Kraków: Tramwaje znowu na Moście Grunwaldzkim. Od 31 października liniowo
Za nami przejazd techniczny po wyremontowanym torowisku na moście Grunwaldzkim w Krakowie. Oznacza to, że już w piątek, 31 października, w przeddzień Wszystkich Świętych, tramwaje ponownie pojadą tą jedną z najważniejszych przepraw przez Wisłę.
Dla mieszkańców południowych dzielnic Krakowa to bardzo dobra wiadomość – powrót tramwajów zapewni im łatwiejszy dojazd do centrum oraz na cmentarze w okresie wzmożonego ruchu.
Rozkład jazdy:
- Kiedy tramwaje ponownie pojadą po moście Grunwaldzkim w Krakowie i jakie prace umożliwiły ich powrót?
- Jakie etapy remontu mostu Grunwaldzkiego pozostają jeszcze do wykonania?
- Jakie elementy infrastruktury są modernizowane w ramach inwestycji realizowanej przez konsorcjum ZUE S.A. i Intop Tarnobrzeg?
Przywrócenie ruchu szynowego zgodnie z planem
Zakończono prace związane z połączeniem trakcji oraz torowiska na moście z infrastrukturą torową na rondzie Grunwaldzkim oraz na ulicy Monte Cassino. Dzięki temu udało się dotrzymać pierwotnie zapowiadanego terminu przywrócenia komunikacji tramwajowej.
Choć mieszkańcy znów zobaczą tramwaje na moście, remont przeprawy jeszcze się nie zakończył. Wykonawcy będą kontynuować prace w kolejnych etapach, które zaplanowano do 2026 roku.
Kolejne etapy inwestycji
Powrót tramwajów nie oznacza końca modernizacji. Przed wykonawcami wciąż kilka ważnych zadań:
- do końca listopada 2025 r. zostanie udostępniony chodnik po południowej stronie mostu,
- do końca listopada 2025 r. most zostanie otwarty dla ruchu kołowego,
- chodnik po północnej stronie ma być gotowy do 26 lutego 2026 r., czyli do końca obowiązującej umowy.
Pozostałe prace, które nie będą powodowały utrudnień dla mieszkańców, potrwają do wiosny 2026 roku i obejmą m.in. naprawy elementów konstrukcyjnych znajdujących się pod mostem.
Zakres remontu i wykonawcy
Remont mostu Grunwaldzkiego rozpoczął się 10 maja 2025 roku. Obejmuje on kompleksową modernizację kluczowych elementów przeprawy, w tym:
- wymianę nawierzchni jezdni oraz torowiska tramwajowego, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i komfort podróży,
- naprawę żelbetowej płyty mostu, stanowiącej główną konstrukcję obiektu,
- przebudowę ciepłociągu, by zmodernizować i zabezpieczyć infrastrukturę techniczną przebiegającą przez most.
Wartość inwestycji i wykonawcy
Wartość całej inwestycji wynosi 15,5 miliona złotych. Prace realizuje konsorcjum firm ZUE S.A. oraz Intop Tarnobrzeg Sp. z o.o., które ma doświadczenie w modernizacji infrastruktury tramwajowej i mostowej.
Most Grunwaldzki odzyskuje pełną funkcjonalność
Most Grunwaldzki, będący jedną z najważniejszych przepraw w Krakowie, łączy centrum miasta z południowymi dzielnicami, w tym Dębnikami i Ruczajem. Modernizacja przeprawy ma zapewnić bezpieczny i komfortowy przejazd zarówno dla tramwajów, jak i kierowców oraz pieszych.
Po zakończeniu wszystkich prac most zyska nowe nawierzchnie, zmodernizowane torowisko i w pełni odnowioną infrastrukturę techniczną, co pozwoli mu na bezawaryjne funkcjonowanie przez kolejne dekady.
Powrót tramwajów na most Grunwaldzki w przeddzień Wszystkich Świętych to symboliczny moment – po miesiącach prac krakowianie znów będą mogli korzystać z jednej z najważniejszych tras komunikacyjnych miasta.
Zmiany w komunikacji tramwajowej:
Linie
- nr 2, 6, 16, 17, 19, 44, 49 – nadal będą zawieszone
- nr 8, 9, 10, 13, 14, 20, 22 – będą kursować po dotychczasowych trasach czasowo zmienionych
- nr 18 – będzie kursować po kolejnej trasie czasowo zmienionej: „Czerwone Maki P+R” – ul. Grota-Roweckiego, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino, ul. Dietla, ul. św. Gertrudy, ul. Westerplatte, ul. Basztowa, ul. Długa – … – „Górka Narodowa P+R”
- Od 3 listopada zostanie przywrócone kursowanie co 7,5 minuty w dni powszednie
- nr 52 – zostanie przywrócona na stałą trasę
- nr 62 – zostanie przywrócona na stałą trasę (od nocy z 31 października na 1 listopada)
- nr 75 i 76 – będą funkcjonować bez zmian
- nr 77 – nowa linia czasowa kursująca po trasie: „Czerwone Maki P+R” – ul. Grota-Roweckiego, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino, ul. Dietla, ul. Grzegórzecka, al. Powstania Warszawskiego, tunel pod dworcem głównym – „Dworzec Towarowy”
- Linia będzie kursować co 15 minut w dni powszednie i co 20 minut w soboty i święta.








Komentarze