Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje nie dla Swarzędza. Inwestycja na granicy opłacalności

infotram
28.11.2025 11:30
0 Komentarzy

Zakończyła się przygotowana na zlecenie poznańskiego Zarządu Transportu Miejskiego analiza dotycząca zasadności przedłużenia trasy tramwajowej z Miłostowa do Swarzędza.

Wyniki dokumentu pokazują, że inwestycja – choć interesująca i perspektywiczna – obecnie znajduje się na progu opłacalności ekonomicznej. Oznacza to, że realizacja pomysłu wymagałaby spełnienia szeregu dodatkowych warunków, by stała się finansowo uzasadniona.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne czynniki sprawiły, że przedłużenie linii tramwajowej do Swarzędza uznano obecnie za projekt na granicy opłacalności?
  2. Dlaczego mieszkańcy w konsultacjach społecznych zdecydowanie odrzucili pomysł budowy nowej trasy tramwajowej?
  3. W jakich okolicznościach gmina Swarzędz planuje wrócić do ponownej analizy zasadności inwestycji tramwajowej?

Projekt na granicy efektywności

Analiza wykazała, że koszty infrastrukturalne oraz złożoność techniczna budowy nowej linii – zwłaszcza w rejonie węzła Antoninek – znacząco utrudniają jej opłacalność. Dodatkowo konkurencyjne połączenia kolejowe, które już dobrze obsługują relację Swarzędz–Poznań, wpływają na potrzebę tworzenia równoległej trasy tramwajowej. Ujęte w analizie potoki pasażerskie, w tym ruch generowany przez zakłady Volkswagen Poznań, również nie przesądzają jednoznacznie o zasadności inwestycji. Obecnie najbardziej racjonalnym rozwiązaniem jest utrzymanie swarzędzkiego systemu transportu publicznego jako odrębnego i dobrze funkcjonującego układu.

Mieszkańcy przeciwni zmianom

Przeprowadzone na zlecenie ZTM konsultacje społeczne pokazały, że aż 91% mieszkańców preferuje pozostawienie obecnego modelu komunikacji. Respondenci nie widzą potrzeby integracji taryfowej z Poznaniem ani uruchamiania nowej linii tramwajowej. Wyniki ankiety jasno wskazują, że obecny system transportowy jest odbierany jako efektywny i nie wymaga radykalnych zmian.

Swarzędz nadal zainteresowany projektem

Mimo braku jednoznacznej opłacalności inwestycji na dziś, gmina nie rezygnuje z koncepcji tramwaju w przyszłości. Do 2030 roku mają powstać dwa duże osiedla mieszkaniowe w centrum Swarzędza, na terenach po dawnych fabrykach mebli. Spodziewany wzrost liczby mieszkańców oraz potoków pasażerskich może znacząco zmienić ekonomiczne uzasadnienie projektu. Po zakończeniu tych inwestycji samorząd planuje ponownie przeanalizować zasadność budowy nowej linii. Władze gminy deklarują też gotowość do dalszej współpracy z miastem Poznań i pozostałymi partnerami, podkreślając, że ewentualne decyzje muszą opierać się na aktualnych danych.

Swarzędz ma ofertę na dostawę trzech MEGA autobusów o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania
Autobus w Swarzędzu

Jak miała wyglądać trasa tramwajowa?

Zgodnie z wstępną koncepcją pierwszy przystanek po opuszczeniu Miłostowa miał znaleźć się w rejonie fabryki Volkswagena w Antoninku, kolejny przy ul. Sośnickiej, już na granicy Poznania i Swarzędza. Końcowa pętla z węzłem przesiadkowym planowana była przy ul. Stawnej, gdzie gmina zamierzała stworzyć parkingi buforowe. Największą barierą techniczną i finansową były kolizje z istniejącą infrastrukturą, zwłaszcza z wiaduktem i układem drogowym w Antoninku. To właśnie te elementy generowały największe koszty, szacowane na setki milionów złotych.

Co dalej?

Projekt zostaje na razie odłożony, ale nie przekreślony. Władze Swarzędza podkreślają, że będzie on wracał w przyszłości, szczególnie po zakończeniu planowanych inwestycji mieszkaniowych. Ostateczne decyzje będą zależeć od sytuacji finansowej, układu komunikacyjnego regionu oraz możliwości współfinansowania przedsięwzięcia. Choć dziś trudno wskazać, kiedy i czy bimba pojedzie do Swarzędza, samorząd nie zamyka drzwi przed tym pomysłem.

Komentarze