Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przewoźnicy nie byli zainteresowani kupnem EP09. Dwie lokomotywy zezłomowano

inforail
10.10.2025 12:30
0 Komentarzy

PKP Intercity już jakiś czas temu oficjalnie potwierdziło zakończenie eksploatacji lokomotyw elektrycznych serii EP09, które przez ponad trzy dekady stanowiły jeden z filarów polskiej kolei pasażerskiej.

Jak poinformował członek zarządu PKP Intercity, Adam Wawrzyniak, przewoźnik nie zamierza już w dalszej perspektywie czasowej wykorzystywać tych maszyn w regularnym ruchu.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego PKP Intercity zdecydowało się zakończyć eksploatację lokomotyw serii EP09?
  2. Co stanie się z wycofanymi „dziewiątkami” i czy któraś z nich trafi do muzeum?
  3. Jakie nowoczesne lokomotywy zastąpią EP09 w codziennej pracy PKP Intercity?
Lokomotywa EP09
Lokomotywa EP09

Powody decyzji – techniczne ograniczenia i nowe standardy

„Z tymi lokomotywami się żegnamy” – stwierdził Wawrzyniak, podkreślając, że choć EP09 zapisały się w historii polskiego kolejnictwa, ich czas dobiegł końca.

PKP Intercity uznaje ich wartość historyczną, dlatego planowane jest przekazanie jednego egzemplarza do Stacji Muzeum w Warszawie. Rozmowy w tej sprawie już się rozpoczęły.

Decyzja o wycofaniu lokomotyw z eksploatacji podyktowana jest przede wszystkim ich ograniczonymi możliwościami technicznymi. Jak wyjaśnił Wawrzyniak, parametry eksploatacyjne EP09 „są dalekie od oczekiwanych” wobec współczesnych wymagań przewoźnika.

PKP Intercity stale rozwija swoją ofertę, zwiększając liczbę połączeń oraz prędkości pociągów, co wymaga niezawodnego i nowoczesnego taboru.

„Nie możemy obsługiwać tak gęstej siatki połączeń i tak dynamicznie rosnących prędkości przy wykorzystaniu lokomotyw, które nie spełniają już dzisiejszych standardów. Musimy korzystać z najlepszego sprzętu, jaki mamy – a dziś podstawę naszego parku trakcyjnego stanowią lokomotywy elektryczne produkowane przez nowosądecki Newag” – dodał członek zarządu.

Aukcja sprzedaży lokomotyw – brak chętnych przewoźników

PKP Intercity przeprowadziło aukcję sprzedaży 14 lokomotyw, w tym dwóch EP09, w której udział wzięło pięć podmiotów. Jak poinformował Wawrzyniak, większość z nich stanowiły firmy zajmujące się demontażem i recyklingiem pojazdów kolejowych.

„W przypadku lokomotyw EP09 zgłosiła się tylko jedna firma – i była to firma złomiarska. Przewoźnicy towarowi również dostrzegają wady tej konstrukcji oraz jej nieprzystosowanie do współczesnej kolei” – wyjaśnił.

Oznacza to, że większość maszyn z tej serii prawdopodobnie trafi do demontażu, a szansa na ich dalsze wykorzystanie przez innych przewoźników jest niewielka.

„Nie spodziewam się, aby lokomotywy EP09 pojawiły się jeszcze kiedykolwiek przy obsłudze pociągów innych przewoźników” – przyznał Wawrzyniak.

Otwarte postępowania sprzedażowe

Jednocześnie PKP Intercity pozostawiło otwartą możliwość zakupu lokomotyw przez zainteresowanych nabywców.

„Jeżeli którykolwiek przewoźnik zechce kupić taką lokomotywę, może to zrobić – postępowania są otwarte” – zapewnił przedstawiciel spółki.

EP09 – legenda polskiej kolei

Lokomotywy serii EP09 zostały wyprodukowane w latach 1986–1997 w zakładach Pafawag we Wrocławiu. Zostały zaprojektowane jako szybkie, pasażerskie elektrowozy zdolne do jazdy z prędkością 160 km/h. Przez lata obsługiwały prestiżowe połączenia PKP Intercity, w tym pociągi ekspresowe i międzynarodowe, takie jak „Sobieski” czy „Chopin”.

Decyzja o zakończeniu ich eksploatacji zamyka ważny rozdział w historii polskiej kolei – czas, w którym „dziewiątki” symbolizowały nowoczesność, a dziś ustępują miejsca nowym generacjom lokomotyw, takim jak Griffin, zapewniającym większą niezawodność, efektywność energetyczną i komfort podróży.

Komentarze