Montaż nowoczesnych płyt rozjazdowych w Zajezdni Tramwajowej Forteczna zakończony
W drugiej połowie listopada w Zajezdni Tramwajowej przy ul. Fortecznej w Poznaniu przeprowadzono kluczowy etap modernizacji infrastruktury MPK Poznań.
Wbudowano tam nowoczesne płyty rozjazdowe EPUSLAB – rozwiązanie, które znacząco zwiększy trwałość, bezpieczeństwo oraz komfort pracy w obrębie zajezdni. Inwestycja jest elementem szerokiego programu unowocześniania infrastruktury tramwajowej realizowanego przez poznańskiego przewoźnika.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla infrastruktury MPK Poznań przynosi zastosowanie płyt rozjazdowych EPUSLAB w zajezdni Forteczna?
- Na czym polega innowacyjność prefabrykowanych płyt o fakturze odkrytego kruszywa zastosowanych w poznańskiej zajezdni?
- W jaki sposób zastosowanie zbrojenia kompozytowego wpływa na działanie systemu sterowania zwrotnicami i bezpieczeństwo eksploatacji?
Prefabrykowane płyty rozjazdowe jako nowy standard w MPK Poznań
Od 25 do 27 listopada na terenie Zajezdni Tramwajowej Forteczna zamontowano prefabrykowane płyty rozjazdowe, powstałe z myślą o podniesieniu niezawodności sieci tramwajowej. Za ich przygotowanie odpowiadała firma Epufloor, która realizowała projekt we współpracy z Vossloh Switch Systems Poland Sp. z o.o. – dostawcą specjalnie dostosowanej do płyt nawierzchni stalowej.
Płyty EPUSLAB zostały zaprojektowane indywidualnie i wykonane w technologii odkrytego kruszywa, niespotykanej dotychczas na polskim rynku tramwajowym. Zastosowanie takiej struktury pozwala nie tylko zwiększyć odporność konstrukcji na intensywną eksploatację, ale również poprawia jej estetykę, tworząc trwałą i nowoczesną nawierzchnię.
Kompatybilność z systemem sterowania i „strefa ciszy”
Jednym z kluczowych aspektów realizacji była konieczność zachowania tzw. „strefy ciszy” – obszaru torowiska, w którym nie może znajdować się zbrojenie stalowe zakłócające transmisję sygnałów sterujących zwrotnicą. Aby zapewnić pełną kompatybilność z systemem elektrycznego sterowania zwrotnic, dostarczonym i zabudowanym przez firmę Elektroline, płyty wykonano wyłącznie ze zbrojenia kompozytowego. Materiał ten nie ingeruje w pracę urządzeń zwrotnicowych, gwarantując sprawną i bezpieczną komunikację systemów sterowania.
Epufloor nadzorował również koordynację części projektowej, dbając o pełną zgodność prefabrykatów z elementami stalowymi, odwodnieniem oraz układem elektrycznym.
Technologia montażu zapewniająca trwałość i precyzję
W ramach zabudowy Epufloor odpowiadał za prawidłowe wypoziomowanie płyt oraz wykonanie pod nimi podlewki wyrównawczej z wykorzystaniem samorozlewnej, szybkowiążącej zaprawy cementowej. Stalowe elementy rozjazdów zamocowano w kanałach płyt w technologii ERS, przy użyciu systemu żywic poliuretanowych Epuflex ST. Rozwiązanie to gwarantuje wysoką trwałość i stabilność zabudowy, co ma kluczowe znaczenie w warunkach intensywnej eksploatacji zajezdni.
Kolejny krok w modernizacji infrastruktury tramwajowej w Poznaniu
Wdrożenie płyt rozjazdowych EPUSLAB to ważny etap w modernizacji zaplecza MPK Poznań. Zastosowanie nowoczesnych technologii nie tylko poprawia jakość i niezawodność infrastruktury torowej, ale także wpisuje się w długofalową strategię podnoszenia standardu transportu publicznego w mieście. Inwestycja przy ul. Fortecznej potwierdza, że poznański operator konsekwentnie dąży do zapewnienia warunków pracy i eksploatacji na poziomie największych europejskich systemów tramwajowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze