Czy utrzymywanie IC Mehoffer ma sens? Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy
Do ministra infrastruktury trafiła interpelacja złożona przez posłanki Maję Ewę Nowak i Barbarę Okułę, dotycząca liczby pasażerów korzystających z połączeń kolejowych na trasie Wrocław–Żagań–Wrocław.
Posłanki domagały się przedstawienia szczegółowych danych frekwencyjnych oraz analizy zasadności utrzymywania kursów pociągu IC Mehoffer, który obecnie obsługuje ten odcinek.
Rozkład jazdy:
- Jakie działania planuje Ministerstwo Infrastruktury, aby zwiększyć frekwencję pasażerów na trasie Wrocław–Żagań–Wrocław?
- Czy możliwe jest wprowadzenie zmian w rozkładzie jazdy lub modernizacja taboru, by skrócić czas przejazdu pociągu IC Mehoffer i uczynić go bardziej konkurencyjnym wobec połączeń regionalnych?
- Czy PKP Intercity rozważa współpracę z Kolejami Dolnośląskimi w celu skoordynowania połączeń i lepszego wykorzystania potencjału tej trasy?
Pytania o konkretne dane
W swoim piśmie parlamentarzystki zwróciły uwagę, że wcześniejsza odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na interpelację zawierała jedynie ogólne stwierdzenie o „niskiej frekwencji” pasażerów, bez podania jakichkolwiek danych liczbowych.
Posłanki zapytały więc:
- ile dokładnie osób skorzystało z przejazdów na odcinku Wrocław–Żagań–Wrocław w ciągu ostatnich 12 miesięcy,
- jakie są średnie miesięczne i dzienne wartości frekwencji,
- oraz czy resort przeprowadził analizę trendów frekwencji w poprzednich latach.
Podkreśliły również, że wielu mieszkańców regionu sprzeciwia się ewentualnej likwidacji bezpośrednich połączeń dalekobieżnych, argumentując, że zapewniają one ważne połączenie z Wrocławiem oraz ułatwiają dostęp do transportu publicznego dla mieszkańców południowo-zachodniej części województwa lubuskiego.
Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury
W odpowiedzi udzielonej z upoważnienia ministra infrastruktury, podsekretarz stanu Piotr Malepszak poinformował, że na odcinku obsługiwanym przez grupę wagonów pociągu IC Mehoffer, kursującego w relacji Wrocław Główny – Zielona Góra Główna przez Żagań i Żary, rzeczywiście notuje się niską frekwencję.
Według przedstawionych danych, średnia liczba pasażerów wynosi zaledwie 21 osób w Żarach oraz 18 osób w Żaganiu. Dodatkowo większość podróżnych korzysta z połączenia na krótkich odcinkach – głównie w relacjach regionalnych lub jedynie do Wrocławia.
Jak wyjaśnił przedstawiciel ministerstwa, pociągi Kolei Dolnośląskich oferują na tej trasie alternatywne połączenia, często krótsze czasowo. Dla porównania, przejazd z Wrocławia do Żar pociągiem IC Mehoffer trwa dłużej niż przejazd pociągiem regionalnym, mimo że część trasy między Wrocławiem a Legnicą pozwala na prędkość do 160 km/h, a skład dalekobieżny porusza się z maksymalnie 90 km/h.
Utrzymanie połączenia wątpliwe
Resort infrastruktury uznał, że przy obecnych parametrach technicznych i tak niskiej liczbie pasażerów nie ma uzasadnienia ekonomicznego dla utrzymywania pociągu dalekobieżnego na tym odcinku. Jak wynika z pisma, czynniki te nie sprzyjają efektywnej realizacji przewozów w kategorii InterCity, której głównym celem jest obsługa połączeń między dużymi ośrodkami miejskimi.
Co dalej z połączeniem do Żagania?
Choć w odpowiedzi ministerstwa nie padła jednoznaczna deklaracja dotycząca dalszych losów pociągu IC Mehoffer, ton pisma sugeruje, że utrzymanie połączenia w obecnej formie stoi pod znakiem zapytania. Wskazuje na to zarówno niski poziom frekwencji, jak i dublowanie oferty przez połączenia regionalne.
Jednocześnie resort podkreślił, że decyzje o zmianach w siatce połączeń PKP Intercity będą podejmowane na podstawie rzetelnych analiz ruchu pasażerskiego oraz w uzgodnieniu z samorządami województw, tak by zapewnić możliwie najlepszą obsługę komunikacyjną regionów.
Posłanki zapowiadają dalsze monitorowanie sprawy i podkreślają, że zachowanie dobrego dostępu komunikacyjnego do Wrocławia ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców Żagania, Żar i okolicznych miejscowości.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok















Komentarze