W Kole podsumowano I etap projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”
30 września 2025 r. w sali sesyjnej Ratusza Miejskiego w Kole odbyła się konferencja prasowa, podczas której oficjalnie podsumowano zakończenie pierwszego z działań realizowanych w ramach projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”.
Gmina Miejska Koło zakończyła właśnie budowę nowego parkingu przy dworcu PKP, stając się tym samym pierwszym z partnerów, który sfinalizował swoją część inwestycji. O tym bardzo szerokim projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. – m.in. przy okazji umów na dostawę wodorowców dla MZK Konin – od Solarisa i NesoBus.
Rozkład jazdy:
- Jaką inwestycję zrealizowała Gmina Miejska Koło w ramach projektu niskoemisyjnego transportu?
- Ile miejsc postojowych powstało na nowym parkingu w Kole?
- Do kiedy ma zostać zakończony cały projekt „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”?
Zakres projektu
Realizowany wspólnie przez Miasto Konin (lidera) oraz partnerów – Gminę Miejską Koło, Miejski Zakład Komunikacji w Koninie, Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Koninie i Zarząd Dróg Miejskich w Koninie – projekt „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim” to jeden z kluczowych komponentów transformacji regionu w kierunku zrównoważonej mobilności. Przedsięwzięcie prowadzone jest w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021–2027, w Priorytecie 10: Sprawiedliwa transformacja Wielkopolski Wschodniej.
Zadania obejmują szeroki zakres działań:
- aż po wdrożenie wspólnego systemu informacji pasażerskiej i biletu obejmującego PKS Konin, MZK Konin i Koleje Wielkopolskie (o czym opisaliśmy wczoraj).
- dodatkowo w Koninie powstaje Inteligentny System Transportowy (już z dwoma odwołaniami i terminem otwarcia ofert na 17 października) plus nowe trasy pieszo-rowerowe oraz węzeł przesiadkowy.
Całkowita wartość projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim” wynosi 294.546.930,06 PLN, z czego wydatki kwalifikowane to 249.356.740,87 PLN. Dofinansowanie sięga 211.953.229,73 PLN, z czego aż 174.549.718,60 PLN pochodzi z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, a pozostała część to środki budżetu państwa. Wkład własny partnerów projektu wynosi 37.403.511,14 PLN. Inwestycja ma zostać zakończona do 31 grudnia 2027 r., a jej beneficjentami będą mieszkańcy całej Wielkopolski Wschodniej.
Regionalny zasięg
Prezydent Konina Piotr Korytkowski, obecny na konferencji wraz z zastępcą Pawłem Adamowem, podkreślił wspólny charakter działań, które wpisują się w regionalną politykę nowoczesnego transportu: „To projekt nie tylko dla Miasta Konina, ale dla całego subregionu. Cieszy nas, że Koło już zakończyło swoje zadanie i daje przykład skuteczności i zaangażowania”.
W podobnym tonie wypowiedział się burmistrz Koła Krzysztof Witkowski: „Nowy parking ma znaczenie nie tylko lokalne. To węzeł przesiadkowy służący całemu powiatowi polskiemu i części tureckiego. Wspólna inwestycja to konkretne efekty dla mieszkańców”.
Projekt obejmuje również inne ambitne komponenty. W Koninie trwa budowa zajezdni autobusowej i stacji tankowania wodorem oraz zakup 10 autobusów wodorowych. PKS Konin realizuje system wspólnego biletu i informacji pasażerskiej. Konin zyska też inteligentny system transportowy oraz nowe drogi pieszo-rowerowe przy al. 1 Maja i ul. Popiełuszki. Całość uzupełni węzeł przesiadkowy przy dworcu PKP.
Jak zauważył Krzysztof Borkowicz z Agencji Rozwoju Regionalnego w Poznaniu, Koło jako pierwsze może mówić o „faktycznej realizacji zakładanych zamierzeń”, co potwierdza skuteczność lokalnego samorządu i jego zaangażowanie w pozyskiwanie środków z różnych źródeł unijnych.
Koło pierwsze
Koło zrealizowało swój wkład w projekt poprzez budowę nowoczesnego parkingu przy dworcu PKP – inwestycję, która nie tylko zwiększa dostępność transportu publicznego, ale też wspiera ideę intermodalności w codziennych podróżach mieszkańców.
Parking w Kole jest już w pełni gotowy i oddany do użytku. Jego wartość to 610.652,28 PLN, z czego 519.054,44 PLN stanowiło dofinansowanie z funduszy europejskich, a wkład własny miasta wyniósł 91.597,84 PLN. Powierzchnia parkingu to około 1.300 m². Znalazło się na niej 38 miejsc postojowych, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami. Dla rowerzystów przygotowano zadaszoną wiatę oraz stację naprawczą. Powstały także drogi manewrowe, chodniki, schody oraz wysepki rozdzielające miejsca parkingowe. Obiekt jest oświetlony, odwodniony i w pełni dostosowany do współczesnych standardów miejskich.
Jak zaznaczyła podczas konferencji Zastępca Burmistrza Miasta Koła Monika Ciesielska, prace rozpoczęto po podpisaniu umowy 5 lutego, a zakończono je 20 sierpnia 2025 r. Wykonawcą robót była firma MK Stella Konrad Marek.
Komentarze