Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łomianki, Izabelin i Czosnów po stronie WTP. Autobusowe porozumienie na kolejne 10 lat

infotrans
18.12.2025 06:07
0 Komentarzy

Od 1 stycznia wejdzie w życie nowe porozumienie między m.st. Warszawą a podwarszawskimi gminami Łomianki, Izabelin i Czosnów, które zapewni dalszą obsługę tych terenów przez Warszawski Transport Publiczny.

Umowa została zawarta na kolejne 10 lat i obejmuje zarówno organizację transportu publicznego, jak i realizację przewozów autobusowych. Oznacza to, że charakterystyczne żółto-czerwone autobusy z logo ZTM pozostaną podstawą codziennych dojazdów mieszkańców tych gmin do Warszawy.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy zacznie obowiązywać nowe porozumienie z WTP?
  2. Jak długo potrwa współpraca Warszawy z gminami podmiejskimi?
  3. Ile autobusów będzie obsługiwać linie w Łomiankach, Izabelinie i Czosnowie?
Łomianki, Izabelin i Czosnów po stronie WTP. Autobusy zostają na kolejne 10 lat
Łomianki, Izabelin i Czosnów po stronie WTP. Autobusy zostają na kolejne 10 lat

Dziesięć lat

Warszawa współpracuje z gminami Łomianki, Izabelin i Czosnów na podstawie porozumienia zawartego jeszcze w 2017 roku, zgodnie z którym Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie pełni rolę organizatora publicznego transportu zbiorowego na ich terenie. Przewozy autobusowe realizowane są w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego przez operatora Komunikacja Miejska Łomianki, który – podobnie jak Miejskie Zakłady Autobusowe – jest spółką samorządową.

Obowiązujące dotąd porozumienie wygasa 31 grudnia, jednak ze względu na sprawdzony model współpracy zostało ono przedłużone na następne 10 lat. Dzięki temu mieszkańcy trzech gmin zachowają dostęp do jednolitego systemu komunikacji miejskiej Warszawy, w tym do wspólnej oferty biletowej. Łomianki i Izabelin pozostają w pierwszej strefie biletowej, natomiast Czosnów w drugiej strefie, co jest istotne dla codziennych dojazdów do pracy, szkół i uczelni w stolicy.

Autobusy WTP obsługujące te gminy dowożą pasażerów do kluczowych węzłów przesiadkowych, w tym do przystanków przy stacjach metra, umożliwiając sprawne przesiadki na inne środki transportu publicznego. Jak podkreślają samorządy, to rozwiązanie „wygodne i bardzo opłacalne dla mieszkańców”, którzy mogą korzystać z pełnej oferty warszawskiej komunikacji miejskiej. Cena 30-dniowego biletu dla mieszkańców wynosi 110 zł.

Łomianki, Izabelin i Czosnów po stronie WTP. Autobusy zostają na kolejne 10 lat
Łomianki, Izabelin i Czosnów po stronie WTP. Autobusy zostają na kolejne 10 lat

Finansowa strona

Nowe porozumienie precyzuje także udział gmin w finansowaniu poszczególnych linii autobusowych. Samorządy pokrywają część kosztów kursowania linii 110, 150, 250, 750, 755 oraz nocnej N56 na swoim terenie. Wysokość udziału zależy od linii i wynosi od 65% do 100%, przy czym w przypadku linii nocnej N56 koszty są pokrywane w całości przez gminy.

Równolegle przedłużona zostanie umowa z operatorem Komunikacja Miejska Łomianki na obsługę linii autobusowych. Zgodnie z jej zapisami spółka będzie wykonywała rocznie około 2,1 mln wozokilometrów, a stawka jednostkowa w 2026 roku wyniesie 12,54 zł netto. Łączne wynagrodzenie za cały 10-letni okres obowiązywania umowy określono na 352 mln zł brutto.

Do obsługi sześciu linii KM Łomianki dysponuje obecnie flotą 35 autobusów, w tym dwoma autobusami elektrycznymi. W trakcie trwania nowej umowy zaplanowano wymianę taboru – na ulice ma wyjechać 20 nowych autobusów, w tym pięć przegubowych, co ma przełożyć się na poprawę komfortu podróży i większą pojemność w godzinach szczytu.

Naszym zdaniem

Przedłużenie współpracy ZTM, WTP i gmin Łomianki, Izabelin oraz Czosnów zapewnia stabilność oferty autobusowej w jednym z najintensywniej zurbanizowanych obszarów podwarszawskich. Zapowiedź wymiany taboru i utrzymania integracji taryfowej potwierdza, że model organizacji transportu publicznego przyjęty w tym rejonie sprawdza się i pozostaje atrakcyjny zarówno dla pasażerów, jak i samorządów.

Komentarze