Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Niebezpieczne zjawisko na torach. „Śliska szyna” groźna dla tramwajów

infotram
09.10.2025 10:30
0 Komentarzy

Jesień i zima to nie tylko wyzwania dla kierowców samochodów. Na torowiskach tramwajowych w tym okresie pojawia się zjawisko znane jako „śliska” lub „czarna szyna”, które może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu i wydłużyć drogę hamowania tramwajów nawet trzykrotnie.

„Śliska szyna” to zjawisko atmosferyczno-biologiczne, które polega na powstawaniu cienkiej warstwy mazi na powierzchni szyn. Tworzy się ona głównie wskutek połączenia wilgoci, błota i rozkładających się liści, co sprawia, że przyczepność kół tramwaju do szyny jest niemal zerowa. Motorniczowie porównują to uczucie do jazdy po lodzie – tramwaj może nagle wpaść w poślizg i nie reagować na hamowanie.

Rozkład jazdy:

  1. Czym jest zjawisko „śliskiej szyny” i kiedy występuje najczęściej?
  2. Jakie środki stosują motorniczowie, aby poradzić sobie z poślizgiem?
  3. Dlaczego kierowcy i piesi powinni zachować szczególną ostrożność przy torowiskach?

Kiedy zjawisko występuje najczęściej?

Zjawisko nasila się przede wszystkim w październiku i listopadzie, czyli w okresie, gdy liście masowo opadają z drzew, a pogoda staje się bardziej wilgotna. Niskie temperatury, mgła i deszcz dodatkowo potęgują ryzyko pojawienia się „czarnej szyny”.

Tramwaj MPK Łódź
Tramwaj MPK Łódź

Jak tramwaje radzą sobie ze śliską szyną?

Motorniczowie, świadomi zagrożenia, zmniejszają prędkość w newralgicznych punktach torowisk – np. na zakrętach, skrzyżowaniach czy przystankach. Jednak „czarna szyna” często pojawia się niespodziewanie i jest trudna do zauważenia, nawet dla doświadczonych prowadzących.

W sytuacjach krytycznych pomocne są piasecznice, czyli specjalne urządzenia w tramwajach, które wysypują piasek pod koła, zwiększając przyczepność i umożliwiając zatrzymanie pojazdu.

Tramwaj MPK Łódź

Apel do kierowców i pieszych

Motorniczowie apelują do innych uczestników ruchu:

  • Kierowcy – nie zajeżdżajcie drogi tramwajom! W warunkach poślizgu tramwaj nie ma szans na szybkie zahamowanie.
  • Piesi – nie wbiegajcie przed nadjeżdżający tramwaj, nawet jeśli wydaje się daleko.

W idealnych warunkach droga hamowania tramwaju jadącego z prędkością 45–50 km/h wynosi około 50 metrów. W przypadku śliskiej szyny dystans ten może wydłużyć się nawet do 150 metrów.

Tramwaj, jako pojazd szynowy o masie nawet 40 ton, potrzebuje czasu i przestrzeni, by się zatrzymać – szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. Świadomość zagrożeń i ostrożność wszystkich uczestników ruchu to klucz do bezpieczniejszego miasta.

Komentarze