Transport GZM ma 32 mln zł dotacji do systemów biletowych i zliczania pasażerów
Komputery pokładowe i biletomaty do autobusów, elementy systemu zliczania pasażerów czy zakupy terminali sprzedażowych i urządzeń dla kontrolerów obejmuje projekt „Cyfryzacja GZM”.
Otrzymał on właśnie ponad 32 mln zł europejskiego dofinansowania. Poinformował o tym 26 listopada – w sprawozdaniu z prac zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – przewodniczący Kazimierz Karolczak. Dotacja pochodzi ze środków programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-27.
Rozkład jazdy:
- Ile wynosi europejskie dofinansowanie przyznane projektowi „Cyfryzacja GZM”?
- Jakie urządzenia i systemy mają zostać doposażone w pojazdach Transportu GZM?
- W ilu pojazdach Transportu GZM działa już możliwość zapłaty kartą płatniczą?
Z FERR
– W projekcie przewidziane są inwestycje w rozwiązania cyfrowe, ukierunkowane na stworzenie bardziej nowoczesnego i przyjaznego dla użytkowników systemu transportu publicznego, m.in. wyposażenie autobusów w nowoczesne komputery pokładowe, biletomaty, w których będzie można kupować bilety kartą płatniczą, system zliczania pasażerów, zakupy terminali sprzedażowych, kontrolerek – wyliczył Karolczak.
GZM, która – na mocy specjalnej ustawy – zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, organizuje w ich imieniu komunikację miejską poprzez ZTM, będący jej jednostką budżetową. Koordynowana przez ZTM komunikacja nosi nazwę Transport GZM.
Od 2018 r. GZM prowadzi kolejne przedsięwzięcia integrujące transport publiczny. Część połączeń, pod nazwą metrolinii, GZM finansuje samodzielnie, bez udziału gmin członkowskich. Od paru lat nowe pojazdy kursujące pod szyldem ZTM malowane są we wspólnych, metropolitalnych kolorach.
Wobec kwestii związanych z rozliczeniami finansowania Transportu GZM przez gminy, ZTM stopniowo zaczął wymagać od operatorów montażu w pojazdach system automatycznego zliczania pasażerów. Teraz, dzięki projektowi Cyfryzacja GZM, ma to zostać rozszerzone.
Bramki do zliczania pozwalają precyzyjnie określić liczbę pasażerów korzystających z poszczególnych linii oraz przystanków. Dane ułatwiają m.in. optymalizację godzin kursowania, liczby i wielkości pojazdów oraz dostosowanie ich do rzeczywistego popytu, zgłaszanego przez pasażerów na danych liniach czy odcinkach.
Aby uszczelnić pobór opłat za przejazd, ZTM podnosi liczbę kontroli biletów. Dzięki temu, choć wzrasta liczba przyłapanych na gorącym uczynku gapowiczów, stanowią oni coraz mniejszy odsetek wszystkich skontrolowanych pasażerów. Aby ułatwić kontrole, ZTM kupuje nowoczesne terminale, nazywane potocznie kontrolerkami.
Płatność karta
Wraz ze scaleniem systemu Transport GZM z dotychczasowych odrębnych systemów, w ponad 150 pojazdach uruchomiono możliwość zapłaty za przejazd kartą płatniczą (dzięki odpowiednim biletomatom w autobusach, które dotąd działały tylko u jednego operatora). Latem br. GZM udostępniła możliwość zapłaty za przejazd komunikacją Transport GZM kartą już we wszystkich blisko 1,9 tys. obsługujących ją pojazdach.
Od dwóch lat istnieje też możliwość zakupu wszystkich rodzajów biletów za pomocą aplikacji mobilnej ZTM. Docelowo system ma zostać otwarty tak, aby obejmował nie tylko pojazdy ZTM, ale również system roweru metropolitalnego i pociągi planowanej Kolei Metropolitalnej.
Poza tym trwa rozszerzanie sieci automatów biletowych. Latem br. GZM informowała o zakończeniu procesu uruchamiania na terenie 41 gmin członkowskich ogółem 132 nowych solarnych biletomatów. Dotąd działało tam blisko 140 automatów sprzedających bilety na komunikację miejską ZTM; część była urządzeniami solarnymi z wcześniejszych zamówień.
Metropolia samodzielnie kupuje też elektryczne czy wodorowe pojazdy: dla samorządowych przewoźników i własnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu. Podejmowane są inicjatywy na rzecz koordynacji zarządzania przystankami.
Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów.
Stworzona przez ZTM sieć Transport GZM należy do największych w Europie sieci publicznego transportu miejskiego. Na ulicach 41 miast i gmin GZM oraz kilkunastu z nią sąsiadujących w jej barwach w dni robocze kursuje ok. 1,8 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów.
Częścią Transportu GZM jest Metrorower – największy w Polsce i trzeci w Europie system miejskich wypożyczalni rowerów, oferujący w sezonie 7 tys. pojazdów. Docelowo, po zakończeniu trwających i przygotowywanych kolejowych inwestycji infrastrukturalnych, osią poruszania się po GZM ma być Metrokolej.(PAP)


Komentarze