Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po raz pierwszy w historii Poznań będzie miał połączenie kolejowe z Austrią. Już od grudnia

inforail
16.09.2025 13:30
0 Komentarzy

Od 14 grudnia 2025 roku w całej Europie zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy, który w Austrii będzie miał szczególne znaczenie. Tego dnia zostanie uruchomiona Koralmbahn, pierwsza od dziesięcioleci nowa linia kolejowa w tym kraju.

To inwestycja o przełomowym znaczeniu – dzięki niej regiony Karyntii i Styrii zostaną skomunikowane w niespotykany dotąd sposób, a podróże zyskają na szybkości, częstotliwości i atrakcyjności.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla regionów Karyntii i Styrii ma otwarcie nowej linii kolejowej Koralmbahn?
  2. W jaki sposób zmieni się liczba i częstotliwość połączeń między Wiedniem, Grazem i Klagenfurtem od grudnia 2025 roku?
  3. Jakie nowe możliwości podróży międzynarodowych zyskają pasażerowie ÖBB po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy?
Prezes OBB
Prezes OBB/foto: OBB

Koralmbahn – szybkie połączenie Graz – Klagenfurt

Nowa linia sprawi, że podróż pomiędzy Graz i Klagenfurtem zajmie zaledwie 41 minut. Oznacza to, że kolej stanie się najszybszym i najbardziej przyjaznym środowisku środkiem transportu w południowej Austrii. Jak podkreśla federalny minister innowacji, mobilności i infrastruktury Peter Hanke, Koralmbahn nie tylko przybliży do siebie regiony, ale także odegra kluczową rolę w transformacji mobilności, oferując mieszkańcom komfortową i zrównoważoną alternatywę wobec samochodu.

Największa rozbudowa oferty ÖBB w historii

Uruchomienie nowej linii pozwoli Kolejom Austriackim (ÖBB) na wzrost liczby połączeń dalekobieżnych o około 30 procent. To historyczny krok w rozwoju transportu kolejowego w tym kraju. Między Wiedniem a Klagenfurtem liczba połączeń wzrośnie z dziesięciu do 26 dziennie, a między Wiedniem a Grazem pociągi będą kursować praktycznie co pół godziny. Z kolei pomiędzy Graz a Klagenfurtem pasażerowie skorzystają z 29 połączeń dziennie, podczas gdy dotąd dostępnych było zaledwie osiem kursów autobusowych.

Wzrosną też możliwości podróży międzynarodowych. Szybsze połączenia z Wiednia do Triestu i Wenecji sprawią, że dojazd do włoskich miast stanie się znacznie bardziej atrakcyjny. Na przykład podróż do Wenecji skróci się z 7 godzin 40 minut do 7 godzin 10 minut, a do Triestu z ponad 9 godzin do 6 godzin 38 minut.

Nowe usługi Interregio i pociągi przyjazne pasażerom

Równolegle z uruchomieniem Koralmbahn powstaje nowa sieć połączeń Interregio. Pociągi tego typu będą kursować co godzinę lub co dwie godziny m.in. pomiędzy Graz i Linzem, Graz i Innsbruckiem oraz Graz i Mariborem. Do obsługi nowych tras ÖBB wprowadzi 27 nowoczesnych, niskopodłogowych jednostek Interregio, wyposażonych w strefę 1. klasy oraz część cateringową z serwisem wózkowym.

Dodatkowo pasażerowie skorzystają z połączeń co godzinę pomiędzy Villach a Salzburgiem, a także z nowych bezpośrednich kursów łączących Graz, Villach, Salzburg i Monachium.

Rozszerzenie siatki połączeń międzynarodowych

Nowy rozkład jazdy to również wzmocnienie oferty poza trasami południowymi. Wprowadzony zostanie poranny pociąg z Wiednia do Pragi (odjazd o 5:10), a także dodatkowe wieczorne połączenie z Pragi do Wiednia. Do Polski pojedzie więcej pociągów – liczba dziennych połączeń z Krakowem wzrośnie do czterech, a po raz pierwszy w historii pojawi się bezpośrednie połączenie z Poznaniem.

Kolej zyskuje przewagę nad samochodem

Dzięki Koralmbahn i nowemu rozkładowi jazdy podróż koleją stanie się nie tylko bardziej komfortowa, ale także zdecydowanie szybsza niż samochodem. Pociągi Railjet Xpress (RJX) pokonają trasę Graz – Klagenfurt w 41 minut, a podróż z Wiednia do Klagenfurtu będzie krótsza o 45 minut, zajmując zaledwie 3 godziny i 10 minut.

Jak podkreśla prezes ÖBB Andreas Matthä, nikt nie oferuje tak częstych podróży na południe Austrii jak ÖBB. To największy i najlepszy rozkład jazdy w historii austriackiej kolei, który ma nie tylko zwiększyć mobilność mieszkańców, ale także wzmocnić rolę kolei jako środka transportu przyjaznego środowisku.

Komentarze