Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd opracuje mapę wykluczenia komunikacyjnego i zmieni ustawę o PTZ

infotrans
25.05.2024 17:01
0 Komentarzy

22 maja Sejm zajmował się zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego w kontekście transportu publicznego.

W spotkaniu wzięli udział m.in. wiceszef MI Arkadiusz Marchewka oraz dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Renata Rychter. Resort infrastruktury zapowiedział, że w 2025 roku zakończy się program Gospostrateg, w ramach którego ma powstać mapa wykluczenia komunikacyjnego.

Spis treści:

  • Kiedy rząd opracuje mapę wykluczenia komunikacyjnego?
  • Czy wejdzie zerowy VAT w transporcie publicznym?
  • Na czym polega program Gospostrateg?
  • Dlaczego rząd chce zmienić ustawę o PTZ?
W spotkaniu w Sejmie wzięli udział m.in. szef MI Arkadiusz Marhewka oraz dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Renata Rychter.

Jakie są problemy?

W środę odbyło się wspólne posiedzenie sejmowych komisji infrastruktury oraz rolnictwa i rozwoju wsi. Tematem obrad było przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców terenów wiejskich.

Na posiedzeniu obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa oraz Ministerstwa Infrastruktury. Na zadane pytania oraz problemy, poruszone w dyskusji odpowiadali: szef MI Arkadiusz Marchewka oraz dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Renata Rychter.

W dyskusji wzięli udział członkowie komisji oraz przedstawiciele społeczni. Poruszono m. in. problemy związane z

  • brakiem standaryzacji oferty transportowej w gminach;
  • brakiem wystarczającej ilości linii komunikacyjnych pomiędzy miastami i terenami wiejskimi oraz kłopoty z ich jakością;
  • zbyt niskich środków, przeznaczanych na wsparcie rozwoju transportu zbiorowego;
  • braku aktualnych danych, dotyczących zjawiska wykluczenia komunikacyjnego;
  • braku odpowiednich rozwiązań legislacyjnych;
  • braku realizacji postulatu wyborczego dot. zerowego VAT-u w kontekście transportu publicznego.
W spotkaniu w Sejmie wzięli udział m.in. szef MI Arkadiusz Marchewka oraz dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Renata Rychter.

Co zrobi rząd?

Minister Infrastruktury zapewnił, że w ministerstwie dostrzegają potrzebę rewizji podstaw prawnych z zakresu przepisów dot. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

-„Rozpoczęliśmy już analizę możliwości zmian tych rozwiązań” – powiedział. Jak zaznaczył, właśnie w tym celu, 25 kwietnia odbyło się spotkanie z branżą transportu zbiorowego, na którym osoby reprezentujące branżę przedstawiły szereg postulatów.

Poinformował również, że Ministerstwo Finansów pracuje nad zagadnieniem, dot. zerowej stawki VAT.

walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Renata Rychter zaznaczyła, że aby zacząć walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym, potrzebne są dane jakościowe, wskazujące na identyfikację tych obszarów, w których występują problemy.

„W tym kierunku są prowadzone analizy, dotyczące zmiany ustawy o publicznym transporcie zbiorowym i ustawy o funduszu” – powiedziała. Wskazała, że ma to na celu zachęcenie organizatorów publicznego transportu zbiorowego do zwracania większej uwagi na standardy jakościowe. Celem zmian byłoby również ułatwienie pasażerom dostępu do informacji o możliwych liniach komunikacyjnych, tak, aby mogli wybierać najbardziej dogodne połączenia.

Rychter zaznaczyła również, że aktualnie najistotniejsze z postulowanych zmian, dotyczą obowiązków w zakresie planów transportowych. Przypomniała, że nie wszyscy organizatorzy transportu zbiorowego są obecnie zobowiązani do tworzenia takich planów.

-„Wydaje się, że zasadnym postulatem jest, żeby plan transportowy był punktem wyjścia, jeśli chodzi o proces planowania i później już organizacji publicznego transportu zbiorowego” – powiedziała.

Zwróciła uwagę na konieczność wyznaczenia standardów wykonywania połączeń na gruncie krajowym. Chodzi o „unifikowane, jednolite ramy, zasady – jak połączenia mają być realizowane i z jaką częstotliwością”. Dodała, że ustandaryzowane powinny zostać również zasady, dotyczące przystanków, dworców, środków transportu, sposobów oznakowania i informacji o połączeniach.

Dyrektor DTD poruszyła również kwestię programu Gospostrateg, nad którym prace mają zakończyć się w 2025 roku. Jednym z punktów tego projektu, który dotyczy badań nad zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego w kontekście funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w Polsce, ma być przygotowanie mapy wykluczenia komunikacyjnego. Jak podkreśliła, ma być to mapa interaktywna, której dane będą mogły być na bieżąco aktualizowane. „Będzie dawała narzędzie do właściwego identyfikowania tych obszarów, dla których pomoc publiczna jest najbardziej potrzebna i oczekiwana” – podkreśliła.

Komentarze