Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IV linia metra w Warszawie czyli wiele planów, wiele nadziei oraz brak konkretów i środków na budowę

infotram
27.11.2025 19:30
0 Komentarzy

Planowana IV linia metra w Warszawie jest jednym z najbardziej ambitnych i technologicznie zaawansowanych projektów infrastrukturalnych w historii miasta.

M4 ma liczyć 26 kilometrów długości, przebiegać przez dziewięć dzielnic, obejmować 23 stacje i być w pełni autonomiczna. Mimo imponujących założeń wciąż pozostaje wiele niewiadomych, przede wszystkim dotyczących finansowania i terminu rozpoczęcia budowy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby możliwe było rozpoczęcie budowy IV linii metra w Warszawie?
  2. Jakie różnice występują między typami stacji A, B i C planowanymi na linii M4?
  3. Dlaczego linia M4 ma być uznawana za „kręgosłup transportowy” Warszawy według władz miasta?
Metro Warszawskie
Metro Warszawskie

Budowa zależna od finansowania

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski jasno wskazał, że realizacja projektu M4 – podobnie jak M3 i M5 – będzie możliwa tylko przy udziale środków zewnętrznych.

Jeżeli nie będzie finansowania z Unii Europejskiej albo jeśli rząd nie weźmie na swoje barki tego finansowania, to z budżetu miasta nie udźwigniemy budowy trzeciej, czwartej i piątej linii metra. I nigdzie na świecie samorząd sam nie jest w stanie tego typu inwestycji pociągnąć – podkreślił Trzaskowski.

Przypomniał również, że umowa na projektowanie linii M3 jest już podpisana, a jej budowa powinna ruszyć w 2028 r.

Linia M4 będzie w pełni autonomiczna

Jednym z kluczowych wyróżników przyszłej linii M4 jest pełna automatyzacja. Nowy system sterowania ma działać w standardzie GoA4, czyli najwyższym poziomie automatyzacji stosowanym obecnie na świecie.

Linia M4 będzie całkowicie autonomiczna, tzn. że system sam prowadzi pociąg, obserwuje szlaki, reaguje na sytuacje niespodziewane, optymalizuje prędkość oraz zużycie energii – powiedział prezydent.

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk wyjaśnił, że obecnie metro działa w systemie GoA2 – z dużym udziałem maszynistów – a nowy poziom automatyzacji zapewni nie tylko większą częstotliwość, ale i wyższe bezpieczeństwo.

Trzy typy stacji — od zwykłych po największe przesiadkowe

Karol Kalwarczyk, dyrektor ds. inwestycji Metra Warszawskiego, zaprezentował trzy typy stacji zaplanowane dla M4:

  • Typ A – najczęstszy, kompaktowy, z peronem wyspowym, idealny dla gęstej zabudowy miejskiej.
  • Typ B – dla miejsc o większych potokach pasażerskich, z klatkami schodowymi na końcach peronów.
  • Typ C – dla największych węzłów przesiadkowych, z peronami bocznymi i oddzielonymi potokami pasażerów.

Wciąż bez daty rozpoczęcia budowy

Choć prace przygotowawcze trwają, nie ma jeszcze jednoznacznej odpowiedzi, kiedy budowa ruszy.

Mamy zrobione pierwsze badania. W 2027 r. będziemy mieli jaśniejszy obraz, jeżeli chodzi o finanse (…). Być może w 2027 r. będziemy w stanie odpowiedzieć bardziej precyzyjnie, w której części lat 30. te projekty będą mogły być realizowane – zaznaczył Trzaskowski.

Wiadomo natomiast, że zgodnie z rekomendacją projektantów budowa ma rozpocząć się od Białołęki, a następnie kierować się na południe.

Kręgosłup komunikacyjny stolicy

Zarówno prezydent Warszawy, jak i przedstawiciele Metra Warszawskiego podkreślają integracyjny charakter nowej linii.

To ma być kręgosłup transportowy Warszawy. Najdłuższa, najszybsza i najnowocześniejsza linia obejmująca olbrzymią liczbę dzielnic – mówił Trzaskowski.

Prezes Lejk dodał, że M4 zintegruje metro z koleją oraz całą siecią transportu miejskiego. Na linii zaplanowano aż pięć stacji przesiadkowych między liniami metra oraz cztery przesiadki na kolej.

Przebieg trasy i lista stacji

Linia M4 połączy Białołękę z Wilanowem, przebiegając przez Bielany, Żoliborz, Wolę, Ochotę i Mokotów. Zaplanowane stacje to:

Myśliborska, Obrazkowa, Płochocińska, Ruda, Marymont (M2), Rydygiera (kolej), Rondo Radosława, Cmentarz Żydowski, Okopowa, Rondo Daszyńskiego (M2), Plac Zawiszy (kolej), Plac Narutowicza (M5), Bitwy Warszawskiej 1920 r., Wiślicka, Żwirki i Wigury (M3 + kolej), Służewiec (kolej), Rondo Unii Europejskiej, Smoluchowskiego, Wilanowska (M1), Dolina Służewiecka, Patkowskiego, Sobieskiego, Wilanów.

M3 i M4 nie konkurują o środki

Trzaskowski podkreślił, że obie linie mają się wzajemnie uzupełniać.

To nie jest licytacja, która dzielnica wygra metro, tylko długofalowa inwestycja i budowa jednego, spójnego organizmu. Budujemy metro dla całego miasta – zaznaczył.

Wciąż brak konkretów

Choć o nowej linii wiadomo coraz więcej, wciąż brak podstawowej informacji – kiedy rozpocznie się jej budowa. Kluczowe będzie finansowanie zewnętrzne, bez którego Warszawa nie będzie w stanie zrealizować kolejnych megainwestycji metra.

Na razie trzeba więc uzbroić się w cierpliwość i czekać na wyniki prac przedprojektowych oraz decyzje polityczne, które przesądzą o przyszłości metra M4.

Komentarze