Postępy na budowie bemowskiego odcinka metra M2. Stacje nabierają finalnego kształtu
Na budowie zachodniego odcinka drugiej linii metra w Warszawie trwają intensywne prace wykończeniowe i instalacyjne. W tunelach oraz na trzech powstających stacjach – Karolin, Chrzanów i Lazurowa – prowadzone są roboty związane z montażem instalacji technicznych, budową torowiska oraz przygotowaniem pomieszczeń, które w 2026 roku będą obsługiwać pasażerów oraz infrastrukturę metra.
Roboty obejmują kluczowe elementy niezbędne do funkcjonowania podziemnej kolei.
Rozkład jazdy:
- Jakie etapy budowy torowiska w tunelach metra są najbardziej czasochłonne i wymagają największej precyzji?
- Które pomieszczenia techniczne na nowych stacjach metra są obecnie najbardziej zaawansowane pod względem prac wykończeniowych?
- W jaki sposób unijne dofinansowanie wpływa na tempo oraz zakres budowy bemowskiego odcinka linii M2?
Zaawansowane prace instalacyjne
W wentylatorniach trwa układanie okładzin akustycznych i posadzek. Zainstalowano już duże wentylatory, a w głównych pomieszczeniach technicznych rozpoczęto montaż systemów wentylacji.
W podstacjach energetycznych zamontowano większość urządzeń, a ekipy układają obecnie kable i przygotowują przestrzeń pod kolejne instalacje.
Wykończenia na stacjach – schody ruchome już w Chrzanowie
Perony na stacjach są już gotowe. Na stację C2 Chrzanów dostarczono ruchome schody, które pozostają zabezpieczone niebieską folią do czasu montażu i uruchomienia. Trwają intensywne prace murarskie, tynkarskie i malarskie, a także przygotowanie pomieszczeń dyżurnego ruchu oraz zaplecza technicznego każdej stacji.
Trudna technologia budowy torowiska w tunelach
Wyraźnie widać postępy w betonowaniu nawierzchni torowej – prace są obecnie prowadzone w tunelu między stacjami Karolin i Chrzanów. Proces tworzenia torowiska w metrze jest wieloetapowy i wymaga najwyższej precyzji.
Tunel, wydrążony w kształcie koła, najpierw musi zostać przystosowany poprzez wykonanie betonowych „bankietów”: dolnego – tworzącego podłogę tunelu, oraz bocznego – stanowiącego korytarz technologiczny.
Następnie powierzchnie przykrywa się matą wibroizolacyjną, po czym układa się docelowe zbrojenie płyty torowej. W konstrukcji podtorza znajduje się m.in. kanał odpływowy.
Specjalne betonowe bloczki z uchwytami podtrzymują montowane później szyny. Po ich ustawieniu tor regulowany jest z dokładnością do 1 milimetra, po czym całość zalewana jest betonem i finalnie szlifowana.
Ostatni odcinek M2 na Bemowie coraz bliżej finału
Budowany odcinek obejmuje trzy nowe stacje:
- C3 Lazurowa – przy skrzyżowaniu ul. Lazurowej i Górczewskiej
- C2 Chrzanów – przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej
- C1 Karolin – stacja końcowa linii M2
Za stacją Karolin powstają tory odstawcze, prowadzące do budowanej Stacji Techniczno-Postojowej Mory, która umożliwi kompleksową obsługę taboru drugiej linii metra.
Prace mają zakończyć się w 2026 roku, po czym nowy odcinek zostanie udostępniony pasażerom.
Silne wsparcie finansowe z Unii Europejskiej
Budowa zachodniego odcinka M2 realizowana jest w ramach projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który otrzymał status operacji o znaczeniu strategicznym.
Projekt (obejmujący zarówno budowę, jak i zakup taboru) ma wartość 3 000 830 693 zł, z czego 1 125 000 000 zł stanowi dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.
To wsparcie pozwala na realizację jednego z najważniejszych projektów transportowych w stolicy, który poprawi mobilność mieszkańców i wpłynie na rozwój zachodniej części Warszawy.







Komentarze