Warszawa: Trwają prace w tunelu tramwajowym. Trzaskowski przeprasza za utrudnienia
Budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego weszła w kolejną fazę. Wykonawca skończył przebudowę ważnej magistrali ciepłowniczej na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. W powstającym tunelu tramwajowym układana jest właśnie płyta denna, czyli przyszła „podłoga” obiektu.
Trasa tramwajowa z ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego to wyjątkowa inwestycja – obejmuje budowę pierwszego w stolicy tunelu tramwajowego. Pierwsze elementy trasy powstały jako integralna część przebudowy stacji kolejowej, która staje się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta.
Rozkład jazdy:
- Jakie prace zostały wykonane w ramach przebudowy magistrali ciepłowniczej na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.?
- Na jakim etapie znajduje się budowa tunelu tramwajowego i jaką metodą jest realizowana?
- Jakie znaczenie ma trasa do Dworca Zachodniego w kontekście obwodowej trasy tramwajowej Warszawy?
Nowa trasa tramwajowa
Powstająca trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów kolejowych. Według szacunków z nowego tramwajowego połączenia do Dworca Zachodniego będzie korzystać ponad milion pasażerów rocznie.
– To duża, ważna inwestycja dla Warszawy. Przepraszam za utrudnienia w czasie jej realizacji. Prace idą zgodnie z harmonogramem – tramwajem dojedziemy do Dworca Zachodniego w 2026 roku. I co ważne - nowy odcinek jest elementem obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. A rozbudowa transportu szynowego w stolicy nie byłaby możliwa bez dofinansowania z Unii Europejskiej – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Ciepłociąg oddany przed czasem
Wymagającym elementem każdej inwestycji miejskiej jest przebudowa licznych instalacji podziemnych, które kolidują z planowaną infrastrukturą. Budowy są także okazją do wymiany czy poprawy stanu instalacji. Dopiero po zakończeniu tych prac mogą ruszyć prace na powierzchni – m.in. przy docelowym układzie jezdni, torów czy chodników.
Nie inaczej jest na budowanej trasie tramwajowej do Dworca Zachodniego. Zgodnie z dokumentacją projektową oraz uzgodnieniami z gestorem sieci konieczna była przebudowa ważnej magistrali ciepłowniczej w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., czyli w tzw. korytarzu tramwaju. Takie prace mogą być wykonywane tylko poza sezonem grzewczym – od maja do końca sierpnia. Dlatego też, z uwagi na zakres robót, prace te podzielone zostały na dwa okresy letnie.
W zeszłym roku wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – przebudował blisko 400 m sieci ciepłowniczej, w tym ok. 230 m magistrali głównej 2 x 600 DN (dwie rury o średnicy 600 mm). Wybudował również trzy nowe komory ciepłownicze.
Na ten rok przypadał znacznie większy zakres prac – obejmujący ok. 990 m instalacji ciepłowniczej, z czego 740 m to duża magistrala DN 600. Plan obejmował również budowę sześciu nowych komór ciepłowniczych. Lokalizacja sieci ciepłowniczej wymagała także przebudowy kanalizacji ogólnospławnej oraz sieci gazowej. Wszystkie te prace zostały już zrealizowane.
Tunel coraz głębszy
W kluczową fazę weszła także budowa tunelu tramwajowego, który ma połączyć ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. z wybudowaną już konstrukcją podziemnego przystanku tramwajowego na Dworcu Zachodnim.
– Pierwszy tunel tramwajowy w Warszawie nabiera kształtów. Budowa trasy do Dworca Zachodniego wchodzi w kolejną fazę – w powstającym tunelu trwa układanie płyty dennej – przyszłej „podłogi” obiektu – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.
Obiekt, zaplanowany pod Parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi, budowany jest metodą podstropową („od góry do dołu”). W pierwszej kolejności wykonywane są ściany szczelinowe, następnie strop. Po jego wykonaniu prace schodzą pod ziemię.
Obecnie trwają prace związane z wykopem podstropowym na terenie parku – pod ziemią, pod gotowym już stropem, pracują koparki. Zwożą one urobek, który jest następnie wydobywany przez otwory technologiczne. Na odcinku ok. 300 m tunelu wykonawca dokopał się już do poziomu docelowej głębokości tunelu, która mieści się w przedziale od ok. 10 do 10,8 m. Układane są także zbrojenia pod płytę denną, czyli „podłogę” tunelu – w ostatnich dniach zalano betonem pierwszą sekcję o grubości ok. 1 m.
Docelowo tunel zostanie przykryty warstwą ziemi o wysokości od 1,9 do 2,6 m. Następnie odtworzone zostaną parkowe alejki i wykonane zostaną nasadzenia. Udało się uniknąć dużych strat przyrodniczych, bo park Pięciu Sióstr od początku był zaprojektowany w taki sposób, by zagwarantować rezerwę pod budowę trasy tramwajowej. Przykładowo, w śladzie tej rezerwy, gdy park powstawał, nie sadzono drzew.
Połowa gwiazdy już gotowa
Wykonawca kontynuuje prace przy nowym torowisku. Na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. leżą pierwsze nowe szyny, a podbudowa torów wykonana jest do wysokości ul. Białobrzeskiej. Teraz, po zakończeniu przebudowy ciepłociągu, wykonawca rozszerzy front robót na powierzchni przy budowie docelowego układu komunikacyjnego.
Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha powstała już połowa pełnej „gwiazdy”, czyli układu rozjazdów, które w przyszłości umożliwią jazdę tramwajów we wszystkich relacjach. W sierpniu ruch kołowy został przełożony z jednej jezdni Grójeckiej na drugą, co umożliwia prowadzenie prac od strony ul. Banacha.
W tej chwili prace koncentrują się w ciągu ul. Grójeckiej – tak żeby udrożnić ruch tramwajów. Tramwaje wrócą do pętli P+R Al. Krakowska w zapowiadanym terminie – w październiku 2025 r.
Tramwaj do Dworca Zachodniego częścią trasy obwodowej
W ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa z 500-metrowym tunelem tramwajowym do Dworca Zachodniego. Podziemny przystanek końcowy będzie połączony schodami ruchomymi i windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Dzięki temu przesiadki będą wygodniejsze i krótsze. Tramwaje dojadą do Dworca Zachodniego w 2026 r.
Trasa do Dworca Zachodniego jest elementem obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na ogromny zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu. Niedawno Tramwaje Warszawskie ogłosiły postępowanie przetargowe na projekt odcinka trasy od Dworca Zachodniego do ul. Kasprzaka na Woli – w ramach tego etapu będą mogły powstać kolejne podziemne przystanki tramwajowe.
Komentarze