Tramwaje Śląskie budują torowe obejście estakady w Chorzowie. Będzie dojazd do rynku
Tramwaje Śląskie poinformowały o rozpoczęciu budowy połączenia torowego, które pozwoli tramwajom z Katowic dojeżdżać do centrum przesiadkowego na chorzowskim rynku.
To reakcja na zamknięcie estakady drogowej i torowej nad rynkiem, które w czerwcu sparaliżowało jeden z najważniejszych korytarzy komunikacyjnych Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla komunikacji w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ma budowane połączenie torowe w Chorzowie?
- W jaki sposób zamknięcie estakady wpłynęło na codzienne dojazdy mieszkańców i organizację ruchu w centrum miasta?
- Jakie są długofalowe plany władz Chorzowa dotyczące estakady i układu drogowego w tym rejonie?
Zamknięcie estakady i przerwane połączenia
Na początku czerwca, decyzją prezydenta Chorzowa Szymona Michałka, estakada nad miejskim rynkiem została całkowicie wyłączona z użytkowania. Ekspertyza wykazała degradację stalowych kabli sprężających konstrukcję, co groziło awarią lub nawet katastrofą budowlaną.
Decyzja ta unieruchomiła nie tylko kluczową drogę krajową nr 79, ale także główną linię tramwajową Katowice–Bytom, biegnącą wzdłuż i pod estakadą. Od tego momentu tramwaje od strony Bytomia kończą trasę w rejonie Muzeum Hutnictwa, a od Katowic – przy Stadionie Śląskim.
Inwestycja Tramwajów Śląskich
Spółka Tramwaje Śląskie podjęła szybkie działania, by przywrócić ruch do centrum miasta. Już w czerwcu uruchomiono połączenie od strony południowej, od zajezdni w Chorzowie Batorym do ul. Wolności. Teraz, dzięki nowemu torowisku w rejonie ul. Katowickiej niedaleko Teatru Rozrywki, tramwaje pojadą także od strony Katowic do centrum przesiadkowego.
– „Pozwoli to na dalszy przejazd tramwajów do centrum przesiadkowego na Rynku. Wartość prac to ok. 250 tys. zł” – poinformował Marcin Michalik, członek zarządu TŚ, cytowany we wpisie w mediach społecznościowych.
Komunikacyjne skutki zamknięcia
Zamknięcie estakady wprowadziło ogromne utrudnienia komunikacyjne. Ponad 45 tys. pojazdów dziennie, które dotąd korzystały z przeprawy, przeniosło się na lokalne ulice, powodując korki w Chorzowie i okolicznych miastach. Aby złagodzić skutki, wprowadzono nową organizację ruchu – jednokierunkowy przejazd przez ul. Bogedaina, Konopnickiej i Katowicką oraz zmiany w sygnalizacji świetlnej.
Równocześnie przeorganizowano linie autobusowe, aby w możliwie największym stopniu obsługiwały rejon rynku.
Przyszłość estakady i plany miasta
Samorząd nie zamierza odbudowywać estakady w obecnej formie. Planowane jest stopniowe jej rozebranie, począwszy od odcinka nad linią kolejową nr 131 Chorzów Batory – Bytom, a następnie budowa nowej rampy dla tramwajów.
W przeszłości rozważano budowę obwodnicy, która pozwoliłaby wyprowadzić ruch DK79 poza centrum Chorzowa i umożliwić wyburzenie estakady. Jednak szacowany na blisko miliard złotych projekt nie otrzymał dofinansowania i został porzucony.
Na razie priorytetem pozostaje zapewnienie sprawnej i bezpiecznej komunikacji w centrum miasta, w czym pomocne ma być właśnie nowe połączenie torowe realizowane przez Tramwaje Śląskie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze