Francuski region Grand Est planuje wymianę taboru RRR. Ruszyły konsultacje rynkowe
Francuski operator transportu regionalnego SPL Grand Est Mobilités rozpoczął procedurę pozyskania informacji rynkowych (Appel à Manifestation d’Intérêt – AMI) dotyczącą przyszłego zakupu nowoczesnych jednostek kolejowych.
Chodzi o wymianę obecnie eksploatowanych Rame Réversible Régionale (RRR) oraz współpracujących z nimi lokomotyw serii BB22200. Nowe pojazdy mają wejść do eksploatacji wraz z początkiem rozkładu jazdy na rok 2030, czyli w grudniu 2029 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne oczekiwania SPL Grand Est Mobilités wobec nowego taboru RRR?
- Czy planowane jest wykorzystanie opcji bimodalnych jednostek elektryczno-spalinowych?
- Jakie kryteria będą decydować o przyszłym wyborze dostawcy taboru?
Cel postępowania – poznanie możliwości rynkowych
Zamówienie ma charakter informacyjny i służy rozpoznaniu rynku – Grand Est chce lepiej zrozumieć warunki techniczne, kontraktowe i finansowe, jakie mogą zaoferować potencjalni dostawcy. Choć to jeszcze nie przetarg, to uczestnicy AMI mają szansę wpłynąć na kształt przyszłej specyfikacji zamówienia.
Obecnie region dysponuje 15 wagonami RRR – 13 z nich znajduje się w stałej eksploatacji, a 2 stanowią rezerwę. Składy te są obecnie zestawiane z lokomotywami BB22200 i trzema wagonami RRR. Nowy tabor może przyjąć formę zespołów trakcyjnych lub nadal opierać się na modelu lokomotywa + wagony.
Wymagania techniczne – nowoczesność i kompatybilność
Nowe jednostki mają spełniać szereg wymogów:
- zasilanie: elektryczne 25 kV – 50 Hz (dopuszczalna opcja bimodalna z napędem diesla za dopłatą),
- długość użytkowa: maksymalnie 170 metrów między pierwszym a ostatnim wejściem dla pasażerów,
- pojemność pasażerska: około 500 miejsc,
- transport rowerów: około 18 miejsc (liczba do negocjacji),
- maksymalna prędkość: 160 km/h,
- dostosowanie do wysokości peronów 385 mm i 550 mm,
- zgodność z europejskim rozporządzeniem 1303/2014 dotyczącym bezpieczeństwa w tunelach,
- nacisk osi: poniżej 20 ton,
- system bezpieczeństwa: KVB (kontrola prędkości przez balisę),
- wymiary: zgodność z francuskim gabaritem FR3.3 oraz normą EN 15273-2.
Wymogiem formalnym jest też dopuszczenie jednostek do eksploatacji we Francji oraz zgodność z TSI (techniczne specyfikacje interoperacyjności).
Dalsze kroki i dokumentacja
Zainteresowani wykonawcy mają czas do 10 września 2025 r., godz. 12:00, aby złożyć swoje zgłoszenia drogą elektroniczną. Dokumentacja dotycząca procedury AMI dostępna jest na stronie:
https://marchespublics.grandest.fr/accueil.htm
lub bezpośrednio na platformie AW Solutions, pod numerem referencyjnym 25EXB057.
W ramach dostępnych materiałów znajdują się m.in. regulamin procedury sourcingowej, notatka kontekstowa oraz kwestionariusz w formacie Excel. Wszelkie pytania można kierować poprzez system platformy, z zachowaniem zasad anonimowości określonych przez organizatora.
Region Grand Est podejmuje pierwszy krok w stronę unowocześnienia regionalnego taboru kolejowego. Procedura AMI to szansa dla producentów na zaprezentowanie swojej oferty i udział w przyszłym przetargu na dostawę nowoczesnych, szybkich i komfortowych składów kolejowych, które zastąpią wysłużone RRR i lokomotywy BB22200.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze