Praga planuje nowe linie tramwajowe. Rusza przetarg na budowę
Dopravní podnik hl. m. Prahy ogłosił postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy budowy nowej trasy tramwajowej w południowej części czeskiej stolicy.
Inwestycja obejmie realizację odcinka o długości 1,8 km, który połączy Libuš z przyszłą stacją metra D – Nové Dvory.
Rozkład jazdy:
- Jaka jest planowana długość nowej trasy tramwajowej Libuš – Nové Dvory w Pradze?
- Jakie elementy infrastruktury zostaną zrealizowane w ramach budowy nowej linii?
- Kiedy upływa termin składania ofert w przetargu na wykonawcę inwestycji?
Szczegóły inwestycji
Nowa trasa tramwajowa rozpocznie się w rejonie przystanku Libuš, a następnie zostanie poprowadzona ulicą Novodvorską i zakończy się blokową pętlą w kwartale ulic Durychova, Libušská i Chýnovská, przy planowanej stacji metra D Nové Dvory.
W ramach projektu przewidziano:
- zmianę układu ulic i skrzyżowań na trasie,
- budowę blokowej pętli tramwajowej (jednotorowej, z torami odstawczymi w ul. Novodvorskiej i Durychovej),
- dwa pary przystanków na odcinku dwutorowym i trzy przystanki przy jednotorowej trasie,
- przebudowę i przełożenie sieci technicznej infrastruktury, w tym strategiczną relokację magistrali wodociągowej DN 1200 o długości około 1 km w każdym z dwóch ciągów,
- przygotowanie kompletnej dokumentacji wykonawczej oraz powykonawczej.
Projekt zakłada także szereg czynności towarzyszących, w tym testy, atesty, protokoły UTZ i wsparcie wykonawcy w procedurach związanych z dopuszczeniem do ruchu i uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Koszt i harmonogram
Szacunkowa wartość inwestycji to ponad 1,4 mld CZK (ok. 250 mln zł). Zwycięzca przetargu będzie realizował kontrakt w ciągu 26 miesięcy, a rozpoczęcie prac planowane jest na początek 2026 roku.
Procedura i kryteria wyboru
Przetarg prowadzony jest w trybie otwartym, a oferty można składać do 3 października 2025 r. poprzez platformę tenderarena.cz. Głównym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena – zamówienie otrzyma podmiot, który zaproponuje najniższą ofertę.
Znaczenie projektu
Budowa linii Libuš – Nové Dvory ma strategiczne znaczenie dla rozwoju transportu publicznego w Pradze. Trasa zapewni bezpośrednie połączenie szybko rozwijających się południowych dzielnic miasta z planowaną linią metra D, poprawiając komunikację i dostępność transportu szynowego dla tysięcy mieszkańców.
Budowa pierwszej z planowanych linii, Libuš – Nové Dvory, potrwa 26 miesięcy. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 1,408 miliarda CZK (bez VAT). Druga linia, Olšanská – Habrová, powstanie szybciej – w ciągu 12 miesięcy od przekazania placu budowy. Jej koszt szacowany jest na 709,1 miliona CZK (bez VAT).
Co istotne, projekt związany z linią Olšanská – Habrová jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Doprava 2021–2027.
Nowa linia będzie miała 1,8 km długości i rozpocznie się w istniejącej pętli Libuš, która podczas prac przejdzie gruntowną modernizację – obecna końcówka w formie „ślepego toru” zostanie zastąpiona dwutorowym układem. DPP przygotuje również fundamenty pod przyszły podziemny korytarz łączący z powstającą stacją metra D.
Trasa będzie przebiegała wzdłuż ulicy Novodvorska, gdzie powstaną zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe Přírodní. Dalej linia zakończy się blokową, jednokierunkową pętlą wytyczoną w ulicach Novodvorska, Durychova, Libušska i Chýnovska. W jej obrębie przewidziano osobne przystanki początkowe i końcowe Nové Dvory, usytuowane w pobliżu wejścia do przyszłej stacji metra. Dodatkowo na Chýnovskiej, w kierunku centrum, powstanie przystanek pośredni.
Integralną częścią inwestycji będzie także przebudowa wodociągu DN 1200 w ulicy Novodvorska – niemal 2 km podwójnych rurociągów zostanie poprowadzonych w nowym układzie.
Tramwajowa trasa Olšanská – Habrová
Druga z nowych tras o długości około 2 km zostanie poprowadzona w śladzie dawnej linii kolejowej Praha-Žižkov – Praha-Malešice. Jej przebieg obejmie również teren dawnego Nákladového nádraží Žižkov, gdzie powstaje nowa dzielnica mieszkaniowo-usługowa.
Początek linii przewidziano przy skrzyżowaniu ulic Jana Želivského i Olšanskiej, a końcówkę – w formie ślepej pętli (úvrať) – przy Osikovej ulicy na osiedlu Jarov. Do przystanku roboczo nazwanego Nad Kapličkou trasa będzie dwutorowa, dalej przejdzie w jednotorową. Zasilanie zapewni nowa podstacja trakcyjna w ulicy Na Viktorce.
Nowe przystanki
Wzdłuż trasy Olšanská – Habrová powstanie sześć nowych przystanków:
- Nový Žižkov i Nákladová – obsługujące teren dawnego dworca towarowego, gdzie rozwija się nowa zabudowa,
- Malešická – w rejonie ulicy K Červenému dvoru, poprawiające komunikację istniejących osiedli,
- Nad Kapličkou – w miejscu skrzyżowania trasy z pieszym łącznikiem,
- Habrová – jednotorowy przystanek w pobliżu ul. Malešickiej,
- Sídliště Jarov – końcowa pętla z dwiema torami i peronem wyspowym.
Nowa jakość komunikacji w Pradze
Obie inwestycje mają strategiczne znaczenie dla rozwoju komunikacji szynowej w Pradze. Linia Libuš – Nové Dvory zapewni bezpośrednie połączenie z przyszłym metrem D, natomiast Olšanská – Habrová poprawi obsługę transportową intensywnie rozwijającej się dzielnicy na Żiżkovie.
Dzięki finansowaniu z UE i integracji nowych tras z istniejącą siecią, stolica Czech zyska kolejne nowoczesne odcinki tramwajowe, wspierające zrównoważony rozwój transportu publicznego.
Komentarze