PKP Intercity zaprezentuje nowoczesną kolej. Podczas Dni Funduszy Europejskich
Krajowy przewoźnik weźmie udział w tegorocznych Dniach Funduszy Europejskich. Cykl wydarzeń otwartych odbywających się w całej Polsce pokazać ma jak zmienia się kraj dzięki unijnym dotacjom.
W ramach imprezy PKP Intercity zaprezentuje między innymi pojazdy kupione i zmodernizowane ze środków UE.
Rozkład jazdy:
- Jakie innowacyjne rozwiązania wprowadzone przez PKP Intercity zostały zaprezentowane podczas Dni Funduszy Europejskich?
- W jaki sposób Fundusze Europejskie wspierają modernizację taboru i infrastruktury kolejowej PKP Intercity?
- Czy w trakcie Dni Funduszy Europejskich ogłoszono nowe projekty inwestycyjne, które mają na celu poprawę jakości podróży kolejowych w Polsce?
Ponad 5 miliardów złotych z Unii Europejskiej
W sobotę, 10 maja, na peronie ósmym Dworca Zachodniego w Warszawie, PKP Intercity udostępni nowoczesny tabor, w który spółka inwestuje z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. Podczas Dnia Funduszy Europejskich odwiedzający będą mogli zobaczyć: lokomotywy elektryczne „Griffin” – EU160 oraz EU200, wagon COMBO wyposażony w maszyny vendingowe, a także wagony pasażerskie typu 111A-20, 141A-20 i 174A. Wszystkie z nich zostały wyprodukowane lub zmodernizowane w polskich zakładach. Wydarzenie pod hasłem „Przymierz się do nowoczesnej kolei” rozpocznie się o godz. 10:00 i potrwa do godz. 14:00. Wystawie taboru towarzyszyć będą animacje i konkursy z nagrodami oraz wiele innych atrakcji dla dzieci i dorosłych.
Inwestycje na kolei w ciągu ostatnich lat nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie unijne. PKP Intercity już od 2007 roku otrzymuje środki z UE, które przeznacza na rozwój i modernizację taboru. Przewoźnik podwyższa w ten sposób jakość i komfort podróży osób wybierających połączenia PKP Intercity. Większa liczba nowoczesnych składów to także wyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów.
Do tej pory dofinansowanie unijne zostało przyznane 14 projektom przewoźnika, z czego 12 zostało już zrealizowanych. Łączna kwota przyznanego wsparcia to prawie 5,3 miliarda złotych dla projektów o wartości 11 miliardów złotych. Większą część tych środków PKP Intercity otrzymało w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) – w latach 2007-2013 oraz 2014-2020. W ciągu ostatniego roku spółka korzystała także z możliwości pozyskania finansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Na rzecz rozwoju zielonego transportu zbiorowego
PKP Intercity od lat kupuje nowoczesne lokomotywy, składy i wagony oraz buduje przyjazną środowisku infrastrukturę postojową. Dzięki temu flotę przewoźnika zasilają już i zasilą w przyszłości nowe pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. Z programu POIŚ wspierającego m.in. rozwój gospodarki niskoemisyjnej i dostosowanie transportu do zmian klimatycznych, PKP Intercity pozyskało łącznie ponad 3,1 miliardów złotych.
W ramach pierwszej z perspektyw POIŚ na lata 2007-2013, oprócz inwestycji w tabor, spółka przeprowadziła razem z UTK projekt badawczo-naukowy, w wyniku którego kupiła symulator ułatwiający szkolenie maszynistów. Ponadto zaplecze serwisowe przewoźnika rozbudowane zostało o Warsztat Utrzymania Technicznego do obsługi składów ED250.
Z kolejnego budżetu POIŚ na lata 2014-2020 PKP Intercity uzyskało wsparcie na realizację dwóch projektów – „Kolej na dobre połączenia” oraz „Przyspieszamy komfortowo”. Oprócz prac modernizacyjnych, który objęły m.in. wagony typu COMBO, zwiększające dostępność składów dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się czy rodziców z małymi dziećmi, spółka zainwestowała w zaplecze techniczne. PKP Intercity zdecydowało się unowocześnić osiem stacji postojowych: Gdynia Grabówek, Szczecin Zaleskie Łęgi, Olsztyn, Kraków Główny Zachód, Wrocław Główny, Warszawa Grochów, Kołobrzeg oraz Przemyśl Bakończyce. Do tej pory przebudowano stacje w Olsztynie, Krakowie, Kołobrzegu, Szczecinie i Wrocławiu oraz oddano do użytku myjnie pociągów w Krakowie, Wrocławiu i Warszawie.
Inwestycje w przyszłość
Do 30 czerwca 2026 roku PKP Intercity realizuje przedsięwzięcie z KPO. W ramach zgłoszonego do KPO projektu spółka przeznaczy 2,8 mld złotych, z czego 2,16 mld to środki pochodzące z dofinansowania na unowocześnienie taboru obsługującego połączenia międzywojewódzkie, co między innymi zwiększy atrakcyjność oferty przewoźnika.
Do 25 kwietnia spółka odebrała już 148 wagonów i 29 lokomotyw EU160 oraz zakończyła wykonanie 3 z 7 planowanych inwestycji. Przewoźnik projekty wsparte środkami z KPO realizuje przy udziale polskich firm. Umowy z partnerami zostały już zawarte, a 4 z nich są w trakcie realizacji. Modernizacja wagonów prowadzona jest w poznańskiej Fabryce Pojazdów H. Cegielski, zakładach PESA w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim oraz w PKP Intercity Remtrak. Za dostarczenie nowoczesnych lokomotyw elektrycznych odpowiada nowosądecki Newag. W ten sposób środki te nie tylko przyczyniają się do poprawy komfortu pasażerów PKP Intercity, ale również umożliwiają rozwój polskich fabryk taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat Dni Funduszy Europejskich można uzyskać na stronie: https://dnifunduszy.eu/.
Komentarze