Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bielsko-Biała: Najpierw przebudowa torów – potem węzeł przesiadkowy

infotrans
04.11.2025 14:08
0 Komentarzy

Komunalny Miejski Zarząd Dróg zawarł umowę z firmą Swietelsky Rail na zaprojektowanie i przebudowę infrastruktury kolejowej.

Ta inwestycja umożliwi powstanie w Bielsku-Białej nowego węzła przesiadkowego. Firma ma półtora roku na wywiązanie się z zadania.

Rozkład jazdy:

  1. Kto jest wykonawcą projektu przebudowy infrastruktury kolejowej w Bielsku-Białej?
  2. Ile wynosi wartość inwestycji i jakie jest źródło jej dofinansowania?
  3. Jakie elementy będą wchodziły w skład nowego węzła przesiadkowego przy głównej stacji kolejowej?
Bielski magistrat: nowy węzeł przesiadkowy i przebudowa infrastruktury kolejowej
Bielski magistrat: nowy węzeł przesiadkowy i przebudowa infrastruktury kolejowej / fot. MZD Bielsko-Biała

Ważny krok

Rzecznik bielskiego magistratu Tomasz Ficoń powiedział PAP, że Miejski Zarząd Dróg (MZD) zawarł umowę z firmą Swietelsky Rail Polska. Inwestycja zostanie zrealizowana w formule zaprojektuj i wybuduj. – Wykonawca ma na to 18 miesięcy od momentu przekazania mu placu budowy. Sama dokumentacja powinna zostać wykonana w ciągu siedmiu miesięcy – wskazał.

-To ważny krok, który realnie przybliża nas do rozpoczęcia budowy nowego węzła przesiadkowego i poprawy jakości komunikacji publicznej w naszym mieście. Po decyzji o unijnym dofinansowaniu to drugi kamień milowy na drodze do realizacji tego projektu – mówił zastępca prezydenta Przemysław Kamiński.

Zakres prac obejmuje m.in.

• usunięcie kolidujących obiektów,

• adaptację nieużytkowanych terenów kolejowych,

• budowę obiektów kubaturowych,

• przeniesienie ramp i torowisk kolidujących z planowanym węzłem przesiadkowym.

Wartość inwestycji to ponad 57 mln zł, z czego 30 mln zł pochodzi z rządowego funduszu Polski Ład.

Bielski magistrat: nowy węzeł przesiadkowy i przebudowa infrastruktury kolejowej
Bielski magistrat: nowy węzeł przesiadkowy i przebudowa infrastruktury kolejowej / fot. MZD Bielsko-Biała

Cel – centrum przesiadkowe

Węzeł przesiadkowy jest strategiczną dla miasta inwestycją transportową. Powstanie przy głównej stacji kolejowej. Ma się składać z trzech komponentów. Pierwszym będzie przedpole dworcowe. Powstaną dwa ronda turbinowe oraz – pomiędzy nimi – perony komunikacji miejskiej. Przebudowana zostanie historyczna kładka dla pieszych nad torami i ulicą wylotową w kierunku Katowic. Ostatni element to budowa budynku dworca autobusowego połączonego z parkingiem wielopoziomowym. Inwestycja szacunkowo kosztować ma 365 mln zł.

Pod koniec stycznia bieżącego roku wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski poinformował, że kolej przekazała Bielsku-Białej grunty pod budowę węzła – 9,5 ha w okolicy dworca głównego. W połowie marca władze miasta podpisały z PKP SA i PKP PLK dokumenty, które regulują współpracę przy ich zagospodarowaniu. Oprócz węzła przesiadkowego powstanie tam nowe centrum sterowania ruchem kolejowym. Wzniesiony zostanie między innymi budynek administracyjny, przebudowane będą warsztaty diagnostyki i hala wagonowa, powstaną drogi wewnętrzne i place ładunkowe.

Miejski Zarząd Dróg w marcu zawarł umowę na wykonanie dokumentacji projektowej węzła. Powinna być gotowa wiosną przyszłego roku. (PAP)

Bielski magistrat: nowy węzeł przesiadkowy i przebudowa infrastruktury kolejowej
Bielski magistrat: nowy węzeł przesiadkowy i przebudowa infrastruktury kolejowej

Komentarze