Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągi bateryjne CD w trzy miesiące pokonały dystans czterokrotnie większy niż obwód Ziemi

inforail
20.03.2025 12:30
0 Komentarzy

Cztery bateryjne pociągi RegioPanter przejechały w województwie morawsko-śląskim łącznie już 170 tysięcy kilometrów. W eksploatacji są od połowy grudnia 2024 roku i kursują na trasie z Ostrawy przez Studénkę i Štramberk do Veřovic.

Dzięki wdrożeniu nowoczesnych pojazdów z alternatywnym napędem możliwe było uruchomienie bezpośrednich połączeń bez konieczności przesiadek. To nie tylko oszczędność czasu, ale także korzyść dla środowiska naturalnego dzięki redukcji emisji CO₂.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści ekologiczne przyniosło wprowadzenie pociągów bateryjnych RegioPanter w województwie morawsko-śląskim
  2. W jaki sposób pociągi bateryjne ładują swoje akumulatory podczas jazdy?
  3. Jakie zmiany dla pasażerów wprowadzono na trasie z Ostrawy do Veřovic dzięki nowym pociągom?
Pociąg bateryjny CD
Pociąg bateryjny CD

Oszczędność paliwa i redukcja emisji

Morawsko-śląskie to pierwsze województwo w Czechach, które zdecydowało się na eksploatację ekologicznych pociągów bateryjnych. Każdego dnia na trasę wyjeżdżają trzy spośród czterech jednostek, podczas gdy jedna pozostaje w rezerwie.

„Cztery pociągi bateryjne w ciągu trzech miesięcy przejechały łącznie 170 tysięcy kilometrów, co odpowiada czterokrotnemu okrążeniu Ziemi. Niemal połowę tego dystansu pokonały w trybie bateryjnym. Pociągi RegioPanter nie tylko są przyjazne dla środowiska, ale także zwiększyły komfort podróżowania po województwie morawsko-śląskim. Dzięki nim podróżni korzystają z nowoczesnych składów i mogą cieszyć się wygodą bezpośrednich połączeń. Widzimy już pierwsze efekty – liczba pasażerów na trasie z Ostrawy do Veřovic wzrosła o około 15%” – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Czeskich (České dráhy).

Producent pociągów, Škoda Group, szacuje, że roczne oszczędności w zużyciu oleju napędowego wyniosą co najmniej 200 tysięcy litrów, co przełoży się na zmniejszenie emisji CO₂ o około 500 ton.

Pociągi bateryjne ładują się zarówno podczas jazdy, jak i postoju pod trakcją elektryczną. Dodatkowo, dzięki rekuperacji energii, ich akumulatory mogą być doładowywane nawet na odcinkach bez sieci trakcyjnej – podczas hamowania pojazdu. Efektywność układu napędowego w pociągach bateryjnych może być ponad dwukrotnie wyższa niż w tradycyjnych pociągach spalinowych.

„Dzięki pociągom bateryjnym zdobywamy pierwsze cenne doświadczenia, które pomagają nam optymalizować eksploatację jednostek, aby była jak najbardziej efektywna – zarówno pod względem zużycia energii, jej ładowania, jak i pojemności baterii oraz zasięgu pojazdów. Szczególnie interesujące są wyniki rekuperacji – na przykład na trasie z Veřovic do Studénki energia odzyskana z hamowania pozwala na znaczne doładowanie akumulatorów, co nie jest możliwe w przypadku spalinowych pociągów” – wyjaśnia Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego Kolei Czeskich ds. przewozów pasażerskich.

Pociąg bateryjny CD
Pociąg bateryjny CD

Cichsza i bardziej ekologiczna kolej

Jednym z dodatkowych atutów nowych pociągów jest zmniejszenie emisji hałasu. Dzięki temu pasażerowie mogą cieszyć się cichszą i bardziej komfortową podróżą, a mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż linii kolejowych odczują znaczną redukcję hałasu generowanego przez przejeżdżające składy.

„Województwo morawsko-śląskie wspiera każde rozwiązanie, które przyczynia się do ochrony środowiska. Wprowadzenie pociągów bateryjnych to konkretne korzyści ekologiczne, w tym redukcja emisji dwutlenku węgla o setki ton rocznie. A to dopiero początek – w kolejnych latach do tych czterech składów dołączy jeszcze piętnaście kolejnych” – mówi Josef Bělica, marszałek województwa morawsko-śląskiego.

Koniec przesiadek na trasie Ostrava – Veřovice

Linia z Ostrawy do Veřovic była częściowo zelektryfikowana, co wymuszało wcześniejsze przesiadki w Studénce z pociągów elektrycznych na spalinowe. Teraz całą trasę obsługują jednostki bateryjne, eliminując konieczność zmiany pociągu.

Tam, gdzie dostępna jest trakcja elektryczna, pociąg pobiera energię bezpośrednio z sieci. Na odcinkach bez przewodów trakcyjnych zasilanie pochodzi z akumulatorów dużej pojemności. Dodatkową zaletą zastąpienia spalinowych jednostek bateryjnymi jest brak konieczności tankowania oleju napędowego, co pozwala wydłużyć czas pociągów w eksploatacji.

Technologia przyszłości

„Pociągi bateryjne to nie tylko ekologiczne rozwiązanie, ale także symbol postępu technologicznego. Współczesna kolej potrzebuje elastycznych i efektywnych rozwiązań, które umożliwią połączenie tras zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych w jeden spójny system. Technologia bateryjna pozwala na przełamanie ograniczeń infrastruktury, zapewniając jednocześnie większy komfort podróżnym i operatorom kolejowym. To, co już działa w województwie morawsko-śląskim, w najbliższych latach może stać się standardem nowoczesnego transportu regionalnego w całych Czechach” – podsumowuje Tomáš Ignačák, wiceprezes zarządu Škoda Group.

Plany wdrożenia pociągów bateryjnych opracowują już kolejne czeskie regiony, co oznacza, że transport kolejowy w Czechach czeka kolejna rewolucja.

Komentarze