Wrocław: Lato pod znakiem remontów. Zgrana współpraca MPWiK i Wrocławskich Inwestycji
Wrocław intensywnie wykorzystuje tegoroczne lato na realizację kluczowych inwestycji infrastrukturalnych.
Prace prowadzone przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (MPWiK) oraz spółkę Wrocławskie Inwestycje nie tylko wpisują się w długofalowy plan modernizacji miejskiej infrastruktury, ale przede wszystkim pokazują, że dzięki współpracy różnych jednostek można zminimalizować uciążliwości dla mieszkańców.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne korzyści dla pasażerów wynikają z przyspieszenia prac przy moście Grunwaldzkim?
- W jaki sposób linia 76 zastępuje dotychczasowe linie 16 i 22 i jakie rejony miasta łączy?
- Czy planowane są kolejne inwestycje koordynowane w podobny sposób przez MPWiK i Wrocławskie Inwestycje?
Awaria pod mostem Grunwaldzkim – szybka reakcja i rekordowe tempo
W pierwszej kolejności MPWiK skupiło się na naprawie wysłużonej magistrali wodociągowej zlokalizowanej tuż przed wjazdem na most Grunwaldzki od strony placu Społecznego. Choć problem nie był widoczny na powierzchni, został precyzyjnie zlokalizowany dzięki metodom akustycznym i z użyciem gazu znacznikowego. Uszkodzeniu uległa rura o imponującej średnicy 900 mm, pochodząca z 1911 roku.
Jak podkreśla rzeczniczka MPWiK, Martyna Bańcerek, operacja była wyjątkowo trudna z uwagi na lokalizację i konieczność wykonania głębokiego – aż pięciometrowego – wykopu. Wiązało się to z demontażem torowiska i sieci trakcyjnej oraz wstrzymaniem ruchu tramwajów przez most. Dzięki sprawnej współpracy wielu jednostek, prace zakończono aż dwa tygodnie przed terminem, co należy uznać za duży sukces.
Ruch tramwajowy przez most Grunwaldzki zostanie przywrócony 2 sierpnia 2025 roku (sobota).
Budowa mini TAT na Bardzkiej – kolejny etap
Równolegle Wrocławskie Inwestycje prowadzą prace przy rozbudowie tzw. mini Trasy Autobusowo-Tramwajowej (TAT) na ul. Bardzkiej – od ul. Pięknej/Kamiennej do al. Armii Krajowej. W tym etapie wykonawca wbija dwuteowniki o długości 6–8 metrów, co umożliwi w przyszłości prowadzenie ruchu tramwajowego mimo skomplikowanych robót podziemnych – w tym budowy kolektora i węzła sieci telekomunikacyjnych.
Wartość inwestycji przekracza 12 milionów złotych, a jej zakończenie planowane jest na wiosnę 2026 roku.
Zmiany w komunikacji miejskiej – nowa siatka połączeń
W związku z zakończeniem prac pod mostem Grunwaldzkim i równoległymi działaniami na ul. Bardzkiej, MPK Wrocław wprowadza nową organizację ruchu obowiązującą od 2 sierpnia 2025 roku.
Zmiany w trasach tramwajowych:
- Linia 0: ponownie pojedzie przez most Grunwaldzki i Dworzec Główny, powracając na trasę przez pl. Grunwaldzki, pl. Społeczny i Wróblewskiego.
- Linia 4 i 12: przywrócenie przejazdów przez most Grunwaldzki w pełnym zakresie.
- Linia 13: kursy pomiędzy Stadionem Olimpijskim a Nowym Dworem przez most Grunwaldzki.
- Linie 16 i 22: zastąpione nową linią 76, kursującą na trasie Pilczyce – Osobowice.
- Linia 18: kursy z Tarczyński Arena do Gaju przez Bardzką i Hupską.
- Linia 21: powrót na pełną trasę przez centrum do Gaju.
- Linia 78: nowa linia między Tarnogajem a Gajem, kursująca co 15 minut w dni robocze i co 20 minut wieczorami i w weekendy.
Komunikacja autobusowa:
- Linia 708: autobus zastępczy kursujący na trasie Dworzec Główny – Tarnogaj, obsługiwany taborem przegubowym, z częstotliwością co 15 minut w dni robocze.
- Linia 718: zlikwidowana z dniem 30 lipca 2025 r.
Dodatkowo, od 2 sierpnia 2025 r. wprowadzone zostaną zmiany lokalizacji przystanków autobusowych i tramwajowych – m.in. przystanek „Bardzka” zmienia numer na 41014, a przystanki „Kamienna” (dla linii 18 i 21) zostaną czasowo przeniesione na ul. Hubską.
Synergia działań kluczem do sukcesu
Zgranie harmonogramów MPWiK i Wrocławskich Inwestycji pozwoliło nie tylko przyspieszyć tempo prac, ale przede wszystkim zmniejszyć niedogodności dla mieszkańców i pasażerów MPK. Dzięki koordynacji działań, Wrocław może pochwalić się modelem zarządzania inwestycjami komunalnymi, który stawia na efektywność i komfort mieszkańców.
Dalsze etapy modernizacji infrastruktury będą sukcesywnie kontynuowane w kolejnych miesiącach, a mieszkańcy mogą spodziewać się stopniowego powrotu do pełnej funkcjonalności sieci tramwajowej.
Komentarze