Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest przełom w sprawie przedłużenia linii tramwajowej na warszawskim Wilanowie

infotram
17.11.2025 16:30
0 Komentarzy

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z firmą Morelia Investments dotyczącą przygotowania pełnej dokumentacji projektowej dla perspektywicznego przedłużenia trasy tramwajowej w Miasteczku Wilanów.

Prywatny inwestor, który planuje budowę wielofunkcyjnego kompleksu Wilanów Park przy ulicy Uprawnej, zobowiązał się do sfinansowania i wykonania kompletnej dokumentacji projektowej oraz uzyskania wszystkich wymaganych pozwoleń administracyjnych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie obowiązki w ramach współpracy przejęła firma Morelia Investments przy przygotowaniu dokumentacji dla przedłużenia trasy tramwajowej w Miasteczku Wilanów?
  2. Jakie znaczenie dla mieszkańców Wilanowa i rozwoju dzielnicy ma planowane wydłużenie trasy tramwajowej zgodnie z wypowiedziami przedstawicieli miasta i inwestora?
  3. Jakie elementy infrastruktury znajdą się w projektowanym terminalu końcowym nowego odcinka torowiska oraz jakie możliwości dalszej rozbudowy przewiduje projekt?
Linia tramwajowa do Wilanowa
Linia tramwajowa do Wilanowa

Nowa trasa do Wilanowa cieszy się ogromnym zainteresowaniem pasażerów

To pierwszy tego typu przypadek w Warszawie, w którym inwestor komercyjny będzie odpowiadał za przygotowanie dokumentów pod rozbudowę infrastruktury tramwajowej.

W październiku 2024 roku miasto oddało do użytku nową trasę tramwajową do Wilanowa, kończącą się przy ulicy Branickiego. Jak podaje spółka, tramwaje linii 14, 16 i 19 przewiozły już 20 milionów pasażerów, z czego 8,4 miliona skorzystało z nowego odcinka.

Dokumenty planistyczne miasta uwzględniają możliwość dalszego rozszerzania trasy – równolegle z rozwojem urbanistycznym kolejnych części dzielnicy.

Nowy odcinek tramwajowy w rejonie Wilanów Park

Morelia Investments planuje budowę obiektu Wilanów Park u zbiegu ulic Uprawnej i alei Rzeczypospolitej. Jego klienci oraz mieszkańcy okolicy mają w przyszłości korzystać z komunikacji tramwajowej prowadzonej w korytarzu przewidzianym już we wcześniejszych analizach.

Prace projektowe nad trasą, realizowane na koszt inwestora, poprowadzi firma Nhood Services Poland, odpowiedzialna za projekt Wilanów Park.

Burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski podkreślił znaczenie transportu szynowego dla dzielnicy:

Już od ponad roku tramwaje dojeżdżają do Wilanowa. Dziś trudno sobie wyobrazić naszą dzielnicę bez tramwajów, a komunikacja szynowa jest atrakcyjną alternatywą dla transportu samochodowego. Dzięki współpracy z prywatnym inwestorem będzie mógł powstać kolejny odcinek al. Rzeczypospolitej, a mieszkańcy zyskają łatwy dostęp do komunikacji publicznej.

Z kolei Grzegorz Kwiecień, Senior Project Manager w Nhood Services Poland, wskazał na duże znaczenie komunikacji szynowej dla mieszkańców:

Dostęp do komunikacji miejskiej, która pozwoli wygodnie dotrzeć do obiektu i przemieszczać się po stolicy, jest dla mieszkańców niezwykle ważny. Dlatego cieszymy się, że poprzez prace projektowe przyczynimy się do wydłużenia wilanowskiego odcinka trasy tramwajowej.

Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski dodał:

To pierwszy tego typu wspólny projekt tramwajowy w mieście, ale model takiej współpracy z powodzeniem sprawdza się przy innych inwestycjach publicznych. Inwestor komercyjnej nieruchomości partycypuje w rozwoju infrastruktury transportowej – tak samo będzie i tym razem.

Etapy przygotowania dokumentacji przedłużenia trasy

Zgodnie z podpisaną umową Tramwaje Warszawskie przekażą inwestorowi:

  • decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • dokumentację wykonawczą dla istniejącej już części trasy.

Następnie Morelia Investments zobowiązuje się do:

  • opracowania pełnej dokumentacji budowlanej i wykonawczej nowego odcinka,
  • uzyskania wszystkich zezwoleń administracyjnych,
  • przygotowania i realizacji projektu rozbudowy układu drogowego,
  • budowy jezdni zachodniej alei Rzeczypospolitej (w ramach odrębnej umowy z dzielnicą).

Zakończenie prac projektowych po stronie inwestora planowane jest na IV kwartał 2028 roku. Harmonogram samej budowy będzie zależał od decyzji m.st. Warszawy oraz zapewnienia finansowania.

Nowy odcinek torowiska i terminal tramwajowy

Planowany nowy fragment trasy będzie liczył około 0,5 km i zostanie poprowadzony w pasie dzielącym aleję Rzeczypospolitej.

Kluczowe elementy nowej infrastruktury:

  • terminal końcowy z torami odstawczymi,
  • rozjazdy,
  • przystanek tramwajowy,
  • infrastruktura przygotowana na możliwość dalszego wydłużenia trasy na południe.

Projektowany terminal oraz układ drogowy mają umożliwić przedłużenie linii w przyszłości, jeżeli wymagać tego będą potrzeby komunikacyjne rozwijającej się dzielnicy. Założenia te są zgodne z dokumentami strategicznymi i planistycznymi miasta.

Komentarze