Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Taką metamorfozę przejdą Pokemony WKD. Tylko kto jej dokona?

inforail
22.08.2025 13:30
0 Komentarzy

Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) szykuje się do ogromnego przedsięwzięcia. Już wkrótce 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN97, znanych pasażerom pod sympatycznym przydomkiem „Pokemony”, trafi na naprawy poziomu P5.

Pojazdy te zostały wyprodukowane w latach 2011–2012 przez PESA Bydgoszcz i od ponad dekady obsługują codzienne przewozy na trasach WKD.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych EN97?
  2. Która z dwóch firm startujących w przetargu ma większe szanse na realizację kontraktu i dlaczego?
  3. W jaki sposób harmonogram napraw P5 wpłynie na dostępność taboru WKD w najbliższych latach?
EN97 WKD
EN97 WKD

Czym jest naprawa P5?

Naprawa P5 to najwyższy poziom napraw taboru kolejowego, którego celem jest przywrócenie niemal fabrycznego stanu technicznego pojazdu. Obejmuje ona:

  • całkowite rozebranie pojazdu,
  • naprawę lub wymianę kluczowych podzespołów, takich jak silniki, wózki, przekładnie czy instalacje elektryczne,
  • odnowienie konstrukcji pudła i wnętrza,
  • malowanie pojazdu,
  • przywrócenie pełnej sprawności technicznej zgodnie z dokumentacją producenta i obowiązującymi normami.

Modernizacje i nowe udogodnienia

Prace naprawcze nie ograniczą się wyłącznie do standardowego zakresu P5. WKD zaplanowała szereg dodatkowych modernizacji, które poprawią komfort pasażerów i warunki pracy maszynistów. Wśród nich znalazły się m.in.:

  • wymiana zadajników jazdy na nowe,
  • montaż nowych wyświetlaczy prędkości,
  • instalacja nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej oraz systemu zliczania pasażerów,
  • zmiana systemu sterowania pojazdem, w tym wprowadzenie trybu „parking”,
  • wprowadzenie funkcji „pamięć” w przyciskach drzwi,
  • zabudowa oświetlenia w technologii LED w części pasażerskiej, kabinie maszynisty i na czole pociągu,
  • montaż ładowarek USB dla pasażerów,
  • wygłuszenie kabin maszynisty oraz szaf pneumatycznych,
  • wymiana foteli maszynistów,
  • renowacja foteli pasażerskich i fotela pomocnika maszynisty (wymiana tapicerki, pianek, elementów metalowych i plastikowych).

Harmonogram i budżet

Cały program napraw i modernizacji musi zostać zrealizowany do 29 lutego 2029 r. Jednocześnie w naprawie będzie mogło znajdować się maksymalnie cztery pojazdy, co zapewni ciągłość kursowania na liniach WKD.

Budżet przedsięwzięcia to 377 969 775 zł brutto. Na tę kwotę składa się zamówienie podstawowe o wartości 374 161 695 zł brutto oraz opcja o wartości 3 808 080 zł brutto.

Oferty w przetargu

Do przetargu na wykonanie prac zgłosiły się dwie firmy:

  1. Public Transport Service – oferta na kwotę 309 829 976,10 zł,
  2. PESA Mińsk Mazowiecki – oferta na kwotę 362 285 939,22 zł.

Obecnie komisja przetargowa analizuje dokumentację pod kątem zgodności z wymaganiami przetargowymi i kryteriami oceny ofert.

Co dalej?

WKD zapewnia, że naprawy P5 nie spowodują istotnych utrudnień w codziennej eksploatacji. Flota „Pokemonów” będzie stopniowo trafiać do zakładu naprawczego, a pasażerowie mogą być spokojni – pociągi na linii do Grodziska, Milanówka czy Podkowy Leśnej będą kursować bez zakłóceń.

Wielka modernizacja serii EN97 oznacza, że podróże „Pokémonami” będą nie tylko wygodniejsze, ale i bardziej nowoczesne. Teraz pozostaje czekać na wybór wykonawcy i rozpoczęcie prac, które odmienią oblicze popularnych składów WKD.

Komentarze