Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd zwiększy o 196,6 mln zł wsparcie dla zarządców infrastruktury kolejowej z Funduszu Kolejowego

inforail
07.10.2025 13:30
0 Komentarzy

Ministerstwo Infrastruktury planuje zwiększyć o 196,6 mln zł środki pochodzące z Funduszu Kolejowego i przeznaczyć je na wsparcie zarządców infrastruktury kolejowej w zakresie remontów i utrzymania torów do 2028 roku.

Tak wynika z projektu uchwały, który pojawił się w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cele ma realizowany przez rząd program wsparcia zarządców infrastruktury kolejowej do 2028 roku?
  2. Skąd pochodzą dodatkowe środki w wysokości 196,6 mln zł i na co zostaną przeznaczone?
  3. Którzy nowi zarządcy infrastruktury kolejowej zostaną objęci wsparciem w ramach programu?
Linia kolejowa nr 1
Infrastruktura PKP PLK

Zwiększenie finansowania i nowi beneficjenci

Projekt uchwały zakłada zmianę w obowiązującym „Rządowym programie wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”. Dokument przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury rozszerza listę beneficjentów programu o CARGOTOR sp. z o.o. oraz Pomorską Kolej Metropolitalną S.A.

Jak podkreśla resort, włączenie tych zarządców do programu ma zapewnić utrzymanie odpowiednich parametrów techniczno-eksploatacyjnych infrastruktury oraz ochronę jej potencjału, który jest istotny zarówno dla gospodarki, jak i transportu pasażerskiego. Wskazano, że odtworzenie infrastruktury po jej utracie byłoby kosztowne i trudne do realizacji, dlatego ważne jest stałe finansowe wsparcie dla jej utrzymania.

Źródła finansowania

Zwiększenie limitu środków o 196,6 mln zł zostanie pokryte z odsetek zgromadzonych na Funduszu Kolejowym. Ministerstwo wyjaśniło, że nie planuje dodatkowego obciążenia budżetu państwa – wszystkie wydatki mają zostać sfinansowane w ramach istniejących zasobów funduszu.

Dzięki temu program zachowa swoją stabilność finansową, a jednocześnie pozwoli na szersze wsparcie zarządców odpowiedzialnych za strategiczne odcinki sieci kolejowej w Polsce.

Wydłużony termin raportu końcowego

Projekt przewiduje również wydłużenie terminu złożenia raportu końcowego z realizacji programu. Zamiast dotychczasowej daty 31 maja 2029 roku, Minister Infrastruktury będzie zobowiązany do przedłożenia raportu do 31 grudnia 2029 roku.

Raport ma podsumować efekty realizacji programu, w tym wykorzystanie środków oraz osiągnięte rezultaty w zakresie modernizacji i utrzymania infrastruktury kolejowej.

Termin przyjęcia uchwały

Zgodnie z planem, Rada Ministrów ma przyjąć projekt uchwały w czwartym kwartale 2025 roku. Zmiany mają umożliwić skuteczniejsze wykorzystanie środków z Funduszu Kolejowego oraz zapewnić ciągłość działań na rzecz rozwoju i utrzymania krajowej infrastruktury kolejowej.

Komentarze