Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa linia tramwajowa przez Klecinę. Wrocław wybrał wariant W1 i rozpoczyna projektowanie trasy

infotram
19.11.2025 11:30
0 Komentarzy

Wrocław podjął decyzję w sprawie przebiegu nowej linii tramwajowej, która połączy ulicę Przyjaźni z Oporowem. Po zakończonych konsultacjach społecznych wybrano wariant W1, czyli trasę przez osiedle, zgodną z wieloletnim korytarzem zapisanym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

To rozwiązanie uzyskało zdecydowane poparcie mieszkańców.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego większość mieszkańców poparła wariant W1 jako przebieg nowej trasy tramwajowej przez Klecinę?
  2. Jakie argumenty przemawiały za udostępnieniem nowego mostu nad Ślęzą również dla samochodów?
  3. Jakie kolejne kroki podejmie miasto po zakończeniu konsultacji i wyborze wariantu trasy?

Gdzie powstanie nowa linia tramwajowa?

Tramwaj rozpocznie bieg na ulicy Przyjaźni, pomiędzy przystankami „Braterska” i „Sąsiedzka”. Dalej pojedzie nowym mostem nad Ślęzą, przetnie Klecinę, a następnie zakończy trasę na pętli tramwajowej na Oporowie – przy ul. Kupieckiej, na wysokości skrzyżowania z Karmelkową i Giełdową.

Wybór tej trasy nie jest zaskoczeniem – od lat była ona uwzględniona w planach urbanistycznych miasta. Zaskoczeniem może być jednak fakt, że nowy most nad Ślęzą będzie dostępny również dla samochodów, choć początkowo planowano przeprawę wyłącznie dla tramwajów, pieszych i rowerzystów.

Kluczowe informacje o wybranym wariancie

  • wybrano wariant I (W1) – zgodny z rezerwą terenową pod komunikację,
  • poparło go ok. 83% mieszkańców biorących udział w konsultacjach,
  • trasa będzie dostępna dla większej liczby mieszkańców niż wariant W2,
  • W1 jest droższy w realizacji, ale tańszy w przeliczeniu na jednego potencjalnego pasażera,
  • nowy most nad Ślęzą będzie służył tramwajom, samochodom, pieszym i rowerzystom,
  • projektowanie może ruszać – zajmie się nim Dolnośląska Pracownia Projektowa.

Jak zmieni się układ komunikacyjny?

Aby możliwe było udostępnienie mostu także dla samochodów, konieczna będzie budowa nowych dróg. Miasto oraz deweloperzy podzielą się zadaniami:

  • droga między Ślęzą a Karmelkową powstanie staraniami deweloperów,
  • drogę łączącą most z istniejącą drogą z płyt (przy przychodni weterynaryjnej Krzycka) wybuduje miasto.

Wzdłuż trasy pojawią się również nowe chodniki, drogi rowerowe i zieleń, a część korytarza zostanie przeznaczona na miejsca parkingowe.

Tramwaj na Klecinę
Tramwaj na Klecinę

Konsultacje społeczne: duże zainteresowanie i wyraźna przewaga W1

Konsultacje trwały od 5 sierpnia do 14 września i odbyły się w kilku formach, m.in. e-spotkań, warsztatów i spaceru badawczego. Zebrano:

  • 3302 opinie w e-formularzu,
  • ponad 200 uczestników spotkań na żywo,
  • stanowiska rad osiedli Klecina i Krzyki-Partynice.

Zdecydowana większość mieszkańców poparła wariant W1. Wskazywano przede wszystkim na:

  • zgodność z MPZP,
  • ograniczenie ingerencji w zieleń i tereny doliny Ślęzy,
  • lepszą dostępność tramwaju dla większej liczby mieszkańców.

Mieszkańcy zgłaszali jednak także obawy dotyczące hałasu i zmniejszenia liczby miejsc parkingowych. W odpowiedzi projektanci przygotują analizę akustyczną oraz zaproponują rozwiązania parkingowe – m.in. przy ul. Skarbowców.

Dlaczego nie wariant W2?

Wariant wzdłuż rzeki Ślęzy poparło niespełna 12% uczestników konsultacji. Zwolennicy podkreślali:

  • mniejszą uciążliwość dla osiedla,
  • mniejszy hałas,
  • brak ingerencji w obecne miejsca parkingowe,
  • niższy koszt budowy torowiska.

Przeciwnicy wskazywali, że:

  • z trasy W2 skorzystałaby mniejsza liczba mieszkańców,
  • inwestycja ingerowałaby w tereny zieleni i wały przeciwpowodziowe,
  • konieczna byłaby wycinka cennych drzew.

Analiza miasta pokazała, że koszt inwestycji przeliczony na liczbę mieszkańców jednoznacznie przemawia za wariantem W1 (30,6 tys. zł/os.) przed W2 (33,2 tys. zł/os.).

Most nad Ślęzą jednak także dla samochodów

Około 60% mieszkańców zabrało głos w sprawie dostępności nowej przeprawy. Aż 80% z nich opowiedziało się za udostępnieniem mostu również dla aut.

Za takim rozwiązaniem przemawiały m.in.:

  • rozładowanie korków,
  • odciążenie mniejszych ulic,
  • usprawnienie wyjazdu z osiedli.

Przeciwnicy obawiali się zwiększenia hałasu i natężenia ruchu.

Co dalej? Projektowanie do 2027 roku

Dolnośląska Pracownia Projektowa przygotuje teraz szczegółową dokumentację trasy. Zostaną przeanalizowane:

  • lokalizacje przystanków,
  • dokładny przebieg torowiska,
  • organizacja ruchu dla wszystkich użytkowników,
  • pełna infrastruktura towarzysząca.

Koszt dokumentacji wynosi 2,4 mln zł, a prace projektowe potrwają do II kwartału 2027 roku. Dopiero później możliwe będzie rozpoczęcie realizacji inwestycji.

Komentarze