Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FEnIKS wesprze opolski transport publiczny, w tym pierwszą linię BRT. Umowa z CUPT

infotrans
25.08.2025 18:02
0 Komentarzy

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę na realizację projektu „Budowa infrastruktury na potrzeby rozwoju transportu publicznego w Opolu”.

Inwestycja zostanie sfinansowana w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021–2027. Projekt ma na celu rozwój szybkiego i ekologicznego transportu zbiorowego w Opolu, w tym budowę nowej trasy autobusowej typu BRT.

Rozkład jazdy:

  1. Co obejmuje projekt budowy linii BRT w Opolu realizowany w ramach programu FEnIKS 2021–2027?
  2. Jakie cele środowiskowe i efekty ekologiczne przewiduje inwestycja w Opolu?
  3. Jakie wcześniejsze działania i projekty związane z elektromobilnością zrealizowało Opole przed podpisaniem umowy na linię BRT?
Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę o dofinansowanie projektu „Budowa infrastruktury na potrzeby rozwoju transportu publicznego w Opolu” / fot. UM Opole
Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę o dofinansowanie projektu „Budowa infrastruktury na potrzeby rozwoju transportu publicznego w Opolu” / fot. UM Opole

BRT i ekologiczne inwestycje

W ramach inwestycji powstanie linia BRT o długości 1,88 km, która stanie się podstawą rozwoju szybkiej komunikacji autobusowej w mieście. Towarzyszyć jej będą:

  • nowe ronda, mosty i wiadukt nad Odrą oraz kanałami,
  • droga dla pieszych i rowerów wzdłuż trasy,
  • nowoczesne przystanki z wiatami i parkingami rowerowymi Bike & Ride,
  • energooszczędne oświetlenie LED i nasadzenia zieleni.

Efekty środowiskowe są kluczowe – według szacunków, inwestycja pozwoli ograniczyć emisję CO₂ nawet o 4 tys. ton rocznie.

Całkowity koszt wynosi 269,7 mln zł, z czego 179,9 mln zł pochodzi z funduszy unijnych. Poziom dofinansowania to aż 82%. Zakończenie robót przewidziano na 2029 rok.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę o dofinansowanie projektu „Budowa infrastruktury na potrzeby rozwoju transportu publicznego w Opolu” / fot. UM Opole
Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę o dofinansowanie projektu „Budowa infrastruktury na potrzeby rozwoju transportu publicznego w Opolu” / fot. UM Opole

Zakupowe tło: Opole inwestuje w elektrobusy

Dzisiejsza umowa jest kontynuacją szerszej polityki elektromobilności realizowanej w stolicy regionu. W ostatnich latach Opole zrealizowało kilka dużych projektów:

  • Bezpieczny Transport Publiczny w Aglomeracji Opolskiej – obejmuje zakup 5 autobusów elektrycznych (2 przegubowych i 3 standardowych), przebudowę pętli przy ul. Pużaka i Wschodniej, budowę ładowarek pantografowych i plug-in oraz modernizację ITS. Całkowita wartość: ~176,3 mln zł, dofinansowanie: ~133,5 mln zł (EFRR).
  • Elektromobilne Opole – etap II – zakup 9 elektrobusów MAXI (12 m) z bateriami ≥240 kWh i zasięgiem ok. 225 km, wraz z infrastrukturą ładowania: 1 pantograf 240 kW i 4 ładowarki plug-in 120 kW. Wartość: ~33,8 mln zł, dofinansowanie z NFOŚiGW: ~19,98 mln zł.
  • Nowe przetargi 2024–2025 – ogłoszono postępowania na 2 przegubowe elektrobusy (klasa MEGA) oraz 8 elektrobusów 12-metrowych z ładowarkami. Wartość: ~35 mln zł, finansowanie w większości z Krajowego Planu Odbudowy (ponad 27 mln zł).

Wszystkie elementy – dedykowana infrastruktura, zakup nowoczesnych elektrobusów, rozwój ITS, multimodalne węzły i priorytety środowiskowe – wpisują się w najwyższy standardy tego systemu. Tym samym Opole staje się jednym z liderów w Polsce pod względem konsekwentnego wdrażania szybkiego i zeroemisyjnego transportu publicznego.

Komentarze