Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Talgo VI reaktywacja. W Leo Express

inforail
11.08.2025 08:30
0 Komentarzy

Hiszpański przewoźnik Renfe postanowił przywrócić do ruchu trzy składy pasażerskie Talgo VI, które przez ostatnie lata pozostawały odstawione w zakładach.

Te pociągi, zbudowane w latach 80. i zmodernizowane w 2019–2020 r., przez dekady obsługiwały dalekobieżne połączenia w Hiszpanii – m.in. w korytarzu śródziemnomorskim oraz w relacjach nocnych, jak Trenhotel Barcelona–Paryż.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie modernizacje przeszły składy Talgo VI przed przekazaniem ich do Leo Express?
  2. Dlaczego konstrukcja Talgo VI uznawana jest za szczególnie praktyczną w ruchu międzynarodowym?
  3. Jakie są plany Leo Express dotyczące wykorzystania przekazanych przez Renfe składów?

Transfer i szkolenia

Każda z odnowionych kompozycji, liczących obecnie 13 wagonów, osiąga prędkość do 200 km/h. Jeszcze w sierpniu trafią do czeskiego przewoźnika Leo Express, gdzie zyskają nową identyfikację wizualną. Zanim jednak rozpoczną kursy komercyjne, przejdą testy w ośrodku badawczym w Velim.

Operacja jest elementem strategii umiędzynarodowienia Renfe. Przekazanie składów nastąpi za pośrednictwem spółki-córki Renfe Alquiler de Material Ferroviario, pełniącej rolę tzw. „Rosco” (leasingodawcy taboru). Już wcześniej – w 2023 r. – spółka ta wydzierżawiła Leo Express 21 jednostek Alstom Coradia LINT do obsługi linii Bratislava–Komárno na Słowacji.

Od ponad miesiąca personel czeskiego przewoźnika szkoli się w Hiszpanii, poznając specyfikę Talgo VI przy wsparciu firmy Tarvia, będącej wspólnym przedsięwzięciem Renfe i Talgo. Niewykluczone, że w przyszłości do Czech trafią kolejne jednostki tego typu.

Historia i zalety konstrukcji

Talgo VI to charakterystyczne składy o konstrukcji przegubowej, z niezależnymi kołami, zawieszeniem wahadłowym i możliwością zmiany rozstawu osi. Dzięki temu mogły podnosić prędkość bez modernizacji torów oraz bez problemu kursować między Hiszpanią a resztą Europy, mimo różnic w szerokości torów.

W najlepszym okresie Renfe dysponowała 44 zestawami Talgo VI w różnych konfiguracjach – od wagonów 1. i 2. klasy, przez restauracyjne i z miejscami do siedzenia, po wagony sypialne z kabinami 2- i 4-osobowymi oraz z prysznicami.

Plany Leo Express
Nowe-stare Talgo VI będą obsługiwać połączenia komercyjne w Europie Środkowej, jednak nie będą częścią planowanego przez Leo Express nocnego pociągu z Belgii do Czech – ten projekt ma być realizowany przy wykorzystaniu taboru od innego dostawcy.

W 2024 r. Leo Express przewiózł 3,8 mln pasażerów, podwajając wynik z roku poprzedniego, i osiągnął przychody na poziomie 40,4 mln euro. Firma inwestuje w rozwój międzynarodowy, modernizując swoje pociągi m.in. pod kątem instalacji systemu ETCS oraz przystosowania ich do pracy pod różnymi rodzajami zasilania, częściowo z wykorzystaniem funduszy unijnych.

Komentarze