Wrocław: Jak pojadą tramwaje ul Opolską? Dwa warianty do wyboru w konsultacjach społecznych
W ciągu najbliższych czterech lat we Wrocławiu może powstać nowa trasa tramwajowo-autobusowa (TAT), która poprowadzi ulicą Opolską aż do granic miasta.
To jedna z najważniejszych planowanych inwestycji komunikacyjnych w południowo-wschodniej części Wrocławia. Obecnie trwają konsultacje społeczne, które potrwają do 16 grudnia 2025 roku, a ich celem jest wybór najlepszego wariantu przebiegu nowej trasy.
Rozkład jazdy:
- Jakie różnice między wariantem 1 a wariantem 2 mogą najbardziej wpłynąć na wybór finalnego przebiegu trasy tramwajowej na Opolskiej?
- W jaki sposób planowany węzeł przesiadkowy w Radwanicach poprawi możliwości dojazdu mieszkańców i integrację transportu?
- Jakie znaczenie dla rozwoju komunikacji publicznej we Wrocławiu ma decyzja o ewentualnym przedłużeniu trasy tramwajowej w kierunku Siechnic?
Nowa jakość na Opolskiej – przystanki, pętla i zielona aleja
Projekt obejmuje kompleksową przebudowę całej ulicy Opolskiej oraz części Krakowskiej – od AWW aż do granic miasta. W Radwanicach, w pobliżu skrzyżowania z ul. Łąkową, planowany jest duży węzeł przesiadkowy wyposażony w:
- pętlę tramwajową,
- pętlę autobusową,
- parking Park&Ride,
- parking Bike&Ride,
- nowe przystanki i ciągi pieszo-rowerowe.
Opolska ma przejść metamorfozę – stać się reprezentacyjną aleją z nowymi chodnikami, ścieżkami rowerowymi i nasadzoną roślinnością, zgodnie z koncepcją zielono-błękitnej infrastruktury.
Wariant 1 – torowisko po dwóch stronach ulicy
W pierwszym wariancie nowa TAT początkowo wykorzystuje istniejące torowisko, a następnie – za przystankiem Głubczycka – przechodzi na północną stronę Opolskiej. Pętla zlokalizowana jest jednak po stronie południowej, co oznacza, że torowisko musi dwukrotnie przeciąć jezdnię.
Najważniejsze elementy wariantu:
- dwukrotne przecięcie jezdni przez tory – możliwe spowolnienia ruchu,
- mniejszy zakres przebudowy dróg,
- torowisko oddalone od historycznej zabudowy Księża,
- potencjalna kolizja z sześcioma budynkami.
Wariant 2 – torowisko po południowej stronie
Druga koncepcja zakłada poprowadzenie trasy tramwajowo-autobusowej wyłącznie po południowej stronie ulicy Opolskiej. Wymaga to przesunięcia jezdni na północ i budowy osobnego pasa dla komunikacji miejskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najważniejsze elementy wariantu:
- większa przepustowość i płynność ruchu,
- torowisko bliżej zabudowy po południowej stronie,
- większy zakres prac drogowych,
- potencjalna kolizja z czterema budynkami.
W obu wariantach ma zostać utrzymana obecna pętla tramwajowa – jako element wspomagający.
Kiedy mogą ruszyć prace?
Dokumentacja projektowa ma powstać do II kwartału 2027 roku. Dopiero wtedy miasto ogłosi przetarg na wykonawcę. Realizacja budowy ma potrwać około dwóch lat od podpisania umowy.
Czy tramwaj pojedzie do Siechnic?
Choć wrocławskie władze nie wykluczają takiej możliwości w przyszłości, obecnie nie są prowadzone prace nad przedłużeniem linii tramwajowej poza granice miasta. Analiza zasadności inwestycji należy do gminy Siechnice.
Jak wziąć udział w konsultacjach?
Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje opinie do 16 grudnia 2025 r. poprzez:
- e-formularz dostępny na stronie konsultacji,
- e-spotkanie online – 2 grudnia o godz. 17:30,
- warsztaty w Radzie Osiedla Księże – 4 grudnia o godz. 17:30,
- warsztaty w SM „Księże Małe” – 9 grudnia o godz. 17:30.
Organizatorzy zapewniają możliwość udziału osobom ze szczególnymi potrzebami – wymagana jest wcześniejsza informacja (min. 5 dni przed wydarzeniem).
Nowa trasa tramwajowa na Opolskiej ma szansę stać się kluczowym projektem poprawiającym komunikację południowo-wschodniej części Wrocławia. Wybór optymalnego wariantu zależy teraz od głosu mieszkańców.


Komentarze