Kontrowersje wokół zakupu używanych tramwajów przez MPK Poznań. Niemiec płakał?
Decyzja Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu o zakupie 30-letnich tramwajów z niemieckiego Bonn wywołała burzę wśród mieszkańców.
Mimo licznych głosów krytyki, MPK przekonuje, że wybór ten ma solidne podstawy i przyniesie korzyści dla pasażerów.
Rozkład jazdy:
- Ile tramwajów z Bonn zakupiło MPK Poznań i jaka jest ich główna zaleta?
- Jakie modernizacje przejdą używane tramwaje przed wprowadzeniem ich do eksploatacji w Poznaniu?
- Jakie są główne obawy mieszkańców związane z zakupem 30-letnich tramwajów z Bonn?
Dlaczego używane tramwaje?
MPK Poznań zakupiło 24 tramwaje NGT6D wyprodukowane w 1994 roku przez Siemens/Düwag. Koszt zakupu wyniesie maksymalnie 2,23 miliona euro, czyli około 46,5 tysiąca euro za jeden pojazd. Kwota może zostać obniżona w zależności od stanu technicznego i dostępnych części zamiennych.
Według Agnieszki Smoguleckiej, rzeczniczki MPK Poznań, najważniejszymi zaletami tramwajów są:
- Częściowa niskopodłogowość (70% pojazdu), co poprawia dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
- Dwukierunkowość, która umożliwia ich użycie na liniach wahadłowych i trasach bez pętli, jak np. linia na ul. Błażeja.
-„Dzięki tym tramwajom transport publiczny w Poznaniu stanie się bardziej dostępny dla osób z ograniczeniami ruchu. Będziemy też mieli większe możliwości zarządzania taborem” – tłumaczy Smogulecka.
Proces dostosowania
Każdy tramwaj przed odbiorem zostanie dokładnie sprawdzony technicznie, a po dostarczeniu do Poznania przejdzie adaptację. Obejmuje ona m.in.:
- Montaż systemów informacji pasażerskiej i sterowania zwrotnicami.
- Doposażenie w miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.
- Badania techniczne, dopuszczające pojazdy do ruchu w Poznaniu.
Pierwsze tramwaje mają pojawić się na torach w drugiej połowie 2025 roku.
Dlaczego Bonn?
Zakup tramwajów z Bonn był wynikiem kilkuletniego monitorowania rynku wtórnego przez MPK. Bonn zdecydowało się na sprzedaż wagonów po otrzymaniu nowych pojazdów produkcji Škody. Prezes MPK, Krzysztof Dostatni, wskazuje, że oferta była szczególnie atrakcyjna cenowo.
-„Mając na uwadze pozytywne doświadczenia innych polskich miast, które wcześniej kupowały używane tramwaje tego typu, trzymaliśmy rękę na pulsie. Ostateczna cena była znacząco niższa od cen nowych tramwajów” – mówi Dostatni.
Zakup niemieckich tramwajów to tylko część planu MPK na modernizację floty. Poznań zamówił również 30 nowych tramwajów Moderus Gamma produkowanych przez Modertrans. Wartość kontraktu wynosi około 9,4 mln zł za jeden pojazd.
Wprowadzenie do obsługi obu typów tramwajów oznacza, że z poznańskich torowisk znikną stare, wysokopodłogowe tramwaje typu 105Na oraz Moderusy Alfa. Poznań stanie się jednym z pierwszych polskich miast, gdzie wszystkie tramwaje będą niskopodłogowe.
Kontrowersje wśród mieszkańców
Decyzja MPK spotkała się z mieszanymi opiniami. W komentarzach krytycy określają zakup jako „złom” i „szrot”.
Podsumowując obawy i krytyka dotyczą:
- Wiek pojazdów: Tramwaje mają około 30 lat, co budzi obawy dotyczące ich niezawodności i przyszłych kosztów eksploatacji. Niektórzy mieszkańcy i eksperci kwestionują sens inwestowania w tak wiekowy tabor.
- Spójność taboru: Wprowadzenie kolejnego modelu tramwaju może skomplikować procesy serwisowe i logistyczne, zwłaszcza jeśli chodzi o dostępność części zamiennych i szkolenie personelu.
- Opóźnienia w realizacji: Transakcja była kilkukrotnie opóźniana z powodu problemów z dostawami nowych tramwajów dla Bonn, co rodzi pytania o terminowość i pewność finalizacji zakupu.
Podsumowując – zakup tramwajów z Bonn to kompromis między kosztami a modernizacją floty. MPK Poznań podkreśla, że dzięki dwukierunkowym i częściowo niskopodłogowym pojazdom poprawi się dostępność komunikacji miejskiej. Mimo kontrowersji, miasto liczy, że decyzja ta przyczyni się do stworzenia bardziej dostępnego i nowoczesnego systemu transportu publicznego. Pierwsze efekty inwestycji będą widoczne już w 2025 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze