Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Francuski region Grand Est planuje wymianę taboru RRR. Ruszyły konsultacje rynkowe

inforail
06.08.2025 15:30
0 Komentarzy

Francuski operator transportu regionalnego SPL Grand Est Mobilités rozpoczął procedurę pozyskania informacji rynkowych (Appel à Manifestation d’Intérêt – AMI) dotyczącą przyszłego zakupu nowoczesnych jednostek kolejowych.

Chodzi o wymianę obecnie eksploatowanych Rame Réversible Régionale (RRR) oraz współpracujących z nimi lokomotyw serii BB22200. Nowe pojazdy mają wejść do eksploatacji wraz z początkiem rozkładu jazdy na rok 2030, czyli w grudniu 2029 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne oczekiwania SPL Grand Est Mobilités wobec nowego taboru RRR?
  2. Czy planowane jest wykorzystanie opcji bimodalnych jednostek elektryczno-spalinowych?
  3. Jakie kryteria będą decydować o przyszłym wyborze dostawcy taboru?
Pociąg RRR
Pociąg RRR/foto: Wikipedia, Kevin.B

Cel postępowania – poznanie możliwości rynkowych

Zamówienie ma charakter informacyjny i służy rozpoznaniu rynku – Grand Est chce lepiej zrozumieć warunki techniczne, kontraktowe i finansowe, jakie mogą zaoferować potencjalni dostawcy. Choć to jeszcze nie przetarg, to uczestnicy AMI mają szansę wpłynąć na kształt przyszłej specyfikacji zamówienia.

Obecnie region dysponuje 15 wagonami RRR – 13 z nich znajduje się w stałej eksploatacji, a 2 stanowią rezerwę. Składy te są obecnie zestawiane z lokomotywami BB22200 i trzema wagonami RRR. Nowy tabor może przyjąć formę zespołów trakcyjnych lub nadal opierać się na modelu lokomotywa + wagony.

Wymagania techniczne – nowoczesność i kompatybilność

Nowe jednostki mają spełniać szereg wymogów:

  • zasilanie: elektryczne 25 kV – 50 Hz (dopuszczalna opcja bimodalna z napędem diesla za dopłatą),
  • długość użytkowa: maksymalnie 170 metrów między pierwszym a ostatnim wejściem dla pasażerów,
  • pojemność pasażerska: około 500 miejsc,
  • transport rowerów: około 18 miejsc (liczba do negocjacji),
  • maksymalna prędkość: 160 km/h,
  • dostosowanie do wysokości peronów 385 mm i 550 mm,
  • zgodność z europejskim rozporządzeniem 1303/2014 dotyczącym bezpieczeństwa w tunelach,
  • nacisk osi: poniżej 20 ton,
  • system bezpieczeństwa: KVB (kontrola prędkości przez balisę),
  • wymiary: zgodność z francuskim gabaritem FR3.3 oraz normą EN 15273-2.

Wymogiem formalnym jest też dopuszczenie jednostek do eksploatacji we Francji oraz zgodność z TSI (techniczne specyfikacje interoperacyjności).

Dalsze kroki i dokumentacja

Zainteresowani wykonawcy mają czas do 10 września 2025 r., godz. 12:00, aby złożyć swoje zgłoszenia drogą elektroniczną. Dokumentacja dotycząca procedury AMI dostępna jest na stronie:
https://marchespublics.grandest.fr/accueil.htm
lub bezpośrednio na platformie AW Solutions, pod numerem referencyjnym 25EXB057.

W ramach dostępnych materiałów znajdują się m.in. regulamin procedury sourcingowej, notatka kontekstowa oraz kwestionariusz w formacie Excel. Wszelkie pytania można kierować poprzez system platformy, z zachowaniem zasad anonimowości określonych przez organizatora.

Region Grand Est podejmuje pierwszy krok w stronę unowocześnienia regionalnego taboru kolejowego. Procedura AMI to szansa dla producentów na zaprezentowanie swojej oferty i udział w przyszłym przetargu na dostawę nowoczesnych, szybkich i komfortowych składów kolejowych, które zastąpią wysłużone RRR i lokomotywy BB22200.

Komentarze