Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Resort Funduszy chce połączyć samorządy w związki rozwojowe. Także w transporcie publicznym

infotrans
05.11.2025 19:05
0 Komentarzy

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, chce, aby miasta i powiązane z nimi funkcjonalnie gminy i powiaty będą mogły łączyć się w związki rozwojowe.

Mają one móc prowadzić m.in. politykę rozwoju zarządzanego obszaru, czy organizować transport publiczny – wynika z założeń projektu, nad którym pracuje MFiPR.

Rozkład jazdy:

  1. Czym mają być tzw. „związki rozwojowe” i jakie zadania – w tym dotyczące transportu publicznego – będą mogły realizować?
  2. Jakie cele ma projekt ustawy o zrównoważonym rozwoju miast przygotowywany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej?
  3. W jaki sposób nowe przepisy mają usprawnić współpracę miast, gmin i powiatów w zakresie polityki miejskiej i mobilności?
Miasta Rzeszów, Kielce i Białystok otrzymają prawie 900 mln zł na rozwój transportu publicznego od Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej  – przewidziany zakup 111 autobusów w ramach programu FEPW.
Miasta Rzeszów, Kielce i Białystok otrzymają prawie 900 mln zł na rozwój transportu publicznego od Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – przewidziany zakup 111 autobusów w ramach programu FEPW. / Fot. Grzegorz Bukala – UM Rzeszow

Przepisy dot. polityki miejskiej

4 listopada na stronie kancelarii premiera poinformowano, że MFiPR pracuje nad projektem ustawy o zrównoważonym rozwoju miast. Jest ona potrzebna, gdyż z początkiem 2027 r. uchylone zostaną przepisy dot. polityki miejskiej. „Do tego czasu powinna zostać przygotowana ustawa kompleksowo podejmująca tematykę rozwoju miast. Projektowana ustawa wypełnia to zobowiązanie” – zaznaczono.

Projektowane przepisy zakładają wprowadzenie nowej formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego (JST) określoną jako „związek rozwojowy”, który ma zrzeszać miasta i powiązane z nimi funkcjonalnie JST.

„Istotnym zadaniem związku rozwojowego będzie kreowanie – w partnerstwie z rządem i samorządem województwa – i prowadzenie polityki rozwoju zarządzanego obszaru. Podstawą tej współpracy będzie uzgadniana przez trzy strony Karta Rozwoju, obejmująca najważniejsze przedsięwzięcia rozwojowe dla miasta i jego obszaru funkcjonalnego” – wyjaśniono.

Miasta Rzeszów, Kielce i Białystok otrzymają prawie 900 mln zł na rozwój transportu publicznego od Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – przewidziany zakup 111 autobusów w ramach programu FEPW. / Fot. Grzegorz Bukala – UM Rzeszow

Transport publiczny

Ponadto, związek będzie mógł m.in. organizować transport publiczny, zintegrowane planowanie rozwoju, a także działania związane z adaptacją do zmian klimatu i ochroną środowiska. Zakres zadań związków może być poszerzony o te powierzone mu przez zrzeszone w nim JST. „Formuła związku rozwojowego będzie właściwa również dla wdrażania instrumentów terytorialnych finansowanych ze środków europejskich po 2028 r.” – podkreśliło ministerstwo.

„Ponadto projektowana ustawa zakorzeni politykę miejską w systemie zarzadzania rozwojem oraz wskaże podmioty odpowiedzialne za politykę miejską na różnych szczeblach administracji: Radę Ministrów, samorząd województwa, związki rozwojowe oraz samorząd lokalny – gminny i powiatowy” – dodano.

Jak przekazano projekt ma trzy cele, w tym: wzmocnienie policentrycznego charakteru sieci miejscowości; przygotowanie rozwiązań prawnych poprawiających zarządzanie zrównoważonym rozwojem w miastach oraz ich obszarach funkcjonalnych, a także usprawnienie procesów decyzyjnych oraz wykonywania zadań publicznych w kluczowych z perspektywy zrównoważonego rozwoju obszarach takich jak transport publiczny i mobilność, zintegrowane planowanie strategiczne i przestrzenne.

Rząd ma przyjąć projekt ustawy w II kwartale 2026 r.

Komentarze