Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy pociąg RegioJet pojechał na trasie Kraków – Warszawa

inforail
18.09.2025 12:30
0 Komentarzy

18 września o godzinie 8:49 ze stacji Kraków Główny wyruszył do Warszawy Wschodniej pierwszy krajowy pociąg czeskiego przewoźnika RegioJet.

To debiut niezależnego operatora na polskim rynku pasażerskich przewozów kolejowych, realizowany w trybie otwartego dostępu, bez dofinansowania ze środków publicznych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cele ma pilotażowe uruchomienie pierwszego pociągu RegioJet na trasie Kraków – Warszawa?
  2. Jakie udogodnienia i klasy podróży oferuje RegioJet swoim pasażerom?
  3. W jaki sposób wejście RegioJet na polski rynek wpłynie na zatrudnienie i konkurencję w branży kolejowej?

Pilotaż i przygotowania do grudniowej ekspansji

Pierwsze kursy odbywają się w ramach pilotażu, w oparciu o indywidualny rozkład jazdy. Ze względu na ograniczoną dostępność przepustowości, pociąg kursuje trasą okrężną, co wydłuża czas przejazdu o około 30 minut. Celem pilotażu jest m.in. przedstawienie marki polskim pasażerom, przeszkolenie załogi, testowanie jakości obsługi oraz przygotowanie do pełnego wejścia na rynek od grudnia 2025 roku.

Od 14 grudnia przewoźnik wprowadzi rozkład roczny z kursami po najkrótszych i najszybszych trasach – w prędkościach porównywalnych z Pendolino, lecz przy niższych cenach biletów. Plan zakłada:

  • 6 par pociągów na trasie Poznań – Warszawa,
  • 3 pary na trasie Gdynia – Kraków przez Warszawę,
  • 6 par między Warszawą a Krakowem,
  • połączenie z Warszawy do Pragi.

Pełna gotowość operacyjna RegioJet ma zostać osiągnięta do końca marca 2026 roku. Do tego czasu pociągi będą stopniowo wydłużane z mniejszej liczby wagonów do standardowych składów 8-wagonowych.

Komfort i cztery klasy podróży

RegioJet oferuje cztery klasy: business, relax, standard oraz low cost. W trzech wyższych dostępna jest bezpłatna kawa, cappuccino lub latte bez ograniczeń, a w każdej – woda, internet, system rozrywki pokładowej i catering w przystępnych cenach. Menu będzie sukcesywnie poszerzane o polskie produkty.

Na pokładzie znajdą się nowoczesne wagony z różnym układem miejsc – otwartym, przedziałowym i mieszanym. W wagonach typu Astra pasażerowie skorzystają z ekranów wbudowanych w fotele. Obsługa składa się z ośmiu osób: maszynisty, kierownika pociągu, dwóch baristów i czterech stewardów, co ma zapewnić wysoki poziom komfortu.

Bilety, ceny i udogodnienia

Bilety w czasie pilotażu dostępne są online na stronie www.regiojet.pl w cenie od 39 złotych. Od grudnia 2026 planowane jest uruchomienie kas biletowych i biletomatów. W pociągach obowiązywać będą ustawowe ulgi oraz oferty promocyjne. Bilety można zwrócić lub wymienić bezpłatnie do 15 minut przed odjazdem, a w przypadku opóźnienia rekompensata zostanie automatycznie przekazana na konto pasażera.

Zatrudnienie i inwestycje w kadry

Wejście RegioJet na polski rynek to także nowe miejsca pracy. Przewoźnik planuje zatrudnić 300 osób do końca marca 2026 roku. Pensja doświadczonego maszynisty ma wynieść ok. 16 tys. zł brutto miesięcznie. Firma uruchomi również akademię kształcącą i przekwalifikowującą nowych pracowników, np. kierowców autobusów.

Nowoczesny tabor i technologia

Pociągi RegioJet będą prowadzone głównie lokomotywami Alstom TRAXX MS3 z systemem ETCS oraz Siemens Vectron. Składy będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone w internet bez logowania, klimatyzację i system rozrywki pokładowej.

RegioJet – konkurencja, która zmienia rynek

RegioJet to firma założona przez Radima Jančurę, dziś największy prywatny przewoźnik kolejowy w Europie Środkowej i drugi co do wielkości przewoźnik autobusowy. W 2024 roku obsłużył 13 mln pasażerów. Przykłady z Czech pokazują, że wejście RegioJet na rynek podwaja liczbę pasażerów i obniża ceny – jak na trasie Praga – Ostrawa, gdzie ceny spadły o połowę w stosunku do 2011 roku.

Wejście RegioJet do Polski oznacza nie tylko korzyści dla pasażerów, ale także większe wpływy podatkowe, nowe miejsca pracy i dodatkowe przychody dla zarządców infrastruktury kolejowej. Konkurencja na rynku kolejowym ma przyczynić się do dalszego rozwoju i modernizacji transportu szynowego w Polsce.

Komentarze