Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

DPP Praha wyłonił wykonawcę budowy nowej linii tramwajowej. Prace ruszą w lipcu 2025 r.

infotram
30.05.2025 14:30
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacyjne m.st. Pragi (DPP) rozstrzygnęło przetarg na wykonanie nowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Počernická.

Zwycięzcą postępowania przetargowego została grupa wykonawców złożona z firm Subterra, OHLA ŽS oraz PRAGIS.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy planowane jest rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych na nowej linii tramwajowej Počernická?
  2. Jakie będą główne zmiany w organizacji ruchu drogowego po uruchomieniu trasy tramwajowej?
  3. Jakie przystanki znajdą się na nowo budowanej trasie tramwajowej?
Nowa linia tramwajowa w Pradze
Nowa linia tramwajowa w Pradze

Umowa podpisana

W ostatnich dniach podpisano z nią umowę. Zwycięska oferta opiewa na kwotę 1,479 miliarda koron czeskich, czyli o 271 milionów koron mniej niż szacunkowa wartość zamówienia. Po zakończeniu przygotowań zasadnicze prace budowlane rozpoczną się w lipcu 2025 roku. Część prac wstępnych prowadzona jest już od początku roku. Planowany czas realizacji inwestycji wynosi 32 miesiące, a uruchomienie próbnego ruchu przewidziano na koniec 2027 roku. DPP uzyskało na tę inwestycję dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Transport 3, które pokryje 85% kosztów kwalifikowanych.

Nowa linia tramwajowa dla Malešic

W ramach projektu wzdłuż całej ulicy Počernická powstanie nowa linia tramwajowa, która będzie obsługiwać głównie osiedlową zabudowę dzielnicy Malešice. Przewoźnik zakłada, że tramwaje zapewnią wystarczającą przepustowość zarówno dla obecnych mieszkańców, jak i w związku z dalszym rozwojem urbanistycznym okolicy.

Nowa linia odgałęzi się od istniejącej trasy w ulicy Vinohradská i będzie przebiegać przez centralny pas ulicy Počernická, aż do skrzyżowania z ulicą Dřevčická. Tam, na niezabudowanym terenie na południowym krańcu Počernickiej, powstanie pętla końcowa. Na nowej trasie zaplanowano sześć par przystanków: Hagibor, Na Palouku, Hostýnská, Tuchorazská, Plaňanská oraz Sídliště Malešice. Po oddaniu trasy do użytku nie przewiduje się zasadniczych zmian w organizacji ruchu na ulicy Počernická, ponieważ jej środkowy pas był od początku planowany pod infrastrukturę tramwajową.

Zieleń i komfort akustyczny

W ramach realizacji nie przewiduje się poszerzania ulicy Počernická – zachowane zostaną istniejące aleje drzew. W miarę możliwości technicznych, DPP planuje uzupełnić zieleń o nowe nasadzenia. Większość nawierzchni torowiska zostanie zazieleniona poprzez trawniki lub roślinność sucholubną. Projekt zakłada również maksymalną możliwą redukcję hałasu związanego z ruchem tramwajowym. Układ pasów ruchu dla samochodów, rowerzystów i parkowania pozostanie zbliżony do obecnego. Głównym celem inwestycji jest poprawa oferty transportu publicznego przy jednoczesnym zachowaniu charakteru ulicy.

Nowa linia tramwajowa w Pradze
Nowa linia tramwajowa w Pradze

Przebudowa sieci i modernizacja zasilania

Istotną częścią projektu są niezbędne przebudowy i przeniesienia licznych sieci inżynieryjnych, które zajmą ponad połowę czasu budowy. Najważniejsze z nich to przesunięcie głównych magistrali wodociągowych (tzw. Káranské řady), kluczowych dla zaopatrzenia dużej części Pragi, które obecnie znajdują się na granicy swojej żywotności technicznej. Dodatkowo przebudowane zostaną sieci ciepłownicze, gazowe, energetyczne oraz telekomunikacyjne. Równolegle przeprowadzona zostanie modernizacja podstacji trakcyjnej w pobliskiej zajezdni Strašnice oraz budowa nowych tras kablowych, które zapewnią zasilanie dla nowej linii.

Nowe linie tramwajowe zamiast autobusów

Po uruchomieniu trasy tramwaje zastąpią część kursów autobusowych w kierunku stacji metra Želivského, a następnie pojadą dalej w kierunku centrum bez konieczności przesiadek. W ulicy Počernická planowany jest ruch dwóch linii tramwajowych, które umożliwią bezpośrednie połączenia z Vinohradami, Žižkovem, placem Karola oraz Dworcem Głównym. Linie autobusowe pozostaną w relacjach, w których tramwaje nie będą kursować – m.in. w kierunku Florenc i Strašnic. Przystanki autobusowe i tramwajowe będą zlokalizowane wspólnie, w tym końcowy przystanek Sídliště Malešice. Nowa trasa znacząco poprawi dostępność transportu publicznego w okolicy i zapewni nowe, bezpośrednie połączenia z centrum Pragi.

Komentarze