka zawarła z PKP PLK umowę na wykonanie prac pn. „Poprawa stanu infrastruktury kolejowej na linii nr 139 w torze nr 1 w km 65,034 – 113,004 w wybranych lokalizacjach” z robotami towarzyszącymi. Ryczałtowa wartość będącej efektem przetargu umowy to blisko 121,3 mln zł netto. Termin wykonania określono na 15 grudnia br.

Z kilometrażu LK139 wynika, że chodzi o jednotorowe połączenie Wilkowice Bystra – Zwardoń, którego remont 7 marca br. zapowiadały PKP PLK wraz z wiceministrem infrastruktury Przemysławem Koperskim.

Zarządca kolejowej infrastruktury sygnalizował wówczas, że remont obejmie wymianę torów, montaż nowych rozjazdów, odwodnienie torów i wymianę nawierzchni na odcinku pomiędzy Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem.

PKP PLK zapowiedziały, że od 10 marca rozpoczną się prace przygotowawcze do przebudowy linii: demontaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej. To dlatego już teraz na odcinku Rajcza – Zwardoń funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa.

„Dzięki temu sprawniej rozpoczniemy roboty zasadnicze w połowie kwietnia, które w pierwszej kolejności obejmą odcinek Rajcza – Zwardoń, gdzie dla komfortu przejazdów wymienimy tor. Zajmie się tym specjalna maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej, która zdemontuje stary tor, a w jego miejsce ułoży nowe szyny i podkłady” – wyjaśniały na początku miesiąca PKP PLK.

PUN ma wymienić nawierzchnię na ogółem 37 km linii kolejowej między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Zabudowany zostanie tor bezstykowy, zamontowanych zostanie 14 nowych rozjazdów. Wykonane będzie nowe odwodnienie. Wymieniana ma być nawierzchnia na 45 przejazdach kolejowo-drogowych.

Inwestycja będzie prowadzona etapowo. Wraz z postępem prac, w kolejnych etapach, zastępcza komunikacja autobusowa ma być rozszerzana o kolejne odcinki do Wilkowic Bystrej.

W ub. roku PKP PLK wykonały już tzw. prace utrzymaniowe na odcinku Węgierska Górka – Zwardoń. Przebudowano 65 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. W 2022 r. za ok. 7 mln zł zmodernizowano podróżną infrastrukturę stacyjną w Zwardoniu.

Linia kolejowa 139 prowadzi z Katowic przez Tychy, Pszczynę, Czechowice-Dziedzice, Bielsko-Białą, Żywiec, Węgierską Górkę i Rajczę do Zwardonia na granicy ze Słowacją. Odcinek Katowice – Czechowice-Dziedzice jest objęty innym projektem modernizacyjnym, współfinansowanym funduszami unijnymi. (PAP)

Komentarze