Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Mazowieckie z cyfrową radiołącznością GSM-R na linii nr 9

inforail
02.09.2025 15:30
0 Komentarzy

Od 1 września 2025 r. pociągi Kolei Mazowieckich kursujące na linii kolejowej nr 9 prowadzone są z wykorzystaniem cyfrowej radiołączności pociągowej GSM-R.

To kolejny krok w stronę pełnej integracji polskiej sieci kolejowej z europejskimi standardami bezpieczeństwa i zarządzania ruchem.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla bezpieczeństwa i pracy maszynistów przynosi wdrożenie systemu GSM-R na linii nr 9?
  2. W jaki sposób GSM-R eliminuje ryzyko nieuprawnionego nadawania sygnałów radio-stop?
  3. Czym różni się eksploatacja obserwowana GSM-R od pełnego wdrożenia systemu?

GSM-R i ERTMS – nowa jakość w bezpieczeństwie

System GSM-R jest kluczowym składnikiem Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). W połączeniu z już działającym na linii systemem ETCS poziom 2 podnosi poziom bezpieczeństwa prowadzenia pociągu, zapewniając maszynistom szybsze i pewniejsze przekazywanie informacji.

Koniec ery analogowej łączności

Nowoczesna radiołączność cyfrowa zastąpiła dotychczas stosowaną łączność analogową VHF. Zmiana ta ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i niezawodności – dzięki technologii cyfrowej niemożliwe jest, aby do sieci włączyły się osoby nieuprawnione. Eliminuje to ryzyko zakłóceń z zewnątrz, w tym nieautoryzowanego nadawania sygnałów radio-stop, które w ostatnich miesiącach wielokrotnie były przedmiotem dyskusji publicznej.

Stabilniejsza komunikacja i większy komfort

Nowy system zapewnia stabilniejszą jakość łączności i większy komfort pracy drużyn pociągowych. Maszyniści mogą liczyć na szybszy i bezpieczniejszy kontakt z dyspozytorami, co przekłada się na lepszą organizację ruchu i punktualność kursowania pociągów.

Eksploatacja obserwowana

Wdrożenie systemu GSM-R odbywa się w ramach tzw. eksploatacji obserwowanej przez krajowego zarządcę infrastruktury kolejowej. To etap, który pozwala zebrać doświadczenia z funkcjonowania technologii w praktyce, zanim zostanie ona rozszerzona na kolejne linie kolejowe w Polsce.

Komentarze