Wrocław stawia na tramwaje. Rekordowy budżet miasta na 2026 rok z inwestycjami w komunikację szynową
Gmina Wrocław przedstawiła projekt rekordowego budżetu na 2026 rok, obejmujący ponad 9,40 mld zł wydatków i 8,46 mld zł dochodów.
Wśród priorytetów na nadchodzący rok znalazły się nie tylko oświata, infrastruktura drogowa czy zieleń miejska, ale także rozbudowa i modernizacja transportu tramwajowego, który w budżecie zajmuje jedno z kluczowych miejsc.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla mieszkańców mogą przynieść inwestycje Wrocławia w rozbudowę sieci tramwajowej w 2026 roku?
- Dlaczego transport i łączność stanowią aż 46% wszystkich wydatków inwestycyjnych miasta?
- Jak planowany deficyt budżetowy może wpłynąć na tempo realizacji projektów tramwajowych?
Tramwaje w centrum inwestycji transportowych
Miasto zamierza przeznaczyć na zadania z zakresu transportu i łączności aż 1,72 mld zł, co stanowi 18% całego budżetu Wrocławia. Z tej kwoty inwestycje transportowe pochłoną 572 mln zł, czyli 46% wszystkich miejskich wydatków inwestycyjnych.
Wśród najważniejszych projektów tramwajowych zaplanowanych na 2026 rok znajdują się:
- budowa nowej trasy tramwajowej z Sępolna do Swojczyc,
- przebudowa kluczowego skrzyżowania ul. Dubois i Drobnera, przez które przebiega kilka linii tramwajowych.
Łączne nakłady na te dwa projekty mają wynieść w nadchodzącym roku blisko 112 mln zł. Obie inwestycje są kluczowe dla poprawy przepustowości oraz jakości komunikacji szynowej na prawobrzeżnym Wrocławiu, szczególnie na szybko rozwijających się Swojczycach i osiedlach w rejonie Stadionu Olimpijskiego.
Nowa trasa tramwajowa — impulsem dla Swojczyc
Planowana trasa tramwajowa Sępolno – Swojczyce to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych we Wrocławiu. Połączenie to ma odciążyć sieć autobusową, skrócić czas dojazdu do centrum i poprawić obsługę komunikacyjną dynamicznie rozwijającej się części miasta. Trasa ma też stać się naturalnym przedłużeniem istniejącego układu linii tramwajowych prowadzących przez Wielką Wyspę.
Modernizacja skrzyżowania Dubois – Drobnera
Drugim istotnym zadaniem jest modernizacja skrzyżowania ulic Dubois i Drobnera, będącego ważnym punktem w sieci tramwajowej prowadzącej z północy miasta w kierunku Rynku i pl. Bema. Przebudowa ma poprawić bezpieczeństwo, płynność ruchu oraz niezawodność kursowania tramwajów.
Rekordowy budżet wspiera rozwój komunikacji miejskiej
Choć budżet na 2026 rok będzie rekordowy, wynosząc 9,40 mld zł, przewiduje on również 940 mln zł deficytu, o 193 mln zł większego niż rok wcześniej. Wysoki poziom inwestycji – w tym tych związanych z transportem – stanowi jednak fundament długoterminowego rozwoju Wrocławia.
Dochody miasta mają wynieść 8,46 mld zł, a największą ich część stanowią wpływy z PIT i CIT – 4,93 mld zł, czyli o ponad 400 mln zł więcej niż w 2025 roku.
Inwestycje transportowe jako element strategicznego rozwoju miasta
Władze Wrocławia podkreślają, że rozbudowa komunikacji tramwajowej jest kluczowa dla dalszego rozwoju miasta, w tym:
- zmniejszenia liczby samochodów w centrum,
- poprawy przepustowości układu komunikacyjnego,
- zwiększenia udziału transportu publicznego w codziennych podróżach,
- poprawy jakości życia mieszkańców.
Tramwaje należą dziś do najbardziej ekologicznych i najbardziej efektywnych środków transportu miejskiego, a inwestycje w nowe trasy i modernizację infrastruktury – jak pokazuje budżet na 2026 rok – stają się jednym z filarów polityki transportowej Wrocławia.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze