Wschód bez kolei
inforail
19.05.2009 15:43
0 Komentarzy
Wschód bez kolei
Dwa największe miasta wschodniej części województwa mazowieckiego –Siedlce i Ostrołękę –w prostej linii dzieli nieco ponad 100 km, ale bezpośrednia linia kolejowa, łącząca te dwa byłe ośrodki wojewódzkie, niszczeje. W związku tym podróż pociągiem z Siedlec do Ostrołęki wymaga obecnie nadłożenia drogi przez Warszawę, czyli około sześciu godzin podróży i dwóch przesiadek. Nie ma szans na reaktywację bezpośredniego połączenia kolejowego z Siedlec do Ostrołęki –podjęta została bowiem ostateczna decyzja o demontażu torów łączących te miasta.
Rozwój niezrównoważony
Decyzję o demontażu torów paradoksalnie przyspieszyło opublikowanie przez samorząd województwa mazowieckiego listy kluczowych projektów, które będą realizowane w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.
Na tę listę trafił wart 100 mln zł projekt przebudowy drogi wojewódzkiej nr 627 (Ostrołęka –Sokołów Podlaski). –Jest to pierwszy projekt drogowy w Regionalnym Programie Operacyjnym. Projekt niezmiernie ważny z uwagi na sytuację społeczną w tamtej części województwa –mówi Piotr Szprendałowicz, członek zarządu województwa mazowieckiego, odpowiedzialny za infrastrukturę.
W ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 627 jej 16-kilometrowy odcinek z Kosowa Lackiego do Małkini zostanie poprowadzony po śladzie nieczynnej linii kolejowej Siedlce –Ostrołęka. Ponadto w ramach tego projektu rozebrany zostanie obecnie nieczynny most kolejowo-drogowy na Bugu w Małkini. Na jego miejscu zostanie zbudowana nowa przeprawa, ale już tylko dla samochodów. –Linia kolejowa jest nieczynna i nie przewiduje się przywrócenia tam funkcji kolejowej –mówi Monika Burdon, rzecznik prasowy Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Jak widać, Regionalny Program Operacyjny Wojewódzkiego Mazowieckiego, który promowany jest sloganem „dla rozwoju Mazowsza”i zawiera między innymi takie hasła jak „zrównoważony rozwój sektora transportu”i „zapewnienie obsługi transportowej dla ludności regionu”, de facto przypieczętował ostateczną likwidację linii kolejowej łączącej najważniejsze ośrodki na ścianie wschodniej regionu mazowieckiego: Siedlce (77 tys. mieszkańców), Sokołów Podlaski (18 tys. mieszkańców), Ostrów Mazowiecką (23 tys. mieszkańców) oraz Ostrołękę (59 tys. mieszkańców).
Zawieszenie, likwidacja, demontaż
Decyzja o likwidacji linii kolejowej, wymuszona –skądinąd oczekiwaną na wschodnim Mazowszu –modernizacją drogi wojewódzkiej nr 627 stanowi zwieńczenie trwającego od kilkunastu lat procesu upadku linii Siedlce –Ostrołęka.
W 1994 r. zlikwidowano ruch pociągów pasażerskich z Siedlec do Ostrołęki. Z początkiem 1998 r. most kolejowo-drogowy na Bugu z powodu złego stanu technicznego zamknięto dla pociągów. Wkrótce –zamiast zabrać się za remont przeprawy –rozpoczęto procedurę likwidacji linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski –Małkinia, co przerwało cały ciąg łączący Siedlce i Ostrołękę. –Proces ten odbywał się w czasie stagnacji i kryzysu Polskich Kolei Państwowych i był efektem braku środków finansowych na utrzymanie linii kolejowych –tłumaczy Andrzej Kmiecik, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Siedlcach.
W 2004 r. –10 lat po zawieszeniu przewozów pasażerskich –minister infrastruktury Marek Pol, na wniosek spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, wyraził zgodę na likwidację linii kolejowej między Sokołowem Podlaskim oraz Małkinią.
Pod koniec 2004 r. zarząd PKP S.A. przekazał odcinek linii kolejowej między Sokołowem Podlaskim i Małkinią samorządowi województwa mazowieckiego. Władze województwa, już w momencie przejmowania linii kolejowej na odcinku Małkinia –Kosów Lacki, zakładały demontaż torów i wytyczenie ich śladem nowego przebiegu drogi wojewódzkiej.
Ogryzki donikąd?
Dziś z dawnej 122-kilometrowej linii Siedlce –Ostrołęka przejezdne pozostały zaledwie krótkie „ogryzki”: 30-kilometrowy z Siedlec do Sokołowa Podlaskiego oraz 21-kilometrowy z Małkini do Ostrowi Mazowieckiej. –Odcinki te utrzymywane są przychodami z przewozów towarowych i zależą od perspektywy ich utrzymania –wyjaśnia Andrzej Kmiecik. Ruch pociągów towarowych jest jednak bardzo mały –między Siedlcami i Sokołowem oraz Małkinią i Ostrowią kursuje zaledwie po jednym pociągu na dobę.
Mimo, jak widać, niepewnej sytuacji na pozostałościach linii Siedlce –Ostrołęka, od czasu do czasu pojawiają się nawet szanse na zwiększenie ruchu na jej wciąż istniejących odcinkach. –Wraz ze wzrostem przewozów towarowych związanych z budową nowego bloku energetycznego Elektrowni Ostrołęka, przewiduje się udrożnienie szlaku Ostrów Mazowiecka –Ostrołęka –zapowiada Andrzej Kmiecik. Ze strony władz Sokołowa Podlaskiego pojawiła się natomiast koncepcja uruchomienia autobusów szynowych na odcinku Siedlce –Sokołów Podlaski. Jak na razie temat ten nie został jednak podjęty przez samorząd województwa mazowieckiego, który odpowiada za połączenia kolejowe w regionie.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO szuka siódemki
01.08.2025
POLREGIO kupiło nowy tabor dla Małopolski
Kontraktyza darmo
28.07.2025
14WE trafią do Polregio. Jest decyzja
16.07.2025
Koleje Dolnośląskie kupują kolejne Elfy. Od PESY
Kontraktyza darmo
15.07.2025
Do pomalowania pięć lokomotyw ET41
09.07.2025
Więcej z Działu Pasażer
Polregio z promocją na start połączeń do Ciechocinka
Pasażerza darmo
04.08.2025
Pociągi ŻKD znów kursują na trasie Sztutowo – Prawy Brzeg Wisły
Pasażerza darmo
30.07.2025
Dziewiąty agent rozpoczął sprzedaż biletów PKP Intercity. Krajowych
Pasażerza darmo
29.07.2025
Z Pragi do Hamburga tylko z przesiadką. W Berlinie
Pasażerza darmo
22.07.2025
Podróż pociągiem z Węgier do Polski już od 22 euro
Pasażerza darmo
09.07.2025
Potężne burze przechodzą przez Węgry. Paraliż kolei
Pasażerza darmo
08.07.2025
Więcej z Działu Prawo
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmniejszają stratę finansową
Prawoza darmo
01.07.2025
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Nad Balaton jadą nowe lokomotywy
02.08.2025
ŁKA dla uczestników koncertów
Przewoźnicyza darmo
02.08.2025
100 tysięcy pasażerów ŁKA w weekend. To rekord
Przewoźnicyza darmo
01.08.2025
9 weekendowych składów PKP Intercity pojedzie w zestawieniu 2xED250
Przewoźnicyza darmo
31.07.2025
Nowoczesna flota Královéhradeckiego Kraju. RegioPantery i RegioFoxy
Przewoźnicyza darmo
30.07.2025
POLREGIO ruszyło na Pol’and’Rock Festival 2025
Przewoźnicyza darmo
30.07.2025
Specjalny baristyczny pociąg ČD Restaurant i Tchibo rusza na trasę
Przewoźnicyza darmo
29.07.2025
Od 25 lat na torach. CityElefanty kursują nie tylko w Czechach
Przewoźnicyza darmo
27.07.2025
W tych pociągach pojadą nowe „jedynki” PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
21.07.2025
„Zajrzyj w Łódzkie z ŁKA” – letnia podróż z rabatami i inspiracją
Przewoźnicyza darmo
19.07.2025
Więcej z Działu Producenci
Nowe pociągi dla Arrivy. Od Skody
15.07.2025
Stadler i ÖBB zaprezentowali nowy piętrowy pociąg dalekobieżny KISS
Producenciza darmo
25.06.2025
Rumuńska PESA już jeździ. Testowo
05.06.2025
Więcej z Działu Infrastruktura
Dworzec kolejowy w Czaplinku z nową tymczasową nazwą
Infrastrukturaza darmo
03.08.2025
Wiceminister Infrastruktury: sytuacja na kolei jest stabilna
Infrastrukturaza darmo
28.07.2025
Nowy Sącz z nowym wiaduktem kolejowym. PKP PLK zakończyły budowę
Infrastrukturaza darmo
19.07.2025
Od grudnia szybciej pociągiem ze Stalowej Woli do Przeworska
Infrastrukturaza darmo
09.07.2025
Nowy parking przy stacji Otomino
Infrastrukturaza darmo
05.07.2025
Komentarze